۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
اعتراض فولادی ها به ضرایب قیمتی

اعتراض فولادی ها به ضرایب قیمتی

یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره این که با اجرای شیوه ‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد چه اتفاقی برای این ضرایب قیمتی خواهد افتاد گفت: شیوه‌ نامه به طور کلی بحث ضرایب قیمتی مواد اولیه زنجیره فولاد را به نوعی برای تصمیم‌ گیری دقیق ‌تر به آینده موکول کرده و نکته قابل توجه اینکه شرکت‌های فولادی و معادن مختلف تا پایان امسال برنامه ریزی و قراردادهایشان را منعقد کرده‌اند و اگر اتفاقی هم درباره عرضه در بورس پیش بیاید، عمدتا برای سال آینده خواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، فعالان حوزه معدن در بیش از یک سال اخیر اعتراضات متعددی را نسبت به ضرایب قیمتی ابراز داشته‌اند و بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از تولیدکنندگان و فعالان زنجیره فولاد درخواست کرده است که با بررسی کارشناسی و هم‌ فکری درباره این موضوع تصمیم‌ گیری کنند.

در این میان وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره این که با اجرای شیوه ‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت چه اتفاقی برای این ضرایب قیمتی خواهد افتاد گفت: شیوه‌ نامه به طور کلی بحث ضرایب قیمتی مواد اولیه زنجیره فولاد را به نوعی برای تصمیم‌ گیری دقیق ‌تر به آینده موکول کرده است. آنچه باید توجه کرد این است که شرکت‌های فولادی و معادن مختلف تا پایان سال ۹۹ برنامه ریزی کرده و قراردادهایشان را منعقد کرده‌اند و اگر اتفاقی هم براساس برنامه ‌ریزی‌های وزارت صمت درباره عرضه در بورس پیش بیاید، عمدتا برای سال آینده خواهد بود.

همچنین با اشاره به مذاکرات پیش‌ تر این انجمن با سایر تشکل‌های بخش خصوصی برای تعیین ضرایب قیمتی محصولات بالادستی زنجیره فولاد عنوان کرد: بحث‌های بین انجمن فولاد، انجمن سنگ آهن و خانه معدن برای تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به خاطر اختلاف نظرهایی که وجود داشت، به نتیجه‌ای نرسید. البته نکاتی که مورد توافق همه این انجمن‌ها بود، عبارت بودند از لزوم عدم سرکوب قیمت فولاد و نگاه حمایتی به معادن کوچکتر تا بیشتر به آنها کمک شود.

وی با پیش‌بینی احتمال رشد قیمت مواد اولیه فولاد در صورت عرضه در بورس کالا تصریح کرد: اگر تعامل مناسبی روی این عرضه انجام نشود، عرضه در بورس کالا باعث ایجاد یک تورم قیمتی در محصولات فولادی خواهد شد، چون وقتی در بورس، عرضه به اندازه کافی نباشد و تقاضا روی آن محصول زیاد شود، رقابت شکل خواهد گرفت و قیمت‌ها را بالا خواهد برد و طبیعتا زمانی که قیمت نهاده‌ها بالا برود، روی قیمت محصولات نهایی و فروش آنها اثر خواهد گذاشت که به نظر نمی‌رسد این افزایش تورمی قیمت محصولات فولادی، خواسته سیاستگذاران دولت باشد.

کد خبر: ۶۴٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha