۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
«اپل» خبر تولید اولین خودوری هوشمند «خودران» را تایید کرد
خودروی icar در راه است

«اپل» خبر تولید اولین خودوری هوشمند «خودران» را تایید کرد

اگرچه بسیاری از تحلیل گران رویای ورود شرکت «اپل» به صنعت خودورسازی را غیر ممکن و بی هدف قلمداد کردند ، اما گزارش اخیر این شرکت در مورد فرایند تولید ماشین «خودران» هوشمند به تمامی این شایعات پایان داد.

به گزارش بازار به نقل از رویترز، در سال ۲۰۱۴ شرکت اپل برای اولین بار اعلام کرد که قصد دارد به طور مشترک و تحت عنوان Project Titan ، به تحقیق و توسعه خودرو های هوشمند بپردازد و اکنون پس از وقفه چندین ساله، شرکت اپل در یک اقدام شوکه کننده طراحی و تولید اولین اتومبیل «خودران» هوشمند را اعلام کرد.

اگرچه از یک سو، بسیاری از کارشناسان این موضوع را رویایی بیش تصور نمی کردند؛ اما از سوی دیگر، گروهی از تحلیل گران ورود اپل به دنیای خودرو سازی را نقطه عطفی در این صنعت می دادند. همانطور که انتظار می رفت اپل برای تولید و مونتاژ خودروهای خود با شریک های تولیدی همانند فولکس واگن و لکسوس وارد همکاری شده است. لازم به ذکر است، پروژه Apple Car چندین بار شاهد تغییرات عمده شده است و صدها کارمند در طول دوره توسعه اخراج شده اند، اما اکنون تحت رهبری جان گیاندرا ، رئیس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اپل است که پس از بازنشستگی باب منفیلد مسئولیت آن را به دست گرفته است.

تیم اپل به دنبال طراحی خودروهایی iCar هستند که در تصادفات دارای حداقل آسیب برای سرنشینان و خودرو باشد

این گزارش اذعان کرد: تیم اپل به دنبال طراحی خودروهایی iCar هستند که در تصادفات دارای حداقل آسیب برای سرنشینان و خودرو باشد، مبتنی بر باتری باشد ، خودران بوده، از آخرین فناوری های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بهره ببرد و دارای انواع سنسورها و یک سیستم عامل برای رانندگی ایمن باشد. اما بر اساس گفته بسیاری از کارشناسان، اپل قادر نخواهد بود تمامی انتظاراتی را که سال ها در سر می پروراند، تحقق بخشد.

به اعتقاد تحلیل گران Strategy Analytics، مقایسه مشکلات اپل با مشکلات ایمنی خودروها بسیار متفاوت است و اپل از عهده این مسئولیت بر نخواهد آمد و یک تلاش بی هدف را در پیش گرفته است

به اعتقاد تحلیل گران Strategy Analytics، مقایسه مشکلات اپل با مشکلات ایمنی خودروها بسیار متفاوت است و اپل از عهده این مسئولیت بر نخواهد آمد و یک تلاش بی هدف را در پیش گرفته است. جیمز هاجسون، تحلیلگر اصلی تحرک هوشمند و خودروسازی ABI Research گفت: ورود اپل به بازار خودرو به عنوان یک مدل تجاری متداول تولید و فروش خودرو بسیاری از رقبا را متعجب ساخته است و به نظر می رسد از این ایده استقبال نشود، اما جدای از تمامی پیش بینی ها ، موفقیت اپل در سایر پروژه های جسورانه را نمی شود نادیده گرفت و مهم تر اینکه، اپل در این پروژه با دو شرکت بزرگ خودروسازی همکاری می کند.

اگر چه خبر توسعه این خودرو به مذاق بسیاری خوش نیامد، اما تیم اپل در یک نگاه خوشبینانه این محصول را ستاره بعدی اپل نامیدند.

مینگ چی کو تحلیلگر اپل، معتقد است که این خودرو، قادر است یکپارچه سازی سخت افزار، نرم افزاری و خدماتی را نسبت به رقبای بالقوه در بازار خودرو با تراشه های طراحی شده توسط اپل و TSMC  را ارائه دهد.

به گفته وی، اپل تیم های مختلفی را تشکیل داده است که بر  روی جنبه های نرم افزاری و سخت افزاری مشغول به کار هستند؛ به عنوان مثال، یک تیم کانادایی که متشکل از ۱۲ عضو BlackBerry QNX است بر روی توسعه سیستم عامل پایه تحقیق می کنند و تیم های دیگری مشغول به طراحی نمایشگر، هدست و سایر قابلیت های خودران هستند. البته اپل هنوز در مورد طراحی بدنه و پنجره ها اطلاعات کاملی را گزارش نکرده است، اما با توجه به همکاری دو شرکت خودرو سازی لکسوس و فلوکس واگن، انتظار می رود که از طرح های جدید  این دو شرکت تبعیت کند.

بر اساس این گزارش، وسیله نقلیه جدید دارای فناوری پیشرفت باتری تک سلولی است که با جدا کردن کیسه ها و ماژول هایی که مواد باتری را در خود نگه می دارند، سلولهای جداگانه باتری را جمع کرده و فضای داخل بسته باتری را آزادتر کرده است، این مهم امکان فعال سازی مواد بیشتر در یک بسته کوچکتر را فراهم می کند.

گفته می شود این فناوری باتری به عنوان «سطح بعدی» توصیف شده که به صورت انحصاری توسط شرکت اپل طراحی شده و به طور بنیادی باعث کاهش هزینه باتری و افزایش دامنه رانندگی خودرو خواهد شد. همچنین  اپل در حال کار کردن بر روی نرم افزار خودرانش Transporter و سرویس شاتل خودران به نام PAIL است که مخفف «Palo Alto to Infinite Loop» می باشد، که قرار است به عنوان هسته ای ترین بخش این خودروها در کنار سیستم عامل خودرو، عمل کنند.

علاوه بر این، تیم اتومبیل اپل طیف گسترده ای از فن آوری های دیگر، از جمله درهای هوشمند ، فضای داخلی تجهیز شده بدون فرمان یا پدال گاز، نمایشگرهای واقعیت افزوده، سنسور LIDAR بهبود یافته، انواع سنسور و دوربین را به خودرو خود افزوده است. اپل مذاکراتی را با چهار تامین کننده سنسورهای LiDAR  انجام داده است تا قطعات مقرون به صرفه و کوچکتر را برای انبوه سازی خودروهای خود تهیه کند.

به طور شاخص، اپل در صدد ایجاد یک طراحی انقلابی است که به طور بالقوه می تواند در یک وسیله نقلیه خودران آینده استفاده شود. این شرکت در حال انجام یک طرح چندین ساله می باشد و با توجه به وسیع بودن این پروژه هوشمند ، قادر نخواهد بود تا سال ۲۰۲۴ خودروی خود را به بازار روانه کند.

کد خبر: ۶۴٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha