۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
بیرجند در محاصره فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کسبه خرد در حال ورشکستگی
بازار گزارش می‌دهد؛

بیرجند در محاصره فروشگاه‌های زنجیره‌ای؛ کسبه خرد در حال ورشکستگی

بیرجند- متاسفانه گسترش بی ضابطه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهرستان بیرجند منجر به تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از اصناف خرد در صنف خوار و بار فروشی شده است.

بازار، گروه استان‌ها: اغراق نیست اگر بگوییم امروزه در همه محله‌های پرجمعیت شهرستان بیرجند یک فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد که در آن همه نوع کالا اعم از برنج و ماکارانی تا لوازم التحریر و مواد شوینده می‌توان خریداری کرد.

بسیاری از خانواده‌ها نیز ترجیح می‌دهند برای خرید کالاهای مورد نیاز خود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کنند تا بتوانند همه مایحتایج خود را از یک محل خریداری کنند.

اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود این است که باز شدن هر فروشگاه زنجیره‌ای و مراجعه هر خانواده به این فروشگاه‌ها به معنای فروش کمتر یک واحد صنفی خرد خوار و بار و تعطیلی این واحدها است در حالی که براساس گفته صاحب نظران صنوف خرد نقش مهمی در رونق اقتصاد ایفا می‌کنند.

یک جوان با هزار آرزو و هدف با پس انداز اندک یک سوپرمارکت کوچک در محله خود برپا می‌کند تا هم بتواند نیاز هم محله‌ای‌های خود را رفع کند و هم از جنبه دیگر کسب و کاری برای خود برپا کرده باشد، اما غافل از اینکه رونق این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیاری از خانواده‌های شهر را برای خرید به سمت خود کشانده است.

مراجعه به سوپرمارکت‌های محله کاهش یافته است
رضا خدابخشی از شهروندان خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: در شرایط فعلی وقتی خانواده‌ها نیاز به خرید کالاهای ضروری چون برنج، روغن، پنیر، مواد شوینده و سایر کالاها پیدا می‌کنند، به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده تا بتوانند همه این کالاها را یک جا تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای مبنی بر تخفیف کالاها نیز در مراجعه مردم به این فروشگاه‌ها بی تأثیر نیست، بیان‌کرد: البته در این میان میزان مراجعه مردم به اصناف خرد و به قول معروف سوپرمارکت‌های محله بسیار کاهش یافته است.

این شهروند خراسان‌جنوبی یادآور شد: متأسفانه این قضیه بر کسب و کار اصناف خرد تأثیر گذاشته و موجب کسادی کار آنان شده است و از این نظر کارشناسان می‌گویند تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید متناسب با جمعیت یک شهر باشد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای چراغ کسب و کارهای شهر را خاموش کرده است
مهدیه ضیائیان کارشناس اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این زمینه در گفتگو با بازار بیان‌کرد: متاسفانه این روزها جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیربومی در استان با پیشنهاد اجاره بهای وسوسه‌انگیز چراغ کسب و کارهای شهر بیرجند را دانه به دانه خاموش می‌کند.

کارشناس اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بیان‌کرد: در حالی افتتاح شعب جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان یکی از ابزارهای کنترل بازار خرده فروشی در کشورمان مطرح شده است که افزایش بی رویه تعداد این فروشگاه‌ها عاملی در تعطیلی فزاینده واحدهای صنفی در بخش خرده فروشی و بنکداری شده است.

ضیائیان گفت: افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در واقع زنجیره‌ای از مشکلات را برای بخش توزیع ایجاد می‌کند و به این ترتیب که روند افزایشی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث شده تعداد زیادی از خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها از بازار حذف شوند.

وی اظهار کرد: اگر بنکداران و فروشندگان سنتی بازار از صحنه خارج شوند و تنها فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند، زمینه انحصار ایجاد خواهد شد.

کارشناس اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: اساس یک اقتصاد سالم و پویا حمایت از صنوف خرد است.

تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای واقعی نیست
رضا علیزاده، رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار اظهار کرد: براساس نظر کارشناسان و صاحب نظران به ازای هر ۳۵ نفر در یک محله باید یک واحد صنفی خوار و بار فروشی وجود داشته باشد ولی گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای این آمار را در استان ما به هم ریخته است.

وی با اشاره به اینکه گسترش بی رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از عوامل تعطیلی اصناف خرد است، بیان‌کرد: به طور کلی هر صنفی اعم از خوار و بار، میوه، لوازم بهداشتی و آرایشی و کیف و لوازم التحریر مجوز جدا اخذ می‌کنند ولی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ما هر نوع کالایی اعم از خوراکی تا لوازم آرایشی برای فروش مشاهده می‌کنیم.

در مرکز استان ۱۵ فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد و سه فروشگاه دیگر نیز در حال راه‌اندازی است که به نسبت جمعیت شهرستان بیرجند تعداد بالایی است

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه بسیاری از تخفیف‌های مطرح شده از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای واقعی و حقیقی نیست، ادامه‌داد: به زودی با همکاری سازمان صمت و سایر نهادهای مختلف در یک گشت مشترک هم مجوزهای فروشگاه‌ها و هم قیمت‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علیزاده گفت: در مرکز استان ۱۵ فروشگاه زنجیره‌ای وجود دارد و سه فروشگاه دیگر نیز در حال راه‌اندازی است که به نسبت جمعیت شهرستان بیرجند تعداد بالایی است و به این تعداد باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخی شهرستان ها را نیز افزود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی هزار و ۵۰۰ واحد صنفی خوار و بار فروشی فعال است که این تعداد واحد خوار و بار فروشی نقش مهمی در عدم کمبود کالا در شرایط کرونایی در سطح جامعه داشته است.

افتتاح هر فروشگاه زنجیره‌ای برابر با کسادی کسب و کار ۵۰ واحد صنفی
محمد شریف رئیس اتحادیه خواروبار فروشان بیرجند نیز در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با گشایش هر فروشگاه زنجیره‌ای در شهر بیرجند بدون شک ۵۰ واحد خوار و بار فروشی با کسادی کسب وکار و یا تعطیلی رو به رو می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره ای حقیقی نیست، بیان‌کرد: ممکن است در این فروشگاه‌ها یک جنس با تخفیف عرضه شود ولی در کنار آن دهها جنس دیگر گرانتر از اصناف خرد فروخته شود که یک نکته بسیار مهم است.

شریف با تأکید بر اینکه رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک فاجعه است، گفت: بارها و بارها انتقاد خودم را در این زمینه به گوش مسئولان و متولیان امر رسانده‌ام و  آخرین نامه اعتراضی را ۱۳ آذرماه به اتاق اصناف برای انعکاس به استانداری ارسال کرده‌ام.

رئیس اتحادیه خواروبارفروشان بیرجند با اشاره به اینکه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید براساس آمار جمعیتی یک شهر باشد، اظهارکرد: شاید در شهرهای بزرگ چون تهران گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای منطقی باشد ولی در شهرهایی چون بیرجند باید از اصناف خرد بیش از قبل حمایت کرد.

به شدت با گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر بیرجند مخالف هستم و در دراز مدت آن را به ضرر اقتصاد شهر می‌دانم و امیدوارم مسئولان برای ساماندهی این فروشگاه‌ها تدبیری بیندیشند

وی افزود: در هر حال بر اساس تجربه به شدت با گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر بیرجند مخالف هستم و در دراز مدت آن را به ضرر اقتصاد شهر می‌دانم و امیدوارم مسئولان برای ساماندهی این فروشگاه‌ها تدبیری بیندیشند.

شریف یادآور شد: در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ با افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در خراسان‌جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند حدود ۲۰۰ کسبه خرد پروانه فعالیت خود را باطل کردند که نشان از تأثیرمنفی فعالیت این فروشگاه‌ها بر روند کار اصناف خرد است.

گسترش فروشگاه زنجیره‌ای براساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد
خبرنگار بازار در این زمینه نظر سازمان صمت را جویا شد که یدالهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان جنوبی در این زمینه اظهار کرد: با توجه به شرایط روز جامعه و رونق دنیای الکترونیک گسترش فروشگاه‌هایی که بتوانند ارزاق مورد نیاز مردم را به صورت مجازی عرضه کنند، غیر قابل اجتناب است.

وی با اشاره به اینکه این دسته از فروشگاه‌ها نیز به نوعی فروشگاه‌های زنجیره ای محسوب می‌شوند، یادآور شد: مردم ما نیز باید بپذیرند که بالاخره در دنیای امروز فروشگاه زنجیره‌ای بر اساس برخی از نیازها رونق می‌یابند.

هر چند وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث می‌شود که خانواده‌ها سهل‌تر و راحت‌تر بتوانند مجموعه‌ای از کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند ولی نکته مهم و اساسی در این بین بحث حمایت از کسبه خرد خوار و بار فروشی است.

از طرف دیگر چه میزان بر قیمت کالاهای عرضه شده در فروشگاه های زنجیره‌ای نظارت می‌شود و آیا بررسی شده که تخفیف‌های این فروشگاه‌ها واقعی است و یا بیشتر یک تبلیغ محسوب می‌شود.

کد خبر: ۶۴٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha