۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
شانه‌به‌شانه گرانی؛ تخم‌مرغ باکارت ملی عرضه می‌شود
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

شانه‌به‌شانه گرانی؛ تخم‌مرغ باکارت ملی عرضه می‌شود

مشهد- توزیع تخم‌مرغ آن‌هم به ازای ارایه کارت ملی و ثبت شماره شناسایی و تلفن همراه در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در مشهد مقدس، خود گواه این مدعاست که این محصول با کمبود عرضه روبرو است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قیمت تخم‌مرغ هم چون قیمت گوشت مرغ در طی ماه‌های گذشته میل به پرواز داشته است و باوجوداینکه مسئولان با اعلام قیمت‌های دستوری و مصوب سعی داشتند تا از اوج گرفتن قیمت‌ها جلوگیری کنند اما ظاهراً موفقیت چندانی حاصل نشده و یک‌بار دیگر با افزایش قیمت این محصول بی‌ثباتی قیمت‌ها رخ نشان داده است.

به گزارش خبرنگار بازار درحالی که قیمت هر کیلویی تخم‌مرغ در فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی از ۱۸۵ هزار ریال تا ۲۱۰ هزار ریال متغیر است اما مسئولان سازمان بازرسی و جهاد کشاورزی هنوز اصرار دارند که قیمت این محصول قیمت از کیلویی ۱۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کند.

قیمت مصوب تعیین‌شده توسط سازمان صمت به ازای هر کیلو ۱۴۵ هزار ریال بنا بر گفته بسیاری از توزیع‌کنندگان یک وعده توخالی است.

البته در همین راستا مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر نشان می‌دهد که به‌صورت پراکنده تخم‌مرغ به‌صورت اندک و با نرخ کیلویی ۱۴۵ هزار ریال در برخی از مراکز فروش مواد پروتئینی البته به‌شرط ثبت مشخصات خریداران و رؤیت کارت ملی در جریان است.

 توزیع شانه‌ای
در همین راستا هنگامی‌که افزایش قیمت را از یکی از متصدیان فروشگاه‌های مواد پروتئینی جویا می‌شویم، وی اظهار می‌کند: مغازه‌داران دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارند لذا وقتی تخم‌مرغ گران توزیع می‌شود بر همین اساس گران هم به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

حسین نورایی به ما می‌گوید: دولت مقرر کرده است که تخم‌مرغ باقیمت مصوب و کیلویی ۱۴۵ هزار ریال به فروش برسد اما وقتی توزیع‌کننده کیلویی ۱۶۷ هزار ریال این محصول را به مغازه‌دار تحویل می‌دهد چگونه می‌توان این محصول را به قیمت مصوب عرضه کرد؟

وی بابیان اینکه استان خراسان رضوی قطب تولید تخم‌مرغ در کشور است و نیاز ۶۰ درصد کشور را تأمین می‌کند می‌افزاید: این در حالی است که به  دلیل کرونا تمامی هتل‌ها، رستوران‌ها، اغلب کارگاه‌های شیرینی و مصرف‌کننده‌های عمده تعطیل و یا با حداقل تعداد ممکن کار می‌کنند لذا باید دست پنهانی پشت موضوع برای گرانی باشد  و یا این کمبودها و گرانی‌ها برای افزایش قیمت مصوب باشد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر تعداد حجم اندکی تخم‌مرغ و به قیمت مصوب در اختیار برخی فروشگاه‌ها قرار داده می‌شود افزود: این توزیع تخم‌مرغ باقیمت ۱۵۰ هزار ریال موقتی و برای شکستن نرخ بازار است اما مطمئن هستیم که دوامی نداشته و دولت به‌زودی به افزایش قیمت تخم‌مرغ برای چندمین بار تن می‌دهد.

مرغ‌هایی که دیگر تخم نمی‌گذارند
در همین رابطه هنگامی‌که علت این موضوع را با مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در میان می‌گذاریم، وی به‌عنوان یکی از متولیان تأمین و توزیع تخم‌مرغ حرف‌وحدیث‌ها و گلایه‌های خودش را دارد.

سید حسین موسوی نژاد به ما می‌گوید: شاید باور نکنید اما قیمت تخم‌مرغ برای تولید حداقل ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود لذا چگونه می‌توان انتظار داشت که مرغدار محصولی که برایش ۱۵ هزار تومان آب‌خورده است را در بازار به کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه کند؟

وی با تأکید بر اینکه باقیمت‌های دستوری نمی‌توان بازار را اداره و یا تنظیم کرد و یا تخم‌مرغ ارزان به دست مصرف‌کننده داد اظهار می‌کند: رابطه قیمت تمام‌شده باقیمت ارز و نهاده‌های طیور بر هیچ مسئولی پوشیده نیست و لذا اگر مسئولان تصمیم دارند تا این محصول ارزان‌تر از این قیمت به دست مصرف‌کننده برسد باید اهتمام بیشتری در تأمین نهاده‌های تولید داشته باشند.

وی البته کاهش جوجه رزی به میزان ۲۵ درصد از ابتدای سال تاکنون را یکی از دلایل دیگر کمبود این محصول عنوان کرده و می‌افزاید: کاهش جوجه ریزی در درازمدت تبعات خود را در بازار نشان می‌دهد.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه قیمت مصوب تخم‌مرغ در اواخر شهریور ۱۲ هزار تومان در مرغداری‌ها تعیین‌شده است، می‌افزاید: این نرخ همان زمان هم متناسب با هزینه‌های مرغدار نبود و بااینکه دولت هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت ذرت و دان و مکمل‌های جانبی را افزایش داده است، انتظار ثبات قیمت نهایی را دارد.

 وی بیان می‌کند: این ثبات قیمت دستوری، شاید مدت‌زمان کوتاهی اثر ظاهری بگذارد، اما دود آن به چشم مصرف‌کننده می‌رود، زیرا ما به ادامه این ضرر مجبور نیستیم و با توجه‌ به بی‌انگیزگی مرغداران به دلیل تصمیم‌های دستوری ستاد تنظیم بازار کشور، درنهایت مصرف‌کننده متضرر خواهد شد. اکنون تولیدکننده با توجه ‌به نرخ دولتی، درازای هر کیلو تخم‌مرغ ۳ هزار تومان ضرر می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر نهاده‌های اولیه موردنیاز طیور توسط دولت برای تولیدکنندگان تأمین شود آیا می‌توان به کاهش قیمت تخم‌مرغ دل‌خوش بود اظهار می‌کند: طبق برآوردها، اگر ۱۰۰ درصد خوراک دام و نهاده با نرخ دولتی تأمین شود، یک کیلو تخم‌مرغ باید به قیمت تقریبی ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان از مرغدار خریداری شود.

تعادل بازار
به گزارش بازار درحالی‌که مسئولان جهاد کشاورزی دولتی‌ها سعی دارند تا با تزریق تخم‌مرغ به بازار باقیمت ۱۴۵ هزار ریال نرخ این محصول را شکسته و بر شانه ارزانی نگاه‌دارند اما از آن‌طرف تولیدکنندگان در برابر این تصمیم هم چنان برافزایش قیمت پافشاری دارند.

بنا بر اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ابتدای هفته تعداد هفت مرکز پخش، توزیع ۱۰۰ تن تخم‌مرغ به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۴۵ هزار ریال را در مشهد و شهرستان‌های مختلف آغاز کردند.

محمدرضا اورانی در این رابطه گفت: مراکز پخش اتحادیه صنف مرغ و تخم‌مرغ تاکنون ۶۵ هزار و ۹۸۱ کیلوگرم تخم‌مرغ  را باقیمت مصوب در مشهد و سایر شهرستان‌ها توزیع کرده‌اند و لذا با ادامه توزیع تخم‌مرغ به قیمت مصوب تا پایان این هفته بازار  این محصول متعادل شود.

در همین حال مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تولیدکنندگان در بخش خصوصی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت تا رقم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رادارند اظهار کرد: این درخواست به وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌شده تا تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شود.

محمدمهدی یعقوب زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده، مرغداران انتظار دارند به خواسته آن‌ها توجه شود و همین مسئله تا حدودی برخی مشکلات و نوسانات قیمت و تأمین را در بازار شده است، افزود: بخشی از افزایش هزینه‌های تولید صحیح و موجب فشار بر تولیدکنندگان شده است لذا افزایش احتمالی قیمت می‌بایست با  در نظر گرفتن وضعیت مردم و کمترین تأثیر بر خانوارها و البته حمایت از تولیدکنندگان صورت بگیرد.

کشمکش بر سر قیمت
در حالی که تولید کنندگان افزایش ۲۰ درصدی نرخ رسمی نهاده‌های اصلی  و همچنین ۳۵ درصدی هزینه حمل‌ونقل را عامل تاثیر گذار در این محصول می دانند اما دولت برای حمایت از مصرف کننده بر نرخ مصوب فعلی تخم مرغ که ۱۲ هزار تومان در درب مرغداری است پافشاری کرده و لذا تولید کنندگان نیر سعی می کنند تا با عرضه کمتر، قیمت این محصول را از قیمت مصوب بالاتر نگاه دارند.

حال باید دید کشمکش دولت و بخش خصوصی بر سر قیمت تخم‌مرغ تا کجا ادامه داشته و درنهایت کدام طرف این بازی پیروز میدان خواهد بود هرچند که بسیاری از مردم اعتقاد دارد دولتی‌ها به قیمت‌های جدید و گراین این محصول تن خواهند داد.

کد خبر: ۶۳٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha