۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
نقش نیروگاه های برق در آلودگی هوا| مصرف مازوت در اقیانوس ها هم ممنوع است!
بازار گزارش می دهد

نقش نیروگاه های برق در آلودگی هوا| مصرف مازوت در اقیانوس ها هم ممنوع است!

درحالی این روزها آلودگی هوا نفس بسیاری از مردم کشور را به شماره انداخته که مدیر عامل شرکت برق حرارتی می‌گوید میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها نسبت به پارسال سه درصد بیشتر شده است.

بازار، گروه انرژی: کیفیت هوای تهران امروز هم برای گروه‌های حساس ناسالم اعلام شد. هم زمان با تهران مردم ۹ کلان شهر دیگر هم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. تشدید آلودگی هوا درحالی است که در هفته‌های اخیر محدودیت‌های تردد برای مهار شیوع کرونا وضع شده بود و دیگر نمی‌توان مثل گذشته خودروهای غیر استاندارد را متهم اصلی آن دانست.

آلودگی که متهم اصلی آن این روزها نیروگاه‌ها هستند. عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران، استفاده از سوخت مازوت یا نفت کوره در نیروگاه‌ها را دلیل آلودگی عنوان کرده است.  

نیروگاه‌هایی که گفته می‌شود به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی ناچار به استفاده از مازوت شده‌اند و به دلیل حجم بالای مصرف برق امکان تعطیلی آنها وجود ندارد. آنگونه که محسن طرز طلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی می‌گوید: میزان مصرف مازوت حدود سه درصد در نیروگاه‌های کشور بیشتر شده است.

سوختی که حتی در اقیانوس‌ها هم مصرف نمی‌شود، در وسط شهرهای ایران استفاده آن بلا مانع است. آنگونه که از گفته‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر می‌آید، نبود مشتری در بازارهای جهانی، تولید این سوخت آلاینده را در کشور افزایش داده است.

مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم
عیسی کلانتری چند روز پیش در یک برنامه رادیویی گفت: مازوتِ مازاد تولیدی را به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم صادر کنیم. شرایطی ایجاد شده است که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.

بر اساس آماری که سالاری قائم مقام سابق شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی پیشتر به بازار اعلام کرده بود در حال حاضر تولید ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره در کشور تولید می‌شود که تنها ۶ میلیون لیتر آن سولفور کمتر از نیم درصد را دارد.

با این اوصاف می‌توان گفت که برای ۵۹ میلیون لیتر مازوت با سطح گوگرد بالای ۵۰۰ ppm مشتری وجود ندارد و قرار است که این سوخت آلاینده به مصرف داخلی برسد. البته متولی محیط زیست کشور معتقد است «ما نمی‌توانیم به صرف اینکه برق می‌خواهیم تولید کنیم و گاز نداریم، مازوت دهیم و هوای شهر را به این روز بیندازیم.»

بر اساس آماری که سالاری قائم مقام سابق شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی پیشتر به بازار اعلام کرده بود در حال حاضر تولید ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره در کشور انجام می‌شود که تنها ۶ میلیون لیترآن سولفور کمتر از نیم درصد را دارد

دستمان برای تعطیلی نیروگاه‌ها بسته است
بر اساس آماری که مدیرعامل شرکت برق حرارتی به بازار اعلام کرده میزان مصرف سوخت مایع امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۳ درصد بیشتر شده است.

او می‌گوید: به صورت میانگین از ابتدای سال تا حالا ۸۷ درصد گاز مصرف کردیم و سهم سوخت مایع حدود ۱۳ درصد بوده است. که دلیل این رشد مصرف سوخت مایع، مصرف بیشتر گاز در بخش خانگی و تجاری بوده است. او همچنین تاکید می‌کند که دست ما برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد.

البته جدای از مصرف گاز، مصرف برق هم این روزها بیشتر شده است. آمارهای اعلامی از طرف شرکت برق حرارتی نشان می‌دهد که میزان تولید برق در ساعت‌های پیک به حدود ۳۹ تا ۴۰ هزار مگاوات رسیده در حالیکه میزان تولید در مدت مشابه پاسال حدود ۳۷ هزار و ۵۰۰ بوده است.

تنها ۹ درصد نفت کوره داخلی استاندارد IMO را دارد
حدود ۳۰ درصد نفت تولیدی به دلیل تجهیزات فرسوده در این صنعت به مازوت تبدیل می‌شود و همین مساله ایران را در کنار روسیه بزرگترین تولیدکننده این سوخت آلاینده ساخته است. حال آنکه از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ بر اساس استاندارد IMO، کشتی‌ها تنها مجاز به استفاده از نفت کوره با سولفور ۵۰۰PPM هستند. با این وجود همچنان بخش عمده ای از نفت کوره ای که در کشور تولید می‌شود، گوگرد بالاتر از این استاندارد دارد. بر اساس آماری که قائم مقام سابق شرکت پخش و پالایش اعلام پیشتر در گفتگو با بازار اعلام کرده بود در حال حاضر تولید ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره در کشور تولید می‌شود که تنها ۶ میلیون لیتر آن سولفور کمتر از نیم درصد را دارد.

آلودگی هوا به کمک کرونا می آید 
اما درحالی آلودگی هوا جان میلیون ایرانی را تهدید می‌کند که نتایج بررسی‌های انجام شده که وزارت بهداشت اعلام کرده، نشان‌ دهنده این است که به ازای هر ۱۰ میکروگرم افزایش غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کرونا را ۶ درصد، دی‌اکسید نیتروژن ۱۵ درصد و اوزن را ۷ درصد افزایش می‌دهد. جدای از این مواجهه طولانی‌مدت با ذرات معلق و گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید نیتروژن باعث افزایش بیش از حد گیرنده ACE ۲ در ریه می‌شود که افزایش گیرنده‌های فوق باعث افزایش بار ویروس کرونا و اختلال سیستم دفاعی بدن در بیمارانی می‌شود که در معرض آلاینده‌های هوا بوده‌اند.

احتمالی تعطیلی تهران در روزهای آینده
حالا امروز کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران ساعت ۱۱ صبح امروز ۱۳ دی ماه به ریاست انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران جسله ای را تشکیل داده است. هر چند تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۲:۳۰ ) خبری درباره نتایج این جلسه منتشر نشده بود اما برخی از منابع خبری از احتمال تصویب تعطیلی یکی دو روزه تهران به دلیل آلودگی هوا در این جلسه و اعلام آن به هیأت دولت خبر داد ه اند. اما به نظر می‌رسد که این طرح‌ها و پیشنهادها دردی از مشکل آلودگی پایتخت حل نخواهد کرد. کافی است که کمی بیشتر برای جان انسان‌ها ارزش قائل باشیم.

کد خبر: ۶۴٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha