۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
صادرات ۴۰درصدی کنسرو تن ماهی ایران| عوارض واردات کنسرو تن ماهی در خاورمیانه کمتر از دیگر مناطق دنیا است
تحلیل و بررسی بازار کنسرو تن ماهی در ایران و جهان

صادرات ۴۰درصدی کنسرو تن ماهی ایران| عوارض واردات کنسرو تن ماهی در خاورمیانه کمتر از دیگر مناطق دنیا است

به گفته میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران ۴۰ درصد از کنسرو تن ماهی تولید شده در داخل کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و آسیای میانه صادر می شود. از سوی دیگر آمار جهانی نشان می دهد که اتحادیه اروپا حجم واردات خود را در ۳ ماهه اول ۲۰۲۰ به میزان ۲۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ افزایش داده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: ماهی تن بخش بسیار مهمی از سناریوی جهانی ماهیگیری است که در سراسر جهان غالبا به صورت تازه، منجمد، کنسرو شده و به عنوان سوشی مصرف می شود.  تقریباً ۶۰٪ از کل ماهی تن از اقیانوس آرام غربی و مرکزی (WPCO) تأمین می شود و  از آنجا که کل صید ماهی تن از این منطقه در اختیار کشورهای جزیره اقیانوس آرام است، این کشورها از منابع ماهی تن خود به عنوان منبع توسعه اقتصاد خود استفاده می کنند. گفتنی است افزایش تقاضا برای کنسرو ماهی تن دلیل عمده ای است که در حال حاضر بازار جهانی ماهی تن را هدایت می کند.

کشورهای خاورمیانه؛ بزرگترین واردکنندگان ماهی تن در جهان
بر اساس اطلاعات جهانی منتشر شده  کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی، اسرائیل و مصر به عنوان بزرگترین واردکنندگان ماهی تن در جهان معرفی شده اند و  این امر به این واقعیت مربوط می شود که عوارض واردات کنسرو ماهی تن در خاورمیانه بسیار کمتر از دیگر مناطق دنیا است! دلیل دیگر محبوبیت و تقاضای بالای کنسرو تن ماهی، ماندگاری آن است. بسیاری از کشورها به سرعت در حال پیشرفت هستند و بومیان آنها به مواد غذایی آسان طبخ، بادوام و محبوب بین المللی روی می آورند. این ترجیحات مردم عاملی برای افزایش مصرف جهانی کنسرو ماهی تن است.

در حقیقت با افزایش آگاهی مصرف کنندگان، بسیاری از افراد به کنسرو تن ماهی روی آورده اند.

این در حالی است که بر اساس داده های جهانی، بزرگترین واردکنندگان ماهی تن منجمد و تازه شامل چین، آمریکای شمالی و اروپای غربی هستند. گرچه هزینه آنها به مراتب بیشتر از کنسرو تن ماهی است، اما مردم تمایل به پرداخت هزینه دارند و این امر ارزش اقتصادی بالاتر تجارت جهانی تن را تسهیل می کند.

بزرگترین صادرکنندگان کنسرو تن ماهی در جهان

۳۰ تا ۳۵ درصد ماهی تن مورد نیاز ایران وارداتی است
سید محمد میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفت و گو با خبرنگار «بازار» در خصوص حجم تولید کنسرو ماهی در کشور گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون قوطی تن ماهی در کشور تولید می شود.
میر رضوی افزود: کنسرو ماهی تولیدی غالبا از ماهی های خانواده تن مانند «اسکیپ جک، هوور مسقطی، ماهی یلوفین و غیره» است که این ماهی ها در داخل هم تولید می شود و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد ماهی مورد نیاز وارداتی است.

وی تصریح کرد: عمده واردات ما از غنا و سواحل اسپانیا است و تا حدودی هم از تایلند واردات داریم.

بر اساس آمار جهانی،   کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی، اسرائیل و مصر به عنوان بزرگترین واردکنندگان ماهی تن در جهان معرفی شده اند که عمدتا به این دلیل است که عوارض واردات کنسرو ماهی تن در خاورمیانه بسیار کمتر از دیگر مناطق دنیا است!

صادرات کنسرو تن ماهی ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و آسیای میانه
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چند درصد از کنسرو ماهی تولیدی در کشور صادر می شود، گفت:حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از ۶۰۰ میلیون قوطی تن ماهی تولیدی صادر می شود و مابقی مصرف داخلی است.

میر رضوی ضمن اشاره به اینکه تن وارداتی نداریم چون قیمت وارداتی ها بسیار بالا خواهد بود، افزود: عمده صادرات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و آسیای میانه است.

وی خاطر نشان کرد: در بحث صادرات کنسرو تن ماهی، در تایلند تقریبا بهترین تن و بیشترین تن را در کارخانجات مجهز تولید و به دیگر کشورها صادر می کنند.

میررضوی در خصوص جایگاه ایران در بازار جهانی کنسرو تن ماهی نیز اظهار داشت: اگرچه به طور دقیق نمی توان گفت در کدام رده دنیا قرار داریم اما رقابت در بازار جهانی تن ماهی فقط بحث قیمت مطرح است و اگر بتوانیم رقابت کنیم، تولیدات مان قابل توجه است.

افزایش ۲۰ درصد قیمت کنسرو تن ماهی از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در خصوص نوسان قیمت کنسرو تن ماهی طی ۹ماه گذشته گفت: از ابتدای سال تا امروز تن ماهی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. البته میزان تولید هم تغییری نکرده است و به این ترتیب امروز قیمت هر قوطی ۱۸۰ گرمی حدود ۳۰ هزار تومان است اما ممکن است قیمت تولیداتی که با روغن زیتون است بیشتر از این باشد.

میر رضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران : سالانه ۶۰۰ میلیون قوطی تن ماهی در کشور تولید و حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد آن به به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و آسیای میانه صادر می شود

میر رضوی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کمبود روغن مورد نیاز تولیدکنندگان برطرف شد یا خیر، گفت:  بله تقریبا این مشکل حل شده چون مقداری سهیمه روغن از بخش سهمیه راهبردی به تولیدکنندگان دادند و احتمالا اگر تا قبل از عید نوروز هم سهمیه دیگری بدهند تا پایان سال مشکل قیمتی نخواهیم داشت.

بازار کنسرو تن ماهی خاورمیانه در ژانویه تا مه ۲۰۲۰

رشد ۲.۳ درصدی بازار جهانی کنسرو تن ماهی تا سال ۲۰۲۴
کارشناسان جهانی پیش بینی کرده اند که طی ۴ سال آینده بازار کنسرو ماهی تن در سراسر جهان سالانه ۲.۳ درصد رشد کند. در حقیقت بر اساس یک مطالعه جدید تحقیقاتی، در سال ۲۰۲۴ ارزش بازار کنسرو تن ماهی به ۴۶۷۲.۴ میلیون دلار برسد این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۴۱۷۸.۷ میلیون دلار بوده است.

رونق واردات تن ماهی در امریکا و اروپا در سال ۲۰۲۰
بر اساس گزارشات منتشر شده واردات کنسرو تن ماهی توسط آمریکا و اروپا در اوایل سال ۲۰۲۰ بسیار رونق داشت به طوری که در سه ماهه اول ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا ۲۳۹.۷۰۰ تن کنسرو تن ماهی وارد کرده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۲.۷ درصد افزایش داشته است.

به طور کلی در سال سه ماهه اول ۲۰۲۰، واردات اساساً در همه بازارها به استثنای فرانسه افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای جهانی، واردات تجمعی از ژانویه تا مه ۲۰۲۰ حدود ۱۲ درصد در اتحادیه اروپا افزایش داشته است. همچنین ۱۴درصد در ایالات متحده T ۳ درصد در ژاپن و ۱۸ درصد در کانادا افزایش یافته است.

کشور مصر به عنوان وارد کننده اصلی کنسرو تن ماهی، یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که در سال ۲۰۲۰ واردات این کالا را از نظر حجم ۲۵ درصد افزایش داده است

افزایش ۲۰.۸ درصدی صادرات کنسور تن ماهی تایلند در ۳ ماهه اول ۲۰۲۰
از سوی دیگر در بحش صادرات، کشور تایلند به عنوان بزرگترین صادر کننده کنسرو تن ماهی شاهد افزایش ۴.۶ درصدی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ بوده است. از سوی دیگر صادرات اکوادور، دومین کشور بزرگ صادرکننده کنسرو تن ماهی نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷.۵ درصد افزایش داشته است. جالب اینجا است که فیلیپین در جایگاه چهارم صادرکنندگان قرار دارد با صادراتی به اندازه ۲۲.۶۰۰ تن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۰.۸ درصد داشته است.

بزرگترین واردکنندگان کنسرو تن ماهی در جهان

نزول بازار کنسرو تن ماهی خاورمیانه در ۲۰۲۰
بر اساس گزارشات جهانی، بازار  کنسرو تن ماهی خاورمیانه در ژانویه تا مه ۲۰۲۰  روندی نزولی داشته است. به عبارت دیگر واردات کنسرو تن ماهی در مدت نامبرده از نظر حجم ۱۰ درصد و از نظر ارزش ۲۵ درصد افت داشته است. گفتنی است کشور مصر به عنوان وارد کننده اصلی کنسرو تن ماهی، یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که در سال ۲۰۲۰ واردات این کالا را از نظر حجم ۲۵ درصد افزایش داده است.

امارات واردات کنسرو تن ماهی را افزایش داده است
بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی، تایلند و اندونزی تأمین کنندگان اصلی عربستان سعودی هستند. اگرچه در سال  ۲۰۲۰، واردات کنسرو تن ماهی از این دو کشور از نظر ارزش کاهش یافته است.

از سوی دیگر در امارات متحده عربی که معاملات متقابلی با ایران و کشورهایی آفریقایی صورت می گیرد، در سال ۲۰۲۰ واردات کنسرو تن ماهی در امارات متحده رشد داشته است که عمدتا به دلیل محبوبیت کنسرو تن ماهی در بین خانواده های اماراتی بوده است.

در همین حال، کشور لیبی در این مدت  با شدیدترین کاهش در واردات روبرو شد که این کاهش متاثر از نرخ ارز و همچنین چالش COVID۱۹ بوده است.

کد خبر: ۶۳٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha