۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کاهش ۸۵ درصدی تردد مسافرت‌های خارجی
در ۸ ماهه امسال اتفاق افتاد؛

کاهش ۸۵ درصدی تردد مسافرت‌های خارجی

غنیون، معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران گفت: تردد مسافری در هشت ماهه امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن، با کاهش قابل توجه، حدود ۸۵.۳۵ درصدی در تردد مسافران ورودی روبرو بوده است.

به گزارش بازار، آرزو غنیون معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران افزود: ویروس کرونا نه تنها یک بیماری است که به جان انسان‌ها افتاده و باعث قربانی شدن انسان‌های بسیاری تاکنون شده، بلکه ویروسی است که اقتصاد جهانی و صنایع مختلف را نیز زمین گیر کرده و باعث شده، تولید و تجارت کالا کاهش چشم گیری داشته باشد و صنایعی مثل گردشگری و حمل و نقل را نیز به مرز ورشکستگی بکشاند.

وی گفت: از آغاز سال ۹۹ تا پایان آبان ماه، به دلیل محدودیت‌های بسیار ناشی از کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی، شاهد کاهش چشم گیر تردد مسافر به کشور یا بالعکس بودیم، به گونه‌ای که در این مدت، دو میلیون و ۳۷۴ هزار و ۳۴۴ مسافر به کشور وارد شدند و یا به اصطلاح مسافر ورودی بودند.

معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران ادامه داد: این تعداد مسافر ورودی، شامل دو میلیون و ۱۰۵ هزار و ۳۷۵ نفر مسافر ورودی ایرانی و ۲۶۸ هزار نفر و ۹۶۹ نفر مسافر ورودی خارجی بوده است و در این مدت دو میلیون و ۲۹۵ هزار و ۹۱ نفر نیز به عنوان مسافر خروجی از کشور تردد داشته اند.

غنیون تصریح کرد: تردد مسافری طی هشت ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل آن، با کاهش قابل توجه حدود ۸۵.۳۵ درصدی در تردد مسافران ورودی، و همچنین کاهش ۸۵.۱۶ درصدی در تردد مسافران خروجی، روبرو بوده است و پیداست که دلیل اصلی آن مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها اعم از تفریحی- سیاحتی، زیارتی- مذهبی و کاری، عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد و یا شرایط سختگیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و همچنین شرایط مشابه در مسافران خروجی، به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کووید ۱۹ بوده است.

وی گفت: این کاهش ۸۵ درصدی در تردد مسافر، کاهشی در حدود ۱۳ میلیون نفر در هر دو گروه مسافران ورودی و خروجی را شامل می‌شود.

غنیون اضافه کرد: در کشوری مانند ایران که عمده مسافرت‌های خارجی در مقطع زمانی خاصی مانند سفر حج یا سفر به عتبات عالیات صورت می‌گرفت، به دلیل شراط حاکم بر کشور و کل دنیا متاثر از بیماری کرونا، فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه ساری، کرمانشاه، زاهدان، اهواز، یزد و ... که پروازهای خارجی آن‌ها جنبه زیارتی و مذهبی داشته، با میزان تردد مسافری" صفر "به فعالیت خود ادامه داده اند.

معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران گفت: در این میان تردد مسافری از پرترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه امام خمینی (ره) نیز، با کاهش قابل توجه ۹۲ درصدی در تردد مسافران ورودی و خروجی، طی هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل آن روبرو شده و عمده پروازهای خارجی از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد ترکیه با کاهش شدید مواجه بوده است.

وی افزود: علاوه بر شرایط حاکم بر همه کشورهای دنیا ناشی از بیماری کرونا، شرایط اقتصادی و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول رسمی کشورمان نیز، از دلایل اصلی کاهش تردد مسافری به شمار می‌رود. 

کد خبر: ۶۴٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha