۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
واکسن آکسفورد این هفته در بریتانیا تایید می شود

واکسن آکسفورد این هفته در بریتانیا تایید می شود

بعد از گذشت یک سال از آغاز ابتلای مردم به ویروس کرونا و بعد از نه ماه از زمانی که سازمان بهداشت جهانی مشکل دنیا را همه گیری ویروس کرونا معرفی کرد، تزریق واکسن کرونا شروع شد. انتظار می رود در هفته جاری واکسن آکسفورد هم تایید شود و تزریق آن در بریتانیا شروع شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، یکی از واکسن هایی که دنیا به آن امید زیادی بسته بود واکسن تولیدی دانشگاه اکسفورد بود که هم از نظر شرایط نگهداری و هم از نظر قیمتی برای توزیع در سطح دنیا مناسب بود. مدیر عامل شرکت آسترازنکا، شرکتی که تولید واکسن آکسفورد را بر عهده دارد پیشتر اعلام کرده بود در نظر ندارد در سال پاندمی سودی از فروش این واکسن به دست آورد و هدف اولش تلاش برای پایان دادن به این بحران جهانی است.او اخیرا در مصاحبه ای تاکید کرد پژوهشگران به فرمول برنده برای واکسن دست پیدا کرده اند که این خبر در رسانه های دنیا بازتاب زیادی داشت.

دکتر ریچارد هورتون، سردبیر نشریه پزشکی lancent با اشاره به سخنان اخیر مدیر عامل شرکت آسترازنکا مبنی بر دسترسی این شرکت به «فرمول برنده» در تولید واکسن و کارایی بیش از ۹۰ درصدی واکسن تولید آکسفورد- آسترازنکا گفت:«این واکسن قابلیت استفاده در تمامی دنیا را دارد و می تواند در ایمن سازی کره زمین در برابر ویروس کرونا بسیار موثر عمل کند. حجم تولید انبوه این واکسن عامل مهم دیگری است که می تواند در ایمن سازی سریع در دنیا موثر باشد.»

 واکسن آکسفورد یکی از امیدهای دنیا برای دسترسی به واکسن کرونا بود و انتظار می رود ظرف چند روز آینده این واکسن در بریتانیا و هند مورد تایید قرار بگیرد. کارایی واکسن کرونا بعد از تزریق دو دوز واکسن برابر با ۶۲ درصد و در صورت تزریق نیم دوز در مرحله اول و یک دوز در مرحله دوم برابر با ۹۰ درصد اعلام شد ولی اغلب کشورها خواستار تکرار مرحله سوم آزمایشهای بالینی برای تعین کارایی نهایی واکسن و دوزهای مناسب مصرفی در جهان شدند که با اظهارات اخیر مدیر عامل شرکت آسترازنکا به نظر می رسد، نتیجه نهایی و قابل اعتماد حاصل شده است.

سردبیر نشریه lancent با تاکید بر این نکته که ضرورت دارد تا در مورد ایمن سازی با استفاده از واکسن در مقیاس بسیار بزرگ فکر کنیم و بدانیم ایمن شدن یک کشور خاص در برابر ویروس نمی تواند باعث رهایی از ویروس کرونا شود. او در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت:« اگر در یک کشور پروسه واکسیناسیون تکمیل شود و تمامی مردم در برابر ویروس ایمن شوند،این خطر وجود دارد که ویروس از کشور دیگری وارد شود یا انواع جهش یافته ای به کشور وارد شود که مشکلات سلامتی ایجاد کند.بنابراین توزیع عادلانه واکسن در دنیا و تزریق آن به تمامی  مردم دنیا یک ضرورت است.»

توزیع واکسن آکسفورد – آسترازنکا در بریتانیا از ۴ ژانویه
به گزارش روزنامه گاردین این واکسن در هفته جاری در دو کشور بریتانیا و هند مورد تایید قرار می گیرد و توزیع آن در بریتانیا آغاز خواهد شد. قرار است بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن خریداری کرده است و بار اصلی ایمن سازی مردم در برابر کرونا بر دوش این واکسن است.این روزنامه نوشت:«واکسن تولیدی شرکت داروسازی آسترازنکا ودانشگاه آکسفورد  از روز ۴ ژانویه در بریتانیا توزیع می شود و ظرف دو هفته بالغ بر دو میلیون بریتانیایی این واکسن را دریافت خواهند کرد. »

مدیر عامل شرکت آسترازنکا در مصاحبه ای اعلام کرد بر مبنای داده های به دست آمده از سومین مرحله آزمایشهای بالینی، کارایی واکسن بیش از میزانی است که پیشتر اعلام شده بود و این واکسن در برابر نوع جهش یافته ویروس کرونا هم کارایی دارد. او در ادامه به مقایسه کارایی واکسن  تولید دانشگاه آکسفورد با واکسن تولید شرکت بیون تک آلمان پرداخت و گفت:« در ابتدا اعلام شد کارایی واکسن ۷۰ درصد است ولی با تکمیل مطالعات مشخص شد کارایی واکسن تقریبا مشابه واکسن فایزر است و این خبر بسیار خوبی است.کارایی واکسن فایزر که بریتانیا اولین کشور تایید کننده آن بود برابر با ۹۵ درصد اعلام شده است.»

وی در ادامه گفت:« من بر این باورم که  پژوهشگران  دانشگاه آکسفورد توانسته اند به «فرمول برنده ای» برای  واکسن کرونا دست پیدا کنند  و نتیجه آزمایشهای انجام شده به زودی به اطلاع همه خواهد رسید.»

وزیر بهداشت بریتانیا هم در روز ۲۳ دسامبر خبر از ارایه درخواست بررسی و تایید اضطراری واکسن آکسفورد به ان اچ اس داد و اعلام کرد که نتیجه بررسی ها به زودی مشخص می شود. در صورت تایید و تزریق آن، انتظار می رود این کشور از اواسط فوریه از قرنطینه خارج شود.

واکسیناسیون یک میلیون بریتانیایی در هفته از ژانویه
با وجود اینکه بریتانیا اولین کشوری بود که استفاده اضطراری از واکسن کرونای تولید شرکت بیون تک-فایزر را تایید کرد ولی تا کنون تنها ۶۰۰ هزار نفر بریتانیایی واکسن را دریافت کرده اند و دلیل این مساله ضعف اجرایی در دولت و آهسته بودن پروسه توزیع واکسن در خانه های سالمندان در سراسر بریتانیا عنوان شده است.

نادرا احمد، رییس اتحادیه مراقبت های ملی بریتانیا ضمن پذیرش این مساله که طرح واکسیناسیون عمومی، طرح بسیار مشکلی است گفت:« اجرای  این طرح مشکل است ولی با توجه به اهمیت آن برای سلامت مردم و اقتصاد کشور باید به درستی اجرا شود.»

با تایید واکسن آکسفورد که دومین واکسن تایید شده در بریتانیا خواهد بود، حجم بیشتری از واکسن وارد بازار می شود و سرعت تزریق هم افزایش خواهد یافت. دولت بریتانیا اعلام کرده است در نظر دارد ظرفیت تزریق واکسن را به یک میلیون دوز در هر هفته برساند و این طرح از ابتدای سال جدید میلادی اجرا خواهد شد.

کد خبر: ۶۴٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha