۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
افزایش قیمت دلار در بازار منشا روانی دارد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد:

افزایش قیمت دلار در بازار منشا روانی دارد

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در روزهای پایانی هر سال به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه به منظور انجام سفرهای خارجی یا ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز، به طور طبیعی شاهد نوساناتی در میزان قیمت ارز هستیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت،  محمد حسینی با اشاره به افزایش قیمت ارز و طلا طی چند روز اخیر گفت: در روزهای پایانی هر سال به دلیل افزایش تقاضا نسبت به عرضه به منظور انجام سفرهای خارجی یا ثبت سفارش کالاهای مورد نیاز ایام عید، به طور طبیعی شاهد نوساناتی در میزان قیمت طلا و ارز هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: از سوی دیگر بحث دخالت منابع ارزی دولت در بازار هم وجود دارد و تمام این موارد موجب افزایش قیمت ارز می‌شود اما افزایش قیمت طلا و ارز در روزهای اخیر نسبت به شرایط عادی کمی فراتر رفته است زیرا میزان ارز تامینی در بازار نسبت به میزان مدنظر ما کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با بیان اینکه ما از قبل بر روی اجرای سیاست بازار متشکل ارزی توسط دولت تاکید داشته‌ایم، بیان داشت: بازار متشکل ارزی و بازار باز که در بودجه سال ۹۹ قرار داده شده باید به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی توسط بانک مرکزی اعمال شود اما اکنون هم دولت باید مطابق سیاست‌هایی که تا به امروز توانسته بازار ارزی را کنترل کند با یک شرایط بهتر، قدم‌هایی را بردارد.

وی اظهار داشت: آثار تورمی ایجاد شده در شب عید و افزایش نرخ ارز، به عنوان یک شرایط روانی بر سایر قیمت‌ها اثرگذار است و این موضوع موجب کاهش قدرت خرید و نگرانی در مردم می‌شود بنابراین اگر بانک مرکزی درست عمل کند، یقینا قیمت ارز در روزهای آتی کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین با اشاره به اینکه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تاثیری بر قیمت ارز و دلار ندارد و افزایش قیمت اخیر آنها منشا روانی دارد، گفت: ما طی این مدت در لیست سیاه نبودیم و در صورتی که پیش از آن در این لیست قرار داشتیم اما مسایل ارزی و اقتصادی ما در این دو بازه زمانی چه تفاوتی با یکدیگر پیدا کردند؟ بنابراین این موضوع نگران کننده نیست و بیشتر آثار روانی دارد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تاکید کرد: مشکل اصلی شیوه مبادله ارزی ما با سایر کشورهاست که مقداری در این مورد با مشکل مواجه بوده و هستیم و نمی‌توان گفت که امروز به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه FATF این موضوع سخت‌تر شده است.

کد خبر: ۶٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha