۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
بافت فرسوده قزوین دغدغه مهم مدیریت بحران در زلزله است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین:

بافت فرسوده قزوین دغدغه مهم مدیریت بحران در زلزله است

قزوین- مدیرکل مدیریت بحران قزوین گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مهم این حوزه وجود بافت فرسوده ۵۰۰ هکتاری شهر قزوین و مشکلات موجود در پیرامون این بخش هنگام وقوع زلزله است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، قدرت‌الله مهدیخانی با اشاره به زلزله دی ماه سال ۸۲ بم، اظهار داشت: اهمیت و ابعاد گسترده این پدیده طبیعی باعث شد تا زمان وقوع این حادثه در کشور ما به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار و بلایای طبیعی نامگذاری شود.

وی با بیان اینکه تا ۱۰۰ سال پیش، زلزله یکی از مرگ بارترین وقایع طبیعی جهان به شمار می‌رفت و همه ساله نیز تلفات و خسارت‌های زیادی را از خود برجای می‌گذاشت، تصریح کرد: با آغاز قرن بیستم و با پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر راه‌های مقابله با این پدیده را آموخت تا جایی که امروزه در کشورهای پیشرفته شاهد کمترین تلفات و خسارت ناشی از این رخداد هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین ادامه داد: زلزله بم ۱۷ سال پیش و با قدرت ۶.۷ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) رخ داد حدود ۵۰ هزار کشته به همراه داشت در حالی که زلزله آبان ماه سال ۹۶ سرپل ذهاب با قدرت ۷.۳ ریشتر تنها ۶۲۰ کشته برجای داشت که مقایسه این ۲ حادثه به ما ثابت کرد با رعایت اصول ساخت و ساز و بالا بردن سطح آگاهی مردم در برخورد با زلزله می‌توان به آینده همچنان امیدوار بود.

مهدیخانی به وجود گسل‌های فعال و متعدد موجود در سطح استان و همچنین لرزه خیزی آنها اشاره و یادآور شد: وقوع زلزله سال ۸۱ آوج و آبگرم با حدود ۲۵۰ کشته خاطره تلخی را در اذهان باقی گذاشت اما خوشبختانه با ساخت و سازهای مستحکمی که بعدها در این مناطق صورت گرفت، امروز ضریب اطمینان خاطر شهروندان را بسیار بالا برده تا جایی که در زلزله اخیر این منطقه که قدرت آن بیش از ۵ ریشتر بود، هیچ خسارت جانی را به همراه نداشت

کد خبر: ۶۴٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha