۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
سرزمین اژدها؛ بزرگترین اقتصاد جهان در ۸ سال آینده| سهم ۱۴ درصدی چین از اقتصاد جهانی در طول ۲۰ سال گذشته
بازار گزارش داد؛

سرزمین اژدها؛ بزرگترین اقتصاد جهان در ۸ سال آینده| سهم ۱۴ درصدی چین از اقتصاد جهانی در طول ۲۰ سال گذشته

چین تا سال ۲۰۲۸، پنج سال زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، گوی سبقت را از ایالات متحده ربوده و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: بی بی سی در گزارشی اینگونه عنوان کرده که چین تا سال ۲۰۲۸، پنج سال زودتر از آنچه پیش بینی شده بود، از ایالات متحده سبقت گرفته و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد.

بر اساس همین گزارش، مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی مستقر در انگلستان (CEBR) گفت: مدیریت ماهرانه چین در مهار بیماری کوید_۱۹ موجب رشد نسبی آن در مقایسه با ایالات متحده و اروپا در سالهای آینده خواهد شد.

از نظر این مرکز، چین یک سنگ سخت است که توسط ویروس کرونا مورد ضرب و شتم قرار نگرفت. ردیابی موارد و تماس های نزدیک کلید اصلی مهار بیماری بود که امکان بهبود سریع اقتصادی را فراهم کرد.

بهبود اقتصادی چین سریع اتفاق افتاد و همانطور که ارقام رسمی دولت نشان می داد، نشانه مقاومت چشمگیر است. از دیدگاه پروفسور مایکل پتیس، استاد دانشگاه پکن و متخصص در امور مالی، تقریباً همه بهبودها در سمت عرضه و تولید اقتصاد بوده و در سمت تقاضا اقتصاد بسیار ضعیف شده است زیرا چین برای تحریک بهبودی ابتدا به یکی از تاکتیک هایی که می داند که بهتر است روی آورد،  بدهی به دلیل استقراض در جهت تأمین منابع مالی زیرساخت ها بوده است.

CEBR همچنین اعلام کرده که چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که در سال ۲۰۲۰ حتی با وجود گستردگی ویروس کرونا در جهان رشد داشته است.

چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که در سال ۲۰۲۰ حتی با وجود گستردگی ویروس کرونا در جهان رشد داشته است

بنابراین، با هر علامتی، چین به ثباتی که قبل از شیوع ویروس از آن برخوردار بود، بازگشت. به اندازه کافی مشخص است که رهبران ارشد آن توانسته اند تا در رابطه با چهاردهمین برنامه پنج ساله خود به عنوان قطعه ای مهم از استراتژی اقتصادی حزب کمونیست توافق کنند.  

برای برخی از مردم این کشور، اما عدم اطمینان قابل توجهی در مورد آینده وجود دارد. پان نگران است که اگر آنها و دوستانش به خارج از کشور بروند چطور رفتار می شود.

در همین راستا، هند نیز تا سال ۲۰۳۰ به سومین اقتصاد بزرگ در سراسر دنیا تبدیل خواهد شد.

هند تا سال ۲۰۳۰ به سومین اقتصاد بزرگ در سراسر دنیا تبدیل خواهد شد

مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی مستقر در انگلستان هر ساله در تاریخ ۲۶ دسامبر جدول لیگ اقتصادی خود را منتشر می کند.

اگرچه چین اولین کشوری بود که مورد ضرب و شتم بیماری کوید_۱۹ قرار گرفت، اما پاندمی کرونا را با انجام اقداماتی سریع و اعمال قوانینی سخت گیرانه کنترل کرد، به این معنی که این کشور همانند کشورهای اروپایی دیگر نیازی به تکرار اعمال قوانین سخت گیرانه قرنطینه ای و محدودیتهایی که موجب فلج شدن اقتصاد می شود، ندارد.

در نتیجه، برخلاف سایر اقتصادهای بزرگ، این کشور از رویایی با رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اجتناب کرده به طوری که تخمین ها نشان می دهد که در سال جاری رشد دو درصدی را تجربه کند.

برخلاف سایر اقتصادهای بزرگ، چین از رویایی با رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اجتناب کرده به طوری که تخمین ها نشان می دهد که در سال جاری رشد دو درصدی را تجربه کند

بی بی سی افزود: در مقابل، اقتصاد ایالات متحده از نظر تعداد بسیار زیاد مبتلایان، تحت تأثیر بدترین اپیدمی ویروس کرونا قرار گرفت به طوری که بیش از ۳۳۰ هزار نفر در آمریکا جان خود را از دست داده و حدود ۱۸.۵ میلیون مورد تایید شده برای این بیماری وجود دارد.

خسارت اقتصادی با سیاست پولی و یک محرک بزرگ مالی جبران شده است، اما اختلافات سیاسی در خصوص بسته محرک جدید می تواند حدود ۱۴ میلیون شهروند آمریکایی را در سال جدید بدون پرداخت مزایای بیکاری ترک کرده و به حال خود رهایشان کند.

بر اساس گزارش CEBR، برای مدت زمانی، موضوع اصلی اقتصاد جهانی جنگ اقتصادی و قدرت نرم بین ایالات متحده و چین بود که همه گیری کوید_۱۹ و نتیجه اقتصادی مربوط به آن قطعاً این رقابت را به نفع چین رقم زده است.

در این گزارش آمده است که پس از جهش شدید پسا همه گیری در سال ۲۰۲۱، اقتصاد آمریکا سالانه حدود ۱.۹ درصد از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ رشد می کند و سپس در سالهای پس از آن به ۱.۶ درصد کاهش می یابد.

در مقابل، اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۵.۷ درصد و از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ سالانه ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد.

همچنین، در این گزارش عنوان شده که سهم چین از اقتصاد جهانی از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۷.۸ درصد در سال کنونی رسیده یعنی بیش از ۱۴ رصد از اقتصاد جهان را در طی ۲۰ سال گذشته از آن خود کرده و این کشور تا سال ۲۰۲۳ به «اقتصاد با درآمد بالا» تبدیل خواهد شد.

سهم چین از اقتصاد جهانی از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۷.۸ درصد در سال کنونی رسیده است و این کشور تا سال ۲۰۲۳ به «اقتصاد با درآمد بالا» تبدیل خواهد شد

به گفته داگلاس مک ویلیامز، معاون رئیس مرکز تحقیقات اقتصادی و بازرگانی مستقر در انگلیس، اقتصاد چین نه تنها از کنترل زودهنگام بیماری کوید_۱۹ بهره مند شده، بلکه سیاست های تهاجمی صنایع مانند تولید پیشرفته را مورد هدف قرار داده است.

وی به بی بی سی گفت: به نظر می رسد چینی ها همواره در تلاش بوده و هستند تا کنترل متمرکز را در یک سطح، اما اقتصاد بازار کاملا آزاد در مناطق دیگر داشته باشند و این بازار آزاد است که به آنها کمک می کند تا به ویژه در زمینه ها و حوزه هایی از جمله فناوری های نوین به پیشرفت و ترقی دست یابند.

اما با توجه به این مسئله که جمعیت چین چهار برابر بیشتر از امریکا است، یک فرد از قشر متوسط ‌در چین حتی پس از تبدیل شدن این کشور در هشت سال آینده به بزرگترین اقتصاد جهان، از نظر مالی بسیار فقیرتر از یک شهروند از طبقه متوسط ‌آمریکایی خواهد بود.

بی بی سی همچنین به رشد اقتصادی دیگر کشورها اشاره کر به طوری که اقتصاد انگلیس پس از برگزیت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ سالانه به میزان چهار درصد و از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ سالیانه ۱.۸ رشد خواهد کرد (پس از کوچک شدن اقتصاد در سال ۲۰۲۰)

هند که از انگلیس به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ در سال ۲۰۱۹ پیشی گرفته بود، اما به دلیل تأثیر پاندمی کرونا مجددا از این کشور عقب افتاد. CEBR معتقد است که هند حداقل تا سال ۲۰۲۴ از انگلیس پیشی نخواهد گرفت. پیش بینی این مرکز این است که اقتصاد هند در سال ۲۰۲۷ از آلمان و در سال ۲۰۳۰ از ژاپن پیشی خواهد گرفت.

کد خبر: ۶۳٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha