۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
شبهای تاریک تهران| توانیر امکان خاموش کردن یکی در میان برق اتوبان ها را ندارد
طرح اصلاح روشنایی معابر تصادفات و تخلفات را افزایش داد

شبهای تاریک تهران| توانیر امکان خاموش کردن یکی در میان برق اتوبان ها را ندارد

طرح اصلاح روشنایی معابر که قرار بود از ساعت ۲۱ آغاز شود، از ساعت ۱۸ اتوبان ها و بزرگراه های کشور را در تاریکی مطلق فرو می‌برد. کارشناسان می گویند امکان خاموشی یکی در میان تیرهای برق وجود ندارد و توانیر سیستم را به گونه ای طراحی کرده که بعد از تاریکی هوا اصلا برقی در برخی محدوده ها روشن نشود.

بازار، گروه انرژی: انتقادها به طرح اصلاح روشنایی معابر حسابی بالا گرفته است. خاموشی‌هایی که بر خلاف آنچه ادعا شده بود نه از ساعت ۲۱ شب که دقیقا پس از غروب آفتاب آغاز می‌شود. حالا تقریبا ازساعت ۶ بعد از ظهر بسیاری از پارک‌ها، معابر و اتوبان‌های تهران در سیاهی شهر فرو می‌روند.   مسعود سرپاک کارشناس حوزه انرژی  اما به بازار می‌گوید در حال حاضر، امکان این‌که یک بار کل چراغ‌های اتوبان‌ها و معابر را پس از غروب آفتاب، روشن کنند و دوباره در ساعت ۲۱، همزمان با محدودیت تردد، نیمی از کل چراغ‌ها خاموش شود، وجود ندارد.  

البته توانیر مدعی است برای تامین برق خانگی و کاهش مصرف گاز، طرح خاموشی معابر را در دستور کار قرار داده است. طرحی که حالا به تهدیدی برای سلامت جان شهروندان تهرانی تبدیل و با مخالفت های بسیاری مواجه شده است.  

وزارت نیرو در حالی برای برای جبران عدم توسعه یافتگی صنعت برق دست به خاموشی معابر زده که  از این ماه برق   ۳۰ درصد از مشترکان خود را رایگان کرده است

کوروش جدی ثانی مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران از افزایش تصادفات پس از خاموشی چراغ معابر خبر داده است. او می‌گوید: خاموشی‌های اخیر باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودروهای متخلف شده و متاسفانه آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور پایتخت هم پیش از این گفته بود که پلیس با خاموش شدن چراغ‌های برخی از بزرگراه‌های پایتخت در ساعات منع تردد مخالف است. البته مسئولان وزارت نیرو مدعی اند برای تامین پایدار برق و گاز منازل و بیمارستان ها چاره ای جز این کار ندارند.

به گفته یک کارشناس حوزه انرژی،  در شرایطی فعلی تنها ۳ راه حل بیشتر نداریم. راه حل اول کاهش مصرف برق در خانه‌ها و معابر است. اما از آنجایی که وزات نیرو نمی تواند مردم را وادار به کاهش مصرف در خانه های خود کند بر همین اساس کاهش مصرف برق در معابر را در دستور کار قرار داده است. اما راه حل دوم افزایش تولید برق با استفاده از سوخت مایع در نیروگاه هاست. این راه حل هم به دلیل سطح بالای آلایندگی کلان شهرها در نیمه دوم سال چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. اما راه حل سوم واردات برق است که هزینه بالایی را دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران از افزایش تصادفات پس از خاموشی چراغ معابر خبر داده  و گفته که  خاموشی‌های اخیر باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودروهای متخلف شده و متاسفانه آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده است

اتوبان‌های تهران در تاریکی محض 
قرار بود که برق اتوبان‌ها و معابر شهر از ساعت ۲۱ شب به بعد، یکی در میان روشن باشد. اما واقعیت‌های این روزهای تهران تاریک‌تر از این حرف‌هاست. بسیاری از شهروندان می‌گویند که برق اتوبان‌ها و معابر دیگر بعد از غروب آفتاب اصلا روشن نمی‌شوند که بخواهند خاموش بشوند.  این کارشناس انرژی اما می‌گوید که خاموش کردن یک در میان چراغ‌های معابر، به صورت اتوماتیک و با کنترل از مبادی فرمان‌پذیر در هر لحظه، در حال حاضر و در کل معابر، برای وزارت نیرو عملی نیست.  

بر اساس آنچه اعلام شده، روشنایی برق معابر و اتوبان ها با فوتوسل کار می کنند. فوتوسل سنسوری است که به محض تاریک شدن و پایان یافتن نور آفتاب، چراغ تیرهای برق را روشن می کند. برخلاف آنچه تصور می شود امکان کنترل هر تیر برق از مراکز کنترل وجود ندارد اما در آینده می توان  از راه کارهایی مثل استفاده از لامپ های کم مصرف در اتوبان ها استفاده کرد.

روشنایی برق معابر و اتوبان ها با فوتوسل کار می کنند. فوتوسل سنسوری است که به محض تاریک شدن و پایان یافتن نور آفتاب، چراغ تیرهای برق را روشن می کند. به عبارت دیگر این امکان برای توانیر که بخواهد تیرهای برق را یکی درمیان خاموش کند، وجود ندارد

خاموشی معابر طرحی مرسوم در همه جای دنیا
مسئولان توانیر در پاسخ به بازار، خاموشی‌های معابر را رفتاری مرسوم در همه جای دنیا برای کاهش مخاطرات زیست محیطی و البته کاهش مصرف می‌دانند. اما نگاهی به تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد که بیش از این‌که کشورها به دنبال خاموشی اتوبان‌ها و پارک‌های خود باشند، درصدد تامین انرژی مصرفی خود از طریق انرژی‌های تجدید پذیر هستند. در بسیاری از کشورها پنل های خورشیدی کوچکی در خیابان‌ها و معابر نصب می‌شود. برخی دیگر از کشورها هم با هوشمند سازی روشن و خاموش شدن چراغ برق‌های معابر مانع هرگونه مصرف غیر ضرور می‌شوند.  سرپاک، کارشناس حوزه انرژی اما می‌گوید که اجرای این گونه طرح ها، هزینه‌های بسیار بالایی دارد و در اولویت‌های بعدی وزارت نیرو قرار گرفته است.  

چقدر از مصرف برق کاسته شد 
وزارت نیرو مدعی است که با یکی‌ در میان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیرضروری در جاده‌ها در هر ساعت حداقل به میزان ۵۰۰ مگاوات ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود. حال اگر حدود ۱۰ ساعت در شب‌های تهران خاموش باشد، ۵ هزار مگاوات ساعت از مصرف انرژی برق کاسته خواهد شد.  

کارشناس حوزه انرژی البته تاکید می‌کند که کاهش مصرف برق در معابر به معنی افزایش درآمدهای وزارت نیرو نیست، بلکه معنایش خرج نکردن و عدم استفاده از سوخت در نیروگاه‌ها، برای تولید همان مقدارِ صرفه جویی شده است. تنها در حالتی می‌توان گفت درآمد وزارت نیرو بیشتر شده که، معادلِ کاهش مصرف در بخش معابر را به سایر مشترکان بفروشد یا صادر کند.  

کاهش مصرف برق در معابر به معنی افزایش درآمدهای وزارت نیرو نیست، بلکه معنایش خرج نکردن و عدم استفاده از سوخت در نیروگاه‌هاست.  تنها در حالتی می‌توان گفت درآمد وزارت نیرو بیشتر شده که، معادلِ کاهش مصرف، برق به سایر مشترکان بفروشد یا صادر کند

جدای از این، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این باره گفت: با اعمال خاموشی در روشنایی معابر، روزانه یک تا ۵/ ۱ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد، هر ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، ۷۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز را به همراه دارد؛ در صورتی که مردم به‌ویژه در مناطق گرمسیر، میزان مصرف برق و گاز خود را حدود ۱۰ درصد کاهش دهند، با اطمینان از این شرایط بدون اعمال خاموشی عبور خواهیم کرد.

فارغ از تمام این صحبت ها، این سوال مطرح می‌شود  وزارتخانه ای که به گفته مدیرعامل شرکت برق حرارتی قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران خود نیست و  برای جبران عدم توسعه یافتگی صنعت برق دست به خاموشی معابر زده، چرا  باید در چنین شرایطی به سراغ رایگان شدن برق ۳۰ درصد از مشترکان خود برود.  

کد خبر: ۶۴٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha