۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
بودجه نیازمند اصلاحات بنیادی| ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار ناچیز است
بازار گزارش می دهد؛

بودجه نیازمند اصلاحات بنیادی| ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در بودجه ۱۴۰۰ بسیار ناچیز است

موسوی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق خبرداد و گفت: بودجه ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده، نیازمند اصلاحات بنیادی در صحن علنی مجلس است.

بازار؛ گروه صنعت: «سید کاظم موسوی» در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: شب گذشته کلیات بودجه ۱۴۰۰ با ۲۳ رای موافق به تصویب اعضای کمیسیون تلفیق رسید و قرار شد پس از بررسی درآمدها و هزینه های دولت در سال آینده جمع بندی نهایی برای اصلاحات در صحن علنی مجلس مطرح شود.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بودجه برای ۳ و یا ۶ ماه نیست بلکه برای یک سال درآمدها و هزینه های دولت است و باید در صحن علنی مجلس توسط نمایندگان چکش کاری شود.

این نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در بودجه شرکت های دولتی در سال ۱۴۰۰ اصلاحات اساسی انجام شود، گفت: در بودجه سال ۹۹ اعتبارات عمرانی ۸۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که در بودجه سال اینده این رقم به ۱۰۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

هزینه های دولت ۶۰ درصد افزایش یافته است
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی در مجلس اظهارداشت: در بودجه سال ۱۴۰۰ هزینه های جاری دولت ۶۰ درصد افزایش یافته در حالی که برای تکمیل زیرساخت های مورد نیاز باید بودجه عمرانی کشور افزایش قابل توجهی داشته باشد.

موسوی تاکید کرد: توسعه استانهای محروم و نقاط کم برخوردار در کشور نیازمند بودجه عمرانی بیشتری است در حالی که دولت در بودجه ۱۴۰۰ میزان اعتبارات عمرانی را کاهش داده است و مطمئنم که نمایندگان محترم مجلس روی این اعتبارات اصلاحات زیادی خواهند داشت.

سال گذشته بودجه کل کشور ۲۰۲۶ هزار میلیارد تومان بود و با افزایش بیش از ۲۰ درصدی، بودجه کل کشور برای سال آینده، به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

در سال ۱۴۰۰ دولت از محل منابع شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۰، ‌دولت پیش‌بینی کرده که در سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت را به شیوه ارزی و ریالی بفروش برساند و مابقی بودجه کشور نیز از سایر منابع داخلی تامین شود.

دولت دوازدهم در هشتمین لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و بازنشسته‌ها را پیشنهاد کرده و حداقل حقوق نیز در سال آینده کمتر از ۳.۵ میلیون تومان نخواهد بود.

عوامل کسری بودجه و جبران آن از نظر مرکز پژوهش های مجلس
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در بررسی های بودجه سال آینده  اعلام کرده است که پیش بینی منابع غیر قابل تحقق، عدم مدیریت هزینه ها، صدور مجوزهای فرا بودجه ای، برداشت از صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق مالی اسلامی، خطر ناپایداری بدهی ها در بلند مدت و بی اثر شدن نقش مجلس در فرایندهای اجرای بودجه از مهم ترین عامل کسری بودجه سال ۱۴۰۰ با توجه به هزینه های دولت است.

جلوگیری از کسری بودجه،  متناسب سازی هزینه های جاری، افزایش انضباط و کوچک سازی از مهمترین اقدامات دولت برای کاهش هزینه ها است تا دولت بتواند در بودجه ۱۴۰۰ هزینه های خود را با درآمدهای مربوطه انطباق دهد

نحوه فروش نفت، کاهش مالیات ها و کسری مهم ترین چالش بودجه ۱۴۰۰  
برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به هزینه های دولت، لایحه بودجه سال آینده بر مبنای هزینه کردها آماده شده و درآمدهای عمومی دولت در مقابل هزینه های دولت قرار دارد، لذا به نظر می رسد با توجه به شرایط اقتصادی هزینه های مصرفی زیاد دولت در سال ۱۴۰۰، بودجه سال آینده با کسری زیادی مواجه شود، زیرا که هزینه های دولت در این لایحه حتمی و درآمدهای دولت بیشتر جنبه احتمالی دارد.

به اعتقاد این کارشناسان بودجه ۱۴۰۰ دولت با کسری حدود ۴۰ درصدی مواجه خواهد شد زیرا درآمدهای دولت از فروش نفت در این بودجه بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در نظر گرفته شده در حالی که در شرایط فعلی فروش این مقدار نفت بعید به نظر می رسد.

کاهش میزان سرمایه گذاری از ۱۵ به ۱۱ درصد، افزایش ۶۰ درصدی هزینه های دولت، کاهش درآمدهای مالیاتی از ۳۶ به ۲۷ درصد از مهمترین چالش های فراروی بودجه ۱۴۰۰ در سال آینده است.

اعتبارات راه آهن اردبیل از ۸۰ به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش می یابد
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر میزان اعتبارات تکمیل پروژه راه آهن میانه - اردبیل در بودجه ۱۴۰۰ گفت: در سرفصل های مختلف بودجه سال آینده ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه ملی در نظر گرفته شده است.  

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: برای تسریع در پیشرفت فیزیکی این پروژه ریلی در کشور و اتصال مرکز استان اردبیل به شبکه سراسری راه آهن کشور، اعتبارات این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.

موسوی از تعامل و همکاری مدیرعامل بانک ملی ایران در مشارکت در ساخت این پروژه بزرگ ریلی کشور قدردانی کرد و گفت: پیش از این ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل این پروژه عمرانی از طرف بانک ملی ایران حدود یک ماه پیش پرداخت شده است تا روند تکمیل و اجرای آن سرعت بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس بیان کرد: خوشبختانه دولت مصمم است این پروژه سال آینده به پایان برسد و مردم استان اردبیل پس از سال ها چشم انتظار شنیدن سوت قطار در این استان هستند.

موسوی اظهارامیدواری کرد: پس از تکمیل این پروژه ریلی در کشور ادامه این مسیر استان اردبیل را به پارس آباد، جمهوری آذربایجان و کشورهای قفقاز متصل شود.

راه آهن میانه - اردبیل بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد 
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه این پروژه بیش از ۸۵ درصد پبشرفت فیزیکی دارد، اظهارداشت: خوشبختانه با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء پیشرفت فیزیکی این پروژه در ماه های اخیر شتاب گرفته و امیدواریم این پروژه اواسط سال اینده به بهره برداری برسد.

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد، اما سال‌ها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز وعده اتمام آن تا پایان کار دولت را داده‌اند.

این طرح ریلی که هم‌اکنون به بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزکی رسیده در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست.

در طرح راه‌آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده و این مسیر ریلی برای سیر قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و با اجرای بخش‌های زیربنایی و زیرسازی، عملیات روسازی و ریل‌گذاری قرار است این پروژه برای افتتاح در اواسط سال آینده آماده ‌شود.

کد خبر: ۶۴٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha