۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
منتظر بورس آرام تا ۳ هفته آینده نباشید| واگذاری سهام عدالت به بانک‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار:

منتظر بورس آرام تا ۳ هفته آینده نباشید| واگذاری سهام عدالت به بانک‌ها

فرازمند، مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری مدیر می‌گوید با توجه به عرضه‌هایی که در حال حاضر در بازار در حال انجام است، بازار تا سه هفته آینده نوسانی خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: دو ماهی است که با رشد شاخص کل، شاخص هم وزن هم کمی جان گرفته و برخی از روزها هم کار به جای می‌رسد که حتی با وجود قرمز بودن شاخص کل، شاخص هم زن رشد خود را ادامه می‌دهد، این رشد گواه استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک هستند که برخی از آن‌ها مانند ابتدای سال روند حبابی به خود گرفتند و همین روزها است که با یک خبر این حباب بترکد و سهامداران خود را در صف فروش قفل شده نگه دارد.

نوسانات شاخص کل بین عدد ۱میلیون ۵۰۰هزار تا ۱میلیون ۴۰۰هزار، کمی سهامداران را کلافه کرده که برخی از کارشناسان به خصوص تکنیکال ‌کاران برای این کلافگی عنوان کردند که این اعداد دامنه مقاومت است و شاخص بعد از چند هفته نوسان برای رسیدن به یک میلیون ۷۰۰ هزار خیز بر می‌دارد. در بازارهای موازی مانند طلا و دلار خبری نیست و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آن‌ها را از رمق انداخته و اجازه رشد به این بازارها را نمی‌دهد.

فرازمند کارشناس بازار سرمایه روند بازار سرمایه را در طول دو الی سه هفته آینده نوسانی می‌داند، او می‌گوید منظور از نوسانی بودن بازار صرفا منفی بودن آن نیست و روزهای مثبتی هم در طول این چند هفته خواهیم داشت.

طبق چیزی که اعلام شده قرار است سهام عدالت به بانک‌ها واگذار شود و به خاطر اینکه مکانیزم آن شفاف نشده بازار نسبت به این موضوع دو دل است که این تصمیم هم می‌تواند قیمت پالایشیها و بانک ها را تحت تاثیر قرار دهد

 دکتر مهدی فرازمند،  مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری سهامی مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری  در گفتگو با بازار در رابطه با آخرین وضعیت بازار بورس گفت: این احتمال وجود دارد که طی دو الی سه هفته آینده ما با بازار نوسانی روبه رو باشم و در این مدت به نظر می‌رسد که صنایع مختلف در زمان‌های متفاوت دچار نوسان قیمتی شوند و اگر  اتفاقات سیاسی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد وضعیت بازار با توجه به عرضه‌های که در حال انجام شدن است،  بازار پر نوسانی است.

وی دلایل نوسانات اخیر و همچنین نوسانات پیش رو را این گونه توضیح داد: چندین عامل وجود دارد که می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها به  نامشخص بودن تکلیف سهام عدالت، نقل و انتقال قدرت سیاسی در آمریکا، تعدیل قیمت برخی از سهم‌ها که در طول یک ماه گذشته روند افزایشی داشتند و تعدیل برخی دیگر از سهم‌ها که در دوران رشد بیش از حد بالا رفتن و هنوز برای رسیدن به قیمت اصلی خود نیاز به تعدیل دارند، اشاره کرد.

با توجه به نزدیک شدن تغییر قدرت سیاسی در آمریکا و احتمال بازگشت بایدن به برجام این احتمال می‌رود که نرخ دلار در آینده کمی ریزش داشته باشد و به نظر می‌رسد که چنین انتظاراتی در بازار در حال شکل‌گیری است، این در حالی است که تعداد از کارشناس روی کار آمدن بایدن را در نرخ دلار موثر نمی‌دانند.

فرازمند اضافه کرد:  بخشی از سهم‌ها از لحاظ ارزشی بیش از حد بالا رفتند و به عبارتی  اور ولیو (Over Value) و یا به صلاح عامیانه حباب دارند و جا دارد تعدیل شوند، دسته‌ای دیگر از سهم‌ها چون در طول یک ماه گذشته روند خوبی داشتند در حال تعدیل هستند همچنین بخش زیادی از حقوقی‌ها هستند که در حال حاضر  میزان فروششان بالا است اما حمایت از سهم هم در رفتار آن‌ها مشهود است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد بحث سهام عدالت گفت: طبق چیزی که اعلام شده قرار است سهام عدالت به بانک‌ها واگذار شود و به خاطر اینکه مکانیزم آن شفاف نشده بازار نسبت به این موضوع دو دل است که این تصمیم هم می‌تواند قیمت پالایشیها و بانک ها را تحت تاثیر قرار دهد.

بر اساس آخرین اطلاعات به نظر می‌رسد دولت قصد دارد، بخشی از سهام عدالت را به بانک‌ها و بخشی دیگر را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت واگذار کند که این گفته مورد تایید فرازمند بود.

معمولا باید تخصیص عرضه اولیه بر اساس میزان سهامداران صندوق و یونیت‌های(واحدهای صندوق) که در اختیار سهامداران است صورت بگیرد، اما این مسئله هنوز برای خود ما هم شفاف نیست که بر اساس چه استانداردی میزان سهام عرضه اولیه در اختیار صندوق‌ها قرار می‌گیرد

فرازمند در بخشی دیگر از مصاحبه خود در پاسخ به این سوال که آیا آماری از ورود سهامداران به صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد؟ گفت: خیر آمار دقیقی فعلا در این باره در دسترس ما نیست. اما این موضوع وجود دارد که حداقل در ۱۰ روز اخیر ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی بیشتر بوده است و این موضوع برای ما که صندوق سهامی هستیم، شفاف و مشخص است اما آماری دقیقی از میزان سهامداران یا نقدینگی به صندوق‌ها سرازیر شده  بیرون نیامده بنابراین نمی‌توان در مورد آن تحلیل کرد، در کل اگر بخواهیم ورودی به صندوق‌ها را نسبت به اوایل سال بررسی کنیم در دو الی سه ماه اخیر تعداد مشتریان صندق‌ها بیشتر شده است.

مدیر صندوق‌ سرمایه گذاری مدیر به این سوال که  چه شاخص‌ها یا پارامترهای برای تخصیص  میزان سهم عرضه اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد؟ این گونه پاسخ داد: معمولا باید تخصیص عرضه اولیه بر اساس میزان سهامداران صندوق و یونیت‌های(واحدهای صندوق)   که در اختیار سهامداران است صورت بگیرد، اما این مسئله هنوز برای خود ما هم شفاف نیست که بر اساس چه استانداری میزان سهام عرضه اولیه در اختیار صندوق‌ها قرار می‌گیرد.

او در مورد اتفاقات اخیری که برای صندوق سرمایه‌گذاری سهامی مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری افتاد گفت: قرار بر این شد که حدود ۲۱ میلیون سهم از عرضه اولیه بوعلی به صندوق سرمایه گذاری مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشور داده شود، که چنین  خبری  در بازار سرمایه، سبب شکل‌گیری صف خرید برای یونیت‌های صندوق مدیر شد  و ما هم با توجه به چنین اتفاقی باید پول خرید این میزان از سهم عرضه اولیه بوعلی را تهیه می‌کردیم، که در نهایت بعد از دو روز کاری، روز شنبه ۲۲ آذر ماه ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه اعلام کردند که از سهام بوعلی تنها ۲میلیون سهم به شما تعلق می‌گیرد.

فرازمند با اشاره به اینکه باید فرایند واگذاری میزان سهام عرضه اولیه به صندوق‌ها شفاف شود می‌گوید: این اتفاق ناقافل نه تنها ما را بلکه سهامداران را به یکباره غافلگیر کرد.

پیشتر کاتوزیان، معاون سرمایه گذاری شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در این باره به بازار گفته بود که میزان سهمی که از صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی کاهش پیدا کرده به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اضافه شده است و او سند این ادعا را افزایش سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در ۲۲آذرماه می‌دانست.

کد خبر: ۶۴٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 0
      کاملا مشخصه طرف نقده و دوس داره بریزه