۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
توافق با عراق برای دریافت مطالبات شرکت ملی گاز و توانیر
وزیر نیرو خبر داد

توافق با عراق برای دریافت مطالبات شرکت ملی گاز و توانیر

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: با طرف عراقی توافق کردیم و مراحل دریافت حدود ۷۰۰ میلیون دلار نهایی شد.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: با طرف عراقی توافق کردیم و مراحل دریافت حدود ۷۰۰ میلیون دلار نهایی شد. همچنین توافق کردیم در روزهای آینده حساب‌های یورویی افتتاح کنیم تا مطالبات شرکت ملی گاز و توانیر را هم بتوانیم دریافت کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به سفر خود به عراق گفت: با طرف عراقی در خصوص مطالبات صادرات برق و گاز، جلسات فشرده و ثمربخشی داشتیم و مراحل دریافت حدود ۷۰۰ میلیون دلار نهایی شد و قرار است با واریز به حساب‌ها صورت گیرد.

 اردکانیان  افزود: افتتاح حساب‌های یورویی برای مطالبات شرکت‌های گاز و توانیر هم جز توافق‌های صورت گرفته در این نشست‌ها بود که به مرور مبالغ با تبدیل به یورو در این حساب‌ها ذخیره می‌شوند که در این مسیر کمتر با تحریم‌ها مواجه خواهیم شد.

وی تاکیدکرد: کمیته فعالیت‌های اقتصادی دو کشور همچنان فعال است و بنده به عنوان مسئول کمیته مشارکت در کشور روزانه بر این مسائل نظارت خواهم کرد.

به زودی؛ برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق
وزیر نیرو از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق با حضور سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی فعال عراق و همکارانشان در ایران، تا پایان دیماه خبر داد.

اردکانیان گفت: در سفرم به عراق، مسئول هیئتی بودم که از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، نفت، نیرو، بانک مرکزی و امور خارجه برای پیگیر مسائل اقتصادی دو کشور ایران و عراق تشکیل شده بود.

وی با بیان اینکه در این سفر با وزرای برق، تجارت، روسای بانک‌های مرکزی و تجارت و همچنین نخست وزیر عراق دیدار داشتم اظهار امیدواری کرد: این اجلاس در روابط تجاری دو کشور تسهیل ایجاد کند و بخصوص باعث توسعه، بخش خصوصی در عراق شود.

وزیر نیرو ادامه داد: گفتگوها درباره پروژه‌های نیرو با وزیر برق عراق منجر به نهایی شدن دو پروژه بزرگ شد.

اردکانیان به مشارکت شرکت‌های ایرانی برای کاهش تلفات در شبکه توزیع برق عراق و اصلاح و تعمیر تجهیزات آسیب دیده برقی که حدود پنج هزار ترانسفورماتور می‌شود اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی آن‌ها را تعمیر، اصلاح و بکار می‌گیرند ضمن اینکه باعث ظرفیت سازی نیروی انسانی هم می‌شود.

پویش #هرهفته_الف_ب_ایران
 وی با اشاره به پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افزود: فردا قرار است تعداد قابل توجهی از پروژه‌های آب و برق در آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شود.

وزیر نیرو گفت: با افتتاح این تعداد از ۲۵۰ مورد وعده شده، ۱۹۰ پروژه به ثمر می‌رسد که با سرمایه گذاری ۵۴ هزار میلیارد تومان انجام شده است.

اردکانیان ادامه داد: این پروژه‌ها شامل آبرسانی و برق رسانی روستایی، نیروگاه‌های مقایس کوچک، آبیاری زهکشی و مهمترین آن سد کانی سیب در آذربایجان غربی است که با سرمایه‌ای بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی گفت: سد کانی سیب به اتمام رسیده و آبگیری شده و قرار است ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل کند که جز پروژه احیای دریاچه ارومیه خواهد بود و آب این سد از طریق تونل ۳۶ کیلومتری به دریاچه ارومیه خواهد رسید و آن هم در همین دولت افتتاح خواهد شد.

کد خبر: ۶۴٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha