۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
توسعه کیفی کشاورزی نوین در استان سمنان؛ چشم اندازهای رشد اقتصادی
بازار گزارش می‌دهد؛

توسعه کیفی کشاورزی نوین در استان سمنان؛ چشم اندازهای رشد اقتصادی

شاهرود- کشاورزی یکی از ظرفیت‌های استان سمنان است اما متأسفانه به خوبی از آن طی ۴۰ ساله اخیر بهره برداری نشده و آن‌طور که باید و شاید به عقیده کارشناسان امر، نتوانسته‌ایم شاهد نقش آفرینی آن در حوزه ارتقای اقتصادی باشیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: توسعه کیفی کشاورزی موضوعی است که بسیار دیر توجه مسئولان استان سمنان را به خصوص در شرق این استان به خود جلب کرد. درست زمانی که منابع آبی رو به زوال هستند و کشاورزی در حال نابودی است و روستاها به خصوص در بی ارجمند که روزی تأمین کننده گندم، جو، شلغم، تنباکو و کوک نار ایران بود، خالی از سکنه هستند.

کشاورزی استان سمنان دارای برنامه مدون نیست و لذا نتوانسته‌ایم شاهد سهم آن از توسعه اقتصادی نیز باشیم، توسعه‌ای که یکی از مهمترین نیازهای امروز استان سمنان به ویژه در حوزه تامین معاش، اشتغال زایی، کاهش فاصله طبقاتی و … محسوب می‌شود.

مشکلات ریشه ای
مشکلات کشاورزی استان سمنان ریشه‌ای هستند یک صاحب نظر در حوزه کشاورزی در این باره به خبرنگار بازار می‌گوید: مشکل ما این است که ۴۰ سال هنوز یک برنامه مدون در قبال کشاورزی استان نداریم.

سید مصطفی طباطبایی که خود بهره بردار بخش کشاورزی استان سمنان است، تاکید می‌کند: ما هنوز برنامه‌ای مدون که در آن نیازها، داشته‌ها، وضعیت موجود و مزیت‌های اقتصادی کشاورزی در آن وجود داشته باشد را نداریم و لذا توسعه‌ای هم درکار نیست.

مشکل ما این است که ۴۰ سال هنوز یک برنامه مدون در قبال کشاورزی استان نداریم

وی با بیان اینکه این فقدان برنامه در تمام دولت‌ها هم بوده و نشان از بی توجهی مسئولان به مقوله کشاورزی دارد، بیان کرد: پس از ۴۰ سال مدون شدن کشاورزی مثلاً مکانیزه در استان سمنان، هنوز مجموع زمین‌های تحت آبیاری قطره‌ای و یا تحت فشار استان سمنان به ۴۰ هزار هکتار نرسیده است این در حالی است که فقط در یک شهرستان شاهرود بیش از ۳۹ هزار هکتار زمین زراعی کشاورزی وجود دارد.

فقدان برنامه مدون
یکی از بهره برداران کشاورزی استان سمنان نیز با بیان اینه برنامه مدونی برای کشت و توسعه کیفی نداریم، تاکید کرد: کشاورزی استان سمنان مبتنی بر سال زراعی است یعنی یک سال پیاز گران می‌شود و همه پیاز می‌کارند سال بعد گوچه فرنگی گران می‌شود و همه گوجه می‌کارند سال بعدش همه به سراغ صیفی می‌روند و به همین ترتیب هیچ برنامه‌ای وجود ندارد.

رضا شاه حسینی با بیان اینکه در همین سه سال اخیر بسیاری از باغات تخریب و زمین صیفی شدند زیرا درخت را به شدت سرما زدگی تهدید می‌کرد، دست آخر هم سودی نداشت و در نتیجه باغات تخریب شدند و به جای آن امروز گوجه فرنگی زیر پلاستیک‌های زخیم عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه همین بی برنامه گی توانست ضربات مهلکی را به کشاورزی استان سمنان بزند، تاکید کرد: بجز دامغان که مزیت آن پسته است ما مزیت کدام بخش دیگری استان سمنان را ارزیابی و برای آن برنامه ریزی کرده ایم؟

تنها کشت حمایت می شود
این کشاورز با بیان اینکه کالپوش بهترین عدس و بنشن ایران را دارد اما چه برنامه‌ای برای توسعه کیفی کشت، بسته بندی، عرضه به بازار و … دیده شده است، گفت: کالپوش تولید کننده بهترین بنشن است اما بیشترین بی کار را هم در استان سمنان دارد و این نشان می‌دهد اصلاً برنامه‌ای از سوی اداره کل جهاد وجود ندارد.

کشاورزی استان سمنان مبتنی بر سال زراعی است یعنی یک سال پیاز گران می‌شود و همه پیاز می‌کارند سال بعد گوچه فرنگی گران می‌شود و همه گوجه می‌کارند

شاه حسینی افزود: همین اکنون که کشاورزی کالپوش با مشکلات عدیده روبرو است جهاد طرح کشت گیاه گل محمدی در ۲۰ هکتار اراضی کالپوش آن هم اراضی شیب دار را داده تا گلاب گیری انجام شود لذا مزیت اصلی که بنشن است رها شده و به دنبال گلاب گیری هستند.

وی گفت: این طرح هم جواب نمی‌دهد زیرا گلاب گیری و گل محمدی خود موانع زیادی دارد که اولین آنها سیب سلامت است جهاد فقط کشت گل محمدی را ترویج می‌دهد بقیه آن را رها می‌کند و کشاورز باید با بهداشت و درمان برای سیب سلامت کل انجار برود و دست آخر هم گل‌هایش روی دستش باد کنند و خراب شوند مانند آنچه در این دو سال اخیر در کالپوش رخ داده است این نشان می‌دهد هیچ برنامه مدونی با حضور دستگاه‌های ذی ربط نیست.

مانع تراشی مسئولان
کشاورزان عقیده دارند جهاد کشت‌هایی را ترویج می‌کند که یا بازار ندارد و یا برای تکمیل زنجیره آنان نیازمند همکاری دیگر ارگان‌ها مانند بهداشت و صنعت معدن و حتی منابع طبیعی و … است در نتیجه در آن همه جوانب دیده نمی‌شود.

برای مثال بهداشت و درمان برای گلاب گیری خانگی هم درخواست سیب سلامتی را داده که اولین مورد آن داشتن آزمایشگاه است و همه می‌دانند که یک خانه روستایی که یک بانو در آن به صورت سنتی گلاب گیری می‌کند اصلاً چه سنخیتی با آزمایشگاه می‌تواند داشته باشد و به فرض احداث آن قرار است چه کسی در آزمایشگاه کار کند!!

این مانع تراشی‌ها نشان می‌دهد که هرگز برنامه مدونی با حضور تمام دستگاه‌های ذی صلاح و ذی ربط برای توسعه کیفی و اقتصادی کشاورزی استان سمنان که یک نیاز است، صورت نگرفته است. مسئولان جهاد هم البته اذعان دارند که این موضوع به همه ارگان‌ها باز می‌گردد.

حامی کشاورزان هستیم
مشاور وزیر و مدیرکل امور استان‌های وزارت جهادکشاورزی در حاشیه سفر هفته گذشته به استان سمنان بر این موضوع تاکید کرد و گفت: توجه به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی بود که با پیگیری‌های مستمر واحدهای تولیدی خوبی در نقاط مختلف کشور به بهره برداری رسید.

محمدرضا قدسی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: دستگاه‌های اجرایی استان سمنان نسبت به گره گشایی از مشکلات واحدهای تولیدی بخش کشاورزی دغدغه دارند اما معتقد هستیم که باید تنها دغدغه تولیدکنندگان، توجه به کیفیت در تولید، صادرات و بازار فروش محصولات مورد توجه باشد و نباید فعالان اقتصادی را به مسائل حاشیه‌ای مشغول کرد.

کشاورز کارت حامی است
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی سمنان نیز از حمایت کشاورزان در سطح استان خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود، کشاورز کارت است که می‌تواند شرایط خوبی را برای کشاورزان تسهیل کند.

توجه به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سال‌های گذشته در اولویت کاری وزارت جهاد کشاورزی بود

خدابخش عرب با بیان اینکه نزدیک به هزار و ۱۰۰ کشاورز برای دریافت کشاورز کارت مراجعه کرده اند، تاکید کرد: سامانه پهنه‌بندی ملاک راستی آزمایی صدور کشاورز کارت است در این کار تسهیلاتی برای خرید کود و سم به کشاورزانی که در حوزه تولید محصولات استراتژیکی گندم، جو و کلزا کشت کردند ارائه می‌شود.

مزیت شناسی نداریم
کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه همه موارد مرتبط با حمایت‌های کشاورزان اگر بدون در نظر گرفتن مزیت‌های اقتصادی محصولات باشد، فایده‌ای ندارد، گفت: به صورت مشخص امروز مات مشکل تعیین مزیت‌های اقتصادی کشت‌های کشاورزی داریم.

علی رضا صالحیان با بیان اینکه هنوز نمی‌دانیم که هر بخش از استان دارای چه مزیت اقتصادی در بخش کشاورزی است، گفت: این سردرگمی ما سبب می‌شود که همچنان ندانیم مزیت اقتصادی یک شهرستان مانند شاهرود چیست؟ آیا باید بر روی زردآلو سرمایه گذاری کرد؟ که این محصولا سال‌ها است که سرما زده می‌شود. آیا باید بر روی انگور تلاش کرد که اتفاقاً این محصول هم با افت کیفی خاک در شاهرود دچار مشکلات شده است آیا باید بر روی گندم سرمایه گذاری کرد که کل تولیدات گندم استان سمنان یک سوم گندم یک شهرستان کوچک استان گلستان هم محسوب نمی‌شود پس وقتی نمی‌دانیم مزیت چیست چطور می‌خواهیم برنامه بدهیم؟

همه موارد مرتبط با حمایت‌های کشاورزان اگر بدون در نظر گرفتن مزیت‌های اقتصادی محصولات باشد، فایده‌ای ندارد

وی افزود: مزیت شناسی باید در اولویت باشد تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه اقتصادی باشیم وگرنه خارج از این دایره اصلاً موفق نخواهیم بود که این موضوع به عزم مسئولان و البته تعامل علم و دانشگاه با جهاد کشاورزی باز می‌گردد که متاسفانه مرکز تحقیقات کشاورزی در این زمینه به محاق فراموشی رفته است.

سرمازدگی، بی برنامه گی، فقدان مزیت سنجی، نداشتن برنامه مدون توسعه کیفی و بی اعتمادی کشاورزان به برنامه‌های دولتی به دلیل عدم اجرا تعهداتی مثل خسارات بیمه همگی دست به دست هم داده اند که کشاورزی استان سمنان نتواند جایگاه اقتصادی خود را داشته باشد. باید دید این جایگاه با تغییر تفکر مدیران آیا بهبود می‌یابد؟

کد خبر: ۶۴٬۲۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha