۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
قانونی برای برخورد با خلق پول توسط بانک‌ها نداریم
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

قانونی برای برخورد با خلق پول توسط بانک‌ها نداریم

رحمتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اذعان به اینکه هیچ قانونی برای برخورد با خلق پول توسط بانک‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: تلاش کمیسیون اقتصادی بر این است که بانک مرکزی را با یک ترکیب پیشنهادی مستقل کند.

به گزارش بازار، محمد علیپور رحمتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رفتار بانکها در خلق پول گفت: یکی از دلایل خلق پول توسط بانکها عدم استقلال بانک مرکزی است.

وی افزود: از آنجایی که دستور ایجاد خط اعتباری توسط دولت به بانکها صادر می شود لذا بانکها هم مجبورند که خط اعتباری را از بانک مرکزی دریافت و تسهیلات ارائه کنند اما به دلیل نرخ بالای تسهیلات، عموم تسهیلات گیرندگان از عهده بازپرداخت تسهیلات برنمی آیند و این موضوع منجر به اعتبارگردانی مجدد می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه نقدینگی و تسهیلاتِ بانکی به جای اختصاص به تولید، با بهره بالا در اختیار افراد قرار داده می شود گفت: یکی از دلایل دیگر خلق پول توسط بانکها همین اسلامی نبودن بانکهاست.

رحمتی اعمال نظارت دقیق بر استحقاق دریافت کنندگان تسهیلات را ضروری خواند و گفت: تسهیلات بانکی باید صرف بخش تولید شوند اما این اتفاق نمیفتد و افزایش حجم پول در جامعه را به دنبال دارد.

این نماینده مجلس با اذعان به اینکه هیچ قانونی برای برخورد با خلق پول توسط بانکها وجود ندارد عنوان کرد: تلاش کمیسیون اقتصادی بر این است که بانک مرکزی را با یک ترکیب پیشنهادی مستقل کند.

در ادامه، حسین محمودی اصل کارشناس ارشد اقتصادی گفت: بانکها یک سپرده قانونی دارند که دولت در ایام کرونایی آن را کاهش داد تا بانکها توانایی پرداخت ۷۵ هزار میلیارد کمک به کسب و کارها را داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی پایه پولی در کشور نسبت به شهریور سال قبل گفت: با رشد پایه پولی، پول پرقدرت وارد بانکها می شود و در حقیقت خلق پول توسط بانکها و در حوزه تسهیلات صورت می گیرد.

محمودی اظهارکرد: افزایش نقدینگی به خودی خود ایرادی ندارد؛ مسئله این است که به اندازه پول منتشر شده در جامعه باید تولید پیشرفت کند اما به دلیل اینکه تسهیلات بانکی ساماندهی نشده و به تولید نهایی منجر نمی شوند در نتیجه نقدینگی ها هم در خدمت دلالی قرار گرفته و تولید واقعی شکل نمی گیرد.

کارشناس ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه قوانین غیرمستقیمی برای محدودیت در خلق پول وجود دارد، گفت: به عنوان مثال محدودیت برای برداشت از صندوق توسعه ملی و کنترل کارکرد بانکها به صورت غیرمستقیم و تا حدودی موثرند اما قانون شفافی که بتواند جلوی خلق پول را بگیرد وجود ندارد.

محمودی مطرح کرد: اگر محدودیت های خلق پول، قانونی شود رئیس کل بانک مرکزی هر کسی هم که باشد تحت فشار دولت قرار نخواهد گرفت.

کد خبر: ۶۴٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha