۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
G۶۱۴؛ جهشی که ویروس کرونا را مسری تر نموده است
ایل جورناله بررسی کرد:

G۶۱۴؛ جهشی که ویروس کرونا را مسری تر نموده است

جهشی که باعث مسری تر کردن ویروس کرونا گردید، ۶۱۴G نامیده شد که برای اولین بار در ماه ژانویۀ گذشته در شرق چین شناسایی شد.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، سایت خبری ایل جورناله اخیرا گزارشی با قلم «فدریکو جولیانی» با عنوان «G۶۱۴: جهشی که ویروس کرونا را مسری تر نموده است» منتشر نمود. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

بعد از ظهور ویروس کرونا در عرض چند هفته زنگ خطر در سراسر جهان به صدا در آمد و کشورها خود را در مقابل یک عامل بیماری زای کوچک و نیز مرموز بی دفاع دیدند. بعد از ۱۲ ماه مبدأ جغرافیایی و زمانی این ویروس هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد. برخی دانشمندان معتقدند که در دسامبر ۲۰۱۹ مردم متوجه حضور یک ویروس شدند که از بازار ماهی فروشان هوانان در ووهان آغاز شد.

با این وجود احتمال دارد که این تهدید بهداشتی احتمالاً به دنبال یک جهش ژنتیک از خفاش به یک جانور واسطه و سپس به انسان صورت گرفته باشد و از هفته ها و چه بسا ماه ها قبل شیوع پیدا کرده بود. امروز دانشمندان موفق به کشف یک واکسن شدند لیکن حتی فرصتی برای جشن گرفتن آن دست نداد زیرا از انگلیس خبر یک گونۀ جدید جریان یافت.

البته ماه هاست که محققان با تغییرات کوچک و مداوم این ویروس مواجه هستند. ویروس جدید کرونا در حالی که در سراسر جهان شیوع می یافت، دستخوش جهش ژنتیکی می شد. تغییرات مزبور غیرقابل مشاهده بودند از این جهت که رفتار این ویروس را تغییر نداد.

البته تغییراتی که در مرحلۀ اول پاندمی رخ داد یک تأثیر به همراه داشت و آن سرایت بیشتر ویروس بود. بدین معنا که ویروس تغییر یافته قادر بود تعداد بیشتر افراد و آنهم با سرعت بیشتر مبتلا سازد و باعث پیچیده شدن کار مهار آن گردید.

جهشی که باعث مسری تر کردن ویروس کرونا گردید، ۶۱۴G نامیده شد که برای اولین بار در ماه ژانویۀ گذشته در شرق چین شناسایی شد. گونۀ انگلیسی در ماه سپتامبر ظاهر شد و هشدار مربوط به آن اواسط ماه دسامبر صورت گرفت. لیکن جهش آن که این امکان را برای ویروس فراهم آورد که با سرعت بیشتری انتقال یابد، اندکی بعد از آغاز پاندمی برملا گردید. بنابراین این جهش در عرض چند هفته در اروپا و آمریکا و نیز سایر نقاط جهان ظاهر شد.

در این مورد شنیدن نظر «دیوید انگلتالر»، نسل شناس موسسه Translational genomics research شهر آریزونا بسیار جالب است. «احتمال دارد که این جهش باعث پاندمی شده باشد. در واقع پاندمی در هر صورت آغاز می شد حتی بدون جهش ها  لیکن این گونۀ مسری تر که با ویروسی که در شهر ووهان یافت شد، متفاوت است، به شیوع آن سرعت بخشیده و باعث این بحران بهداشتی گردید.»

این پرسش مطرح است که این گونۀ جدید چقدر سرعتش بیشتر است؟ میزان رشد تصاعدی آن حول و حوش ۲۰ درصد بیشتر از نسخۀ عادی آن است. در این میان این ویروس همچنان تغییر خواهد کرد. بنابراین باید به طور جدی مراقب گونه های احتمالی بود.

کد خبر: ۶۳٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha