۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
اختلالات جی پی اس تهران؛ تلاش رسانه‌ها برای مکان‌یابی مسئولین پاسخگو!
ماجرا از کجا نشات می‌گیرد؟

اختلالات جی پی اس تهران؛ تلاش رسانه‌ها برای مکان‌یابی مسئولین پاسخگو!

اختلال در جی‌پی‌اس موضوعی است که هر چند وقت یکبار تبدیل به سوژه داغی می‌شود. اما این بار ترکیب این موضوع با حادثه مرگ کوهنوردان و مشکلات مردم تبدیل به موضوع حساسی شده است. به گفته یک منبع آگاه به بازار حساسیتی که این موضوع دارد باعث شده فعلا تا به شفافیتی در این خصوص دست نیافته‌اند سکوت موضع انتخابی مسئولین باشد.

مژده باقری؛ بازار: اختلالات در جی‌پی‌اس در روزهای اخیر یکی از بحث‌های داغی است که نمی‌توان از کنارش به راحتی گذشت. این در حالی است که پیگیری‌های خبرنگار بازار به نتیجه نرسیده و موضع بیشتر مسئولین در این خصوص سکوت بوده است. یک منبع آگاه در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: «حساسیتی که این موضوع ایجاد کرده باعث شده تا به جمع‌بندی کامل نرسیدیم نمی توانیم اظهار نظری داشته باشیم.»

اختلال در جی‌پی‌اس برخی نقاط تهران موضوع امروز و دیروز نیست و  هر چند وقت یکبار تبدیل به سوژه داغی می‌شود.  سال ۹۸ در روزهای تیرماه بود که اختلالاتی در جی‌پی‌اس باعث شد آذری جهرمی وزیر ارتباطات اختلال در جی‌پی‌اس پایتخت را غیرقانونی اعلام کرده و تاکید کند موضوع  ضمن ارجاع به مراجع قضایی، در شورای عالی امنیت ملی تحت بررسی قرار دارد.

 فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه نیز در گفتگویی با ایرنا تصریح کرده بود: «این اختلال اعتراض کسب و کارهای مبتنی بر لوکیشن از جمله سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی و مشترکان شبکه‌های اینترنتی را برانگیخته است.» 

جوشقانی این اختلال را عمدی و مسبوق به سابقه دانسته و از شناسایی منبع اختلال و پیگیری قضایی موضوع خبر داده و تاکید کرده بود: «این اختلال امنیت حرکت هواپیماها و ناوبری هوایی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.»

اما رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در این خصوص اوایل سال جاری در گفتگویی با اشاره به علی‌اکبر رائفی‌پور که ادعا می‌کند سامانه‌ای به نام پاداسکای را در شرکت خود تولید کرده است، تاکید کرد بود: «سامانه‌ای با عنوان پاداسکای که کار آن ایجاد پارازیت در جی‌پی‌اس است. پاداسکای ظاهرا پهپادهای در ارتفاع زیاد را شناسایی و با ایجاد اخلال در سیستم راداری، آنها را منهدم می‌کند. شخصی حقیقی مسئولیت ساخت سامانه پاداسکای را پذیرفته است و ایشان بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه‌ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب دارد.»

این موضوع تا حدودی در حال فراموشی بود تا اینکه در روزهای اخیر، در پی  رخداد تلخ مرگ کوهنوردان در کوه‌های شمال تهران، بار دیگر این موضوع به ماجرای روز مبدل شد.

در حالی که اختلالات روزهای اخیر در جی‌پی‌اس باعث شده که بسیاری از مردم در زندگی روزمره با چالش‌های روبه رو شوند، رانندگان تاکسی نیز از این موضوع دل خوشی ندارند و بارها عنوان کرده‌اند این موضوع پیدا کردن مسیرها و رسیدن به مبدا و مقصد را برای آنها مشکل کرده است.

ترکیب حادثه کوهنوردان شمال تهران با اعتراضات مردم و رانندگان باعث شد که در روزهای اخیر علی ربیعی، سخنگوی دولت وجود اختلال در جی‌پی‌اس را تایید کند. اما در خصوص ارتباط این اختلالات با حادثه کوهنوردان شمال تهران خبری از تایید در کار نیست و بیشتر تکذیب در کفه ترازو سنگینی می‌کند.

 در این خصوص ایسنا به نقل از ربیعی نوشته است: «موضوع اختلال در جی‌پی‌اس صحت دارد و رئیس‌ جمهور از مدت‌ها قبل دستور پیگیری موضوع را به شورای‌ عالی امنیت ملی داده است.»
این موضوع در شبکه‌های اجتماعی  با تردیدهای زیادی از جانب اذهان عمومی همراه است و هنوز هم کاملا مبرهن و مشخص نیست که دقیقا این اختلالات از کجا آب می‌خورد و مهم‌تر از آن اینکه ارتباطات این موضوع با حادثه کوهنوردان چیست؟ و همه در انتظار پاسخی شفاف و قانع کننده در این خصوص هستند.

در این خصوص و در پیگیری‌های خبرنگار بازار با مسئولین؛ سکوت موضع انتخابی بسیاری از مسئولین بود و ترجیح دادند در این خصوص صحبتی نداشته باشند. یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: «به دلیل حساسیتی که این موضوع دارد در حال حاضر نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظری داشته باشیم تا اینکه در این موضوع به یک جمع بندی شفافی برسیم.»

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این موضع پایدار خواهد بود و چه زمانی در این خصوص مسئولین پاسخی شفاف ارائه خواهند داد. شاید بهتر باشد کمی به این مساله حساس بیشتر اهمیت داده و برای شفاف سازی اذهان عمومی سریع‌تر در این خصوص دست به کار شده و ابهامات را رفع و رجوع کنند.

کد خبر: ۶۴٬۵۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha