۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
سدکانی سیب پیرانشهر افتتاح می‌شود
با حضور رئیس جمهور؛

سدکانی سیب پیرانشهر افتتاح می‌شود

ارومیه- جعفری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از افتتاح سد کانی سیب و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس خبر داد.

اتابک جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص جزییات افتتاح سد کانی سیب و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهور افزود: این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال فردا پنجشنبه با دستور ویدئوکنفرانسی ریئس جمهوری به بهره برداری می رسند.

وی با بیان اینکه برای بهره برداری از سدکانی‌سیب پنج‌هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، ادامه داد: سد کانی سیب به ارتفاع ۶۸ متر، طول تاج ۷۹۵ متربر روی رودخانه گلاس در سردشت احداث و انتقال آب مازاد رودخانه حوضه گلاس و تامین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه از اهداف اصلی این سد و خط انتقال آب است.

جعفری با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه، کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در مناطق مرزی و رونق اقتصادی منطقه از جمله اهداف اجرای این طرح است، گفت: ظرفیت مخزن سد کانی سیب ۲۲۰ میلیون مترمکعب است و این سد از سال ۱۳۹۵ در جنوب آذربایجان غربی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: احداث و راه‌اندازی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی سد کرم آباد پلدشت نیز دیگر طرحی است که روز پنجشنبه به صورت همزمان با سد کانی سیب به بهره برداری می‌رسد.

جعفری با اشاره به اینکه وسعت اجرای این طرح، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که برای اجرای آن، پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است گفت: توسعه کشاورزی در مناطق شمالی آذربایجان غربی و اختصاص آب مناسب و پایدار از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه هم اکنون  تراز آب دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷۱ متر رسیده است، گفت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه یک ‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۴ سانتی‌متر بوده که پیش‌بینی می‌شود با بارش‌های اخیر افزایش پیدا کند.

جعفری با بیان اینکه وسعت آب دریاچه ارومیه هم‌اکنون به بیش از ۲ هزار و ۷۸۵ کیلومتر مربع رسیده است، اظهار کرد: همچنین هم اکنون حجم آب دریاچه به سه میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب رسیده، که پیش‌بینی می‌شود این حجم روند افزایشی نیز داشته باشد.

وی یاد آور شد: طرح انتقال آب از این سد به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهمترین طرحهای احیای دریاچه ارومیه برای مهار و تنظیم ۷۱۳ میلیون مترمکعب و انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه است.

 دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبره‌ها، ۲۱ رودخانه دایمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود و این طرح ها بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب به این دریاچه است.

کد خبر: ۶۴٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha