۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
زود بازده بودن درخت پالونیا؛ مهمترین فاکتور اقتصادی مشوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی
بررسی ابعاد اقتصادی کشت درخت پالونیا از نگاه یک محقق

زود بازده بودن درخت پالونیا؛ مهمترین فاکتور اقتصادی مشوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

معیری، استاد گروه جنگلداری دانشکده علوم جنگل دانشگاه گرگان می گوید: درخت پالونیا برای بخش خصوصی بسیار صرفه اقتصادی دارد چون ظرف ۴ سال به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی مربع می رسد و قابلیت بهره برداری دارد. این در حالی است که قیمت هر متر مکعب چوب پالونیا چندین برابر قیمت دیگر چوب های معمولی است.

بازار؛ گروه کشاورزی: کاشت درخت پالونیا در پی اجرای طرح تنفس جنگلهای و ممنوعیت برداشت از جنگلها با جدیت بیشتری دنبال می شود چرا که کارشناسان می گویند در ایران هیچ درختی نداریم که بتواند مانند پالونیا قابلیت برداشت چوب آن میسر گردد. لذا برای تامین بخش از چوب مورد نیاز کشور می توان کست درخت پالونیا را توسعه داد. دکتر محمد هادی معیری، استاد دانشکده علوم جنگل و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه گرگان در خصوص ضرورت کشت درخت پالونیا به خبرنگار «بازار» می گوید: پالونیا به عنوان یک گونه سریع الرشد از نظر اقتصادی برای بخش خصوصی می تواند بسیار موثر باشد. چون گونه های دیگر که هم ‌ردیف پالونیا هستند مثل صنوبر و اکالیپتوس سرعت رشدشان به اندازه پالونیا نیست. از سوی دیگر کیفیت و کاربرد چوب پالونیا بسیار بیشتر از کیفیت و کاربرد چوب صنوبر و اکالیپتوس است.

 از خاصیت سبک بودن چوب پالونیا می توان در صنایع نظامی و هواپیم اسازی که به دنبال چوب های سبک وزن هستند کاربرد دارد

معیری با تاکید بر اینکه چوب پالونیا کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد، می افزاید: از خاصیت سبک بودن چوب پالونیا می توان در صنایع نظامی و هواپیما سازی که به دنبال چوب های سبک وزن هستند کاربرد دارد. همچنین برای ساخت آلات موسیقی و مبلمان منزل کاربرد دارد چون سبک است و براحتی قابل حمل و نقل و جابجایی است. به طوری که حتی چند نمونه صندلی با چوب پالونیا ساخته شده است که با یک انگشت قابل بلند کردن است. وی می گوید: از سوی دیگر آزمایشات مکانیک چوب نشان داده است که مقاومت چوب پالونیا بالا است چون انعطاف پذیری بالایی دارد و اگر وزنی هم روی آن بیاید به راحتی نمی شکند. علاوه بر این در تولید تخته خرده چوب می توان چوب پالونیا را با چوب های دیگر مخلوط کنند. با این وجود اگر چوب پالونیا قطور باشد چوب گران قیمتی خواهد بود.

مقاومت چوب پالونیا در برابر سرما از مزایای عمده این گونه گیاهی است
این استاد گروه جنگلداری دانشکده علوم جنگل و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه گرگان با تاکید بر اینکه کاشت پالونیا برای بخش خصوصی به صرفه تر است، می گوید: البته چون پالونیا یک گونه خارجی است کشت آن را در جنگلها توصیه نمی کنند و سازمان جنگل ها نیز روی این موضوع حساسیت دارد. اما برای بیرون جنگل کارایی بالایی دارد و از نظر نظر اقتصادی بسیار به صرفه است. به طوری که بر اساس مطالعه ای که از نظر اقتصادی انجام دادیم چوب پالونیا ظرف ۴ سال تا ۱۲ سال قابل برداشت می شود. 

وی ادامه می دهد: به عبارت دیگر زمان برداشت چوب پالونیا بستگی به این دارد که برای چه هدفی بخواهیم از آن استفاده کنیم. این در حالی است که بهره برداری از چوب اکالیپتوس و صنوبر ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می برد.

معیری خاطر نشان می کند: جالب است بدانید چوب پالونیا در برابر سرما بسیار مقاوم است و این یکی از مزایای این چوب محسوب می شود. این در شرایطی است که چوب درخت اکالیپتوس در اثر سرما و در دمای صفر درجه یا زیر صفر درجه از بین می رود. لذا چوب پالونیا هم خطرات کمتری دارد هم سریع الرشدتر است و هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.

وی می گوید: البته بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته مشخص شده که کشت پالونیا مناسب زمین های شور مثل زمین های شمال گلستان، نیست لذا نباید به صورت هیجان زده کشت آن را در مکان هایی که تجربه نداریم توسعه دهیم.

کاشت درخت پالونیا از نظر اقتصادی بسیار قابل تامل و توجه است چون ظرف ۴ سال چوب درخت پالونیا به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر می رسد و برای بخش خصوصی نمی تواند سرمایه گذاری طولانی مدت انجام دهد و زمان زیادی منتظر بازگشت سرمایه خود باشد پالونیا بسیار اقتصادی است

معیری در خصوص قیمت چوب پالونیا نیز می گوید: از نظر قیمتی چوب پالونیا بسیار ارزشمند است. تا جایی که بنده مطلع هستم قیمت هر متر مکعب از چوب های معمولا از حدود ۱ میلیون تومان به بالا شروع می شود اما قیمت چوب پالونیا بیشتر از این قیمت ها است.

نقش کاشت درخت پالونیا در محافظت از جنگل ها
وی در خصوص نقش کاشت پالونیا در محافظت از جنگلهای کشور نیز می گوید: بهر حال وقتی از جنگل ها بهره برداری نشود و کارخانجات کشور هم فعال باشند نیاز به مواد اولیه است. الان نیاز به مواد اولیه تا حدودی از طریق یکسری چوب های باغی برطرف می شود اما کافی نیست و جوابگوی نیاز چوبی کشور نیست. بنابراین از قبل باید این کارها را ترویج می کردیم که زراعت چوب گسترده تر  انجام می شد.

معیر تاکید می کند: با توجه به اینکه گسترش زراعت چوب می تواند مفید باشد و صدمات وارد به جنگلها کمتر باشد و از منابع دیگر چوب تولید شود، پس اگر کشت پالونیا در اراضی کم بازده که شیبدار است و محصول کمی برداشت می کنند ترویج شود و چند عدد از این عرصه ها پالونیا کاشت شود طبیعتا مردم هم به این سمت حرکت می کنند.

معیری می گوید: باز هم تاکید می کنم که کاشت درخت پالونیا از نظر اقتصادی بسیار قابل تامل و توجه است چون در سنین پایین می توان درخت را قطع کرد و ظرف ۴ سال چوب درخت پالونیا به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر می رسد که هیچ درختی این ویژگی را ندارد. به عبارت دیگر چون بخش خصوصی نمی تواند سرمایه گذاری طولانی مدت انجام دهد و زمان زیادی منتظر بازگشت سرمایه خود باشد پالونیا بسیار اقتصادی است.

وی در پایان می گوید: از سوی دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده کاشت درخت پالونیا می تواند با زراعت برخی از محصولات مثل گندم در اطراف شصت کلاته که زمین ها شیبدار و کم بازده تر است، رقابت کند.

کد خبر: ۶۴٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha