۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
بریتانیایی‌ها بدون محدودیت و اولویت‌بندی به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت
به دنبال تایید واکسن آکسفورد عنوان شد

بریتانیایی‌ها بدون محدودیت و اولویت‌بندی به واکسن کرونا دسترسی خواهند داشت

بالاخره واکسن آکسفورد در بریتانیا مورد تایید قرار گرفت و از روز ۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ مردم بریتانیا می توانند با مراجعه به مطب پزشکان خانواده یا داروخانه ها یا هر مرز بهداشتی و درمانی دیگری واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، بالاخره در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰ بریتانیا استفاده اضطراری از واکسن آکسفورد را تایید کرد و از این تایید بهعنوان تیر طلایی برای پیروزی در مقابل همه گیری کرونا نام برد.

تایید این واکسن بعد از هفته ها بررسی و ارزیابی داده های واکسن انجام شد و وزیر بهداشت بریتانیا هم از تایید این واکسن به عنوان دروازه ای برای رهایی از کرونا صحبت کرد. وی با اشاره به این مطلب که بریتانیا از روز دو شنبه واکسیناسیون با استفاده از واکسن آکسفورد را شروع خواهد کرد گفت: «ما ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد خریدادی کرده ایم که از فردا عرضه آن به کشور شدئع می شود. این واکسن ها از کارخانه های واقع در بریتانیا تامین می شود و در تمامی مطلب ها توزیع می شود. مردم می توانند با مراجعه به پزشکان خانواده  این واکسن را دریافت کنند و دیگر هیچ اولویت بندی خاصی وجود ندارد. همه مردم به واکسن دسترسی دارند و می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن واکسینه شوند. انتظار می رود تا انتهای فوریه سهم زیادی از مردم بریتانیا واکسینه شوند و این کشور ار بحران و قرنطینه خارج شود.»

واکسن آکسفورد شرایط نگهداری و توزیع ساده تری دارد
روزنامه گاردین با اشاره به تفاوتهای واکسن آکسفورد و فایزر در نگهداری و توزیع نوشت:«واکسن فایزر برای نگهداری نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد و توزیع و تزریق آن دشوار است. این واکسن در بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز توزیع می شود وبرای ایمن سازی کادر درمان و سالمندان استفاده خواهد شد. البته مردکمی که تمایل به دریافت این واکسن داشته باشند هم می توانند به بیمارستان ها مراجعه کنند و واکسن را دریافت کنند.اما واکسن آکسفورد در دمای ۲ تا ۸ درجه که دمای عادی یخچال ها است قابل نگهداری استو به راحتی می تواند در بریتانیا و سراسر دنیا توزیع شود.

همچنین امکان تزریق با فاصله زمانی ۴ ماه نیز سبب می شود تا تعداد زیادی از مردم در فاصله زمانی کوتاهی اولین دوز از واکسین را دریافت کنند و ایمنی نسبی پیدا کنند.این واکسن به مطلب پزشکان و تمامی کلینیک ها و خانه های سالمندان و تمامی داروخانه هایی که پزشک مقیم برای تزریق واکسن های سالانه مانند واکسن آنفولانزا دارند  ارسال می شود تا سرعت واکسیناسیون افزایش یابد.»

وزیر بهداشت بریتانیا هم بعد از تایید واکسن آکسفورد گفت:« بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد و ۳۰ میلیون دوز واکسن فایزر در اختیار دارد که برای واکسیناسون تمامی جمعیت بالای ۱۸ سال کشور کفایت می کند. به همین دلیل دسترسی به آن برای همه آزاد است و محدودیت و اولویت بندی وجود نخواهد داشت. استفاده از این دو واکسن به ما کمک می کند تا به سرعت از قرنطینه خارج شویم و فعالیتهای اقتصادی را از سر بگیریم.»

هفته ای دو میلیون دوز واکسن وارد بازار می شود
مدیر عامل شرکت آسترازنکا در مصاحبه ای با رادیو بی بی سی در مورد  واکسن کرونای تایید شده در بریتانیا گفت: «قرار است واکسیناسیون از روز ۴ ژانویه شروع شود و هدف دولت رساندن نرخ واکسیناسیون به مرز ۱ میلیون دوز در هفته است. دسترسی عمومی به واکسن باعث می شود که شمار افراد واکسینه شده در بریتانیا افزایش یابد.از فردا انتقال واکسنبه بازار بریتانیا شروع می شود و در اولین محموله دو میلیون دوز به کشور ارایه می شود. از فردا تا روز ۴ ژانویه پروسه توزیع در داخل بریتانیا تکمیل می شود و از روز ۴ ژانویه مردم می توانند به راحتی به واکسن دسترسی داشته باشند. نکته مهم این است که همه باید دوز دوم واکسن را دریافت کنند و این دوز دوم در فاصله سه الی چهار ماه بعد از دریافت دوز اول خواهد بود و برای تکمیل پروسه ایمن سازی بدن در برابر کرونا ضروری است.»

وی در این مصاحبه به استراتژی شرکت برای عرضه واکسن به دیگر کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت:« از نظر ما این واکسن یک کالاهای عمومی برای تمامی مردم دنیا است و ما ر نظر داریم آن را به تمامی کشورهای دنیا صادر کنیم. تمامی کشورهای در حال توسعه و حتی فقیرترین کشورهای دنیا در صورتی که متقاضی خرید واکسن کرونای آکسفورد باشند می توانند از آن برخوردار شوند.»

وی ادامه داد:« شرکت آسترازنکا قصد کسب سود از این واکسن در سال جاری را ندارد و از آن به عنوان راهی برای رهایی از ویروسی که زندگی تمامی مردم را تحت تاثیر قرار داد استفاده خواهد کرد. به همین دلیل تولید مشترک با کشورهای دیگر و صادرات به بازارهای کشورهای در حال توسعه در دستئر کار ما قرار دارد.»

یکی از مزایای مهم این واکسن قیمت آن است که ۲.۵ دلار اعلام شده است و تامین هزینه آن برای کشورهای فقیر و در حال توسعه هم امکان پذیر است. از طرفی آکسفورد اعلام کرده است توان تولید بیش از ۳ میلیارد دوز واکسن در سال ۲۰۲۱ را دارد که این حجم از واکسین برای ایمن سازی ۱.۵ میلیارد نفر از مردم دنیا کفایت می کند.

کد خبر: ۶۴٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha