۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
طرح دولت ترامپ جهت افزایش گازهای گلخانه ای
تاثیر نفت و گاز بر تغییرات اقلیمی

طرح دولت ترامپ جهت افزایش گازهای گلخانه ای

تحقیقات جدید نشان می دهد که استخراج و تولید نفت و گاز باعث افزایش متان به عنوان یک گاز گلخانه ای قدرتمند ، در جو زمین می شوند.

بازار، فاطمه محمدی پور: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی به‌دلیل افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای باعث به‌وجود آمدن نگرانی‌های گسترده‌ای در جوامع ملی و بین‌المللی شده‌اند. دی‌اکسید کربن و متان به‌عنوان مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای بوده که مسئول بیش از 80 درصد گرمایش جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. تحقیق جدیدی که در مجله طبیعت منتشر شده است ، فوریت مهار انتشار گازهای متان ناشی از صنعت سوخت های فسیلی ، که بطور معمول یا عمدا باعث نشت گاز در هوا می شود را گوشزد می کند. «بنیامین هیمل» ، محقق دانشگاه روچستر و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: ما اختلاف عظیمی را شناسایی کرده ایم که نشان می دهد باید به صنعت نفت و گاز نظارت نمود زیرا تولید گازهای گلخانه ای ناشی از استخراج سوخت های فسیلی - نفت و گاز و استفاده از این سوخت های فسیلی باعث افزایش متان و در نتیجه افزایش گرمای زمین می شود.

غلظت اتمسفر متان اکنون بیش از دو برابر نسبت به قبل شده است. تحقیقات نشان می دهد که مقادیر زیادی متان از چاه های نفت و سایر تأسیسات انرژی آزاد می شود. سوخت های فسیلی بر خلاف منابع طبیعی ،مسئول افزایش سطح متان هستند که مدتهاست در محافل علمی مورد بحث قرار گرفته است. متان به طور طبیعی از بستر اقیانوس خارج و از عمق زمین فوران می شود.  محققان گروه زمین و مطالعات زیست محیطی روچستر جهت مقایسه متان ناشی از سوخت های فسیلی و متان ناشی از پدیده های طبیعی، هسته های یخی گرینلند را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که انتشار متان ناشی از پدیده های طبیعی به مراتب بسیار کمتر از انتشار متان ناشی از سوخت های فسیلی است.

براساس برآوردهای جدید، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان که باعث گرمایش جهانی می‌شوند، در واقع ۲۵ تا ۴۰ درصد بیشتر از مقادیر پیش بینی شده در سابق است. جهت انجام این تحقیق محققان از یک اتاقک ذوب با مجموعه ای از مشعل های پرقدرت برای ذوب شدن قطعه های  یخ بسیار بزرگ و بررسی نمونه های هوای گذشته استفاده کردند. پژوهشگران میزان ایزوتوپ‌های کربن ۱۴ در جو زمین در بیش از ۲۰۰ سال پیش را اندازه گیری کردند، برای این کار، آن‌ها نمونه‌های یخ از جزیره گرینلند را که حاوی حباب‌های هوای آن زمان بود، تجزیه و تحلیل کردند. معلوم شد که تا سال ۱۸۷۰ تقریباً تمام متان موجود در هوا منشأ بیولوژیکی داشته است.

اما این میزان یعنی میزان گاز طبیعی متان پس از انتشار گازهای ناشی از فعالیت انسان در رابطه با مصرف سوخت‌های فسیلی رو به کاهش گذاشت. در حال حاضر، میزان انتشار گازهای طبیعی ده برابر کمتر از رقمی است در مطالعات قبلی گزارش شده بود.

«رابرت هاوارت» ، دانشمند دانشگاه کرنل گفت: این تحقیق یک مطالعه بسیار مهم بوده و نتایج آن می تواند جهت مقابله با تغییرات اقلیمی مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: بر اساس این تحقیق تخمین زده می شود که تولید گاز آمریکای شمالی باعث افزایش  یک سوم انتشار گازهای متان در جهان در یک دهه گذشته شده است.

دانیل جیکوب ، استاد شیمی جو و مهندسی محیط زیست در دانشگاه هاروارد نیز این یافته ها را قابل توجه توصیف کرد.

 انتشار متان از سوخت های فسیلی با میزان تولید سوخت ، تعداد تسهیلات نفت و گاز رابطه مستقیم دارد. با افزایش نگرانی ها در مورد تغییرات اقلیمی (آب و هوایی) این یافته ها باعث می شود شرکت های نفت و گاز با فشار بیشتری جهت مهار انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های خود مواجه شوند.

متان دومین گاز بزرگ گلخانه‌ای در گرمایش جهانی بعد از دی اکسید کربن است. به طور متوسط ​​، ۹ سال در جو زمین باقی می‌ماند، که بسیار کمتر از دی اکسید کربن است. باید گفت انتشار متان ناشی از فعالیت انسان یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با فاجعه آب و هوایی قریب الوقوع است. به جزء تولید سوخت های فسیلی ، دام ، دفن زباله و سایر منابع مرتبط با فعالیت های انسانی نیز متان را منتشر می کنند.

هفته گذشته، غول نفتی انگلیس BP  طرحی با هدف از بین بردن یا جبران میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2050 - که ناشی از تولید نفت و گاز  و همچنین تولید گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن روغن و بنزین است - را ارائه داد.

این در حالی است که دولت ترامپ به نگرانی های  اقلیمی افزوده است زیرا اخیرا طرحی را ارائه داده که بر اساس آن الزاماتی که شرکت های نفتی فناوری برای تشخیص و رفع نشت متان از تاسیسات نفت و گاز باید در نظر گیرند حذف می شود. این امر باعث افزایش بیش از حد متان و گرمای زمین می شود.

دکتر پترنکو ، یکی از نویسندگان مطالعه روچستر گفت: این تحقیق نمونه کوچکی از تحقیقات در این زمینه بوده با این وجود به دست اوردن و اندازه گیری ها داده بسیار دشوار است.  بنابراین ما به اطلاعات بیشتری برای تأیید نتایج بسیار با ارزش نیاز داریم.

در نهایت باید گفت که دانشمندان دانشگاه روچستر در ایالات متحده امریکا به این نتیجه رسیده اند که میزان گاز گلخانه‌ای متان تولید شده توسط انسان مدت طولانی است که کمتر از مقدار واقعی آن جلوه داده می‌شود.

کد خبر: ۶٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha