۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
خساست آسمان و خشکی قنات ها؛ بی آبی سیل مهاجرت به راه انداخت
سایه خشکسالی بر خراسان جنوبی؛

خساست آسمان و خشکی قنات ها؛ بی آبی سیل مهاجرت به راه انداخت

بیرجند- خشکسالی ها و بی آبی در خراسان جنوبی در حالی روستائیان را با مشکل مواجه کرده که بیش از ۴۲ درصد آب شرب شبکه های روستایی به هدر می رود.

بازار؛ گروه استان ها: تاخت و تاز خشکسالی در خراسان جنوبی، رد پای نامطلوبی در بسیاری از روستاها به جا گذاشته و مشکلات زیادی برای ساکنان به بار آورده است. نهبندان از جمله روستاهای بخش مرکزی شهرستان بیرجند بوده که بسیاری از روستاهایش از نبود امکانات رفاهی زندگی رنج می برند و سال هاست که در انتظار نسخه شفابخش مسئولان زمان می گذرانند.

بی آبی در بسیاری از روستاهای این دیار مرزی سیل مهاجرت به راه انداخته است به گونه ای که بنا بر آمارها از سال ۹۱ تا ۹۵ بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر از شهرستان نهبندان کوچ کرده اند.  

امروزه هم بسیاری از روستاها از نبود آب شرب بهداشتی گلایه مند هستند و این در حالی است که ۴۲ درصد آب شبکه های روستایی نیز هدر می رود.

بنا به گفته مسئولان در حال حاضر بیش از ۱۰۰ روستا در نهبندان به وسیله تانکر آبرسانی می شود که این امر تاثیر زیادی بر از بین رفتن مزارع کشاورزی و به گِل نشستن صنعت دامداری داشته است. چراکه بنا به گفته مردم، آب تانکرها تنها برای شست و شو و شرب بوده و کفاف زراعت و دامداری را نمی دهد.  

 کشاورزان این روستاهای فراموش شده بیش از دیگر اهالی درد تازیانه های روزگار را احساس کرده اند چرا که بنا به گفته آن ها خساست چندین ساله آسمان و مرگ تدریجی قنات روستا، محصولات کشاورزی شان را به یغما برده است.

موج ۸ هزار نفری مهاجرت از نهبندان
نماینده سابق مردم سربیشه و نهبندان در مجلس طی جلسه ای در هشتم مرداد ماه ۹۸  با بیان اینکه نگهداشت جمعیت در استان امنیتی شده است، گفت: از سال ۹۱ تا ۹۵ بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر از شهرستان نهبندان کوچ کرده اند.

 نظر افضلی با بیان اینکه خراسان جنوبی در سال ۱۳۸۳ همزمان با شروع خشکسالی مستقل شد، افزود: اقتصاد مردم مبتنی بر کشاورزی بوده و اقتصاد صنعتی کمتر شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای عقب ماندگی های تاریخی است، افزود: علی رغم مرز مشترک با افغانستان، امن ترین استان هستیم که نشان از نجابت و غیرت مردم کویری دارد.  

افضلی اظهار کرد: در  شهرستان های نهبندان و سربیشه ۵۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود که برای احداث مجتمع های آبرسانی قریب به ۲۵۰ میلیون تومان نیاز است.

امروز بیش از یک سال از برگزاری این جلسه می گذرد اما هنوز احداث مجتمع های آبرسانی اعتبار قابلی به خود ندیده و مشکلات بسیاری از روستاها پا بر جا است.

حکایت سال ها خشکسالی در روستاها
یکی از اهالی محله عشایری سنگیدری در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: خشکسالی های چند ساله منابع درآمد روستاییان در امر کشاورزی و دامداری را از بین برده است.

حسین غلامی با اشاره به مهاجرت جوانان به  شهرها و کلان شهرها بیان کرد: نبود آب و برق از مهم ترین مشکلات پیش روی روستا بوده که قشر جوان را متواری کرده است.

وی بیان کرد: در سال های پر باران، روستا هم آباد بود و مردم به کشت انواع محصولات مانند شلغم، چغندر، جو، خربزه و هندوانه مشغول بودند.

غلامی افزود: امروز نه تنها کشت محصولی انجام نمی شود بلکه آب شرب مردم و دام هر ۱۵ روز به وسیله تانکر آبرسان تامین می شود.

آب لوله کشی شور است
یکی از اهالی روستای میغان نهبندان هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: آب لوله کشی روستا شور است و آب شیرین را از قنات های اطراف تهیه می کنیم.

فاطمه خسروی با بیان اینکه طی فصل تابستان  هر هفته ۳ روز آب قطع است، افزود: فرسودگی و ترکیدگی لوله ها علت اصلی قطع آب بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود ۳۰۰ خانوار در روستا بیان کرد: اگرچه آب لوله کشی شور است اما اگر به طور مستمر قطع و وصل نشود، به همین وضعیت هم راضی هستیم.

خسروی با اشاره به دیگر مشکلات روستا بیان کرد: جوانان به دلیل نبود اینترنت، نبود آب شرب و ضعف خدمات زیرساختی و پزشکی از روستا مهاجرت کرده اند.

مسئولان رسیدگی کنند
یکی از اهالی روستای چاهشولک هم در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: آب مهم ترین مسئله در این روستا و مناطق اطراف است.

رضا محمدی با بیان اینکه با توجه به ویروس کرونا، آب بیش از پیش اهمیت پیدا می کند، افزود: این در حالی است که آب مورد نیاز روستاییان هر چند روز یک بار با تانکر تامین شده و کفاف روستاییان را نمی دهد.  

وی ادامه داد: خشکسالی های چند ساله قنات روستا را از بین برده و راه کسب درآمد از کشاورزی و دامداری را سد کرده است.

خسروی خواستار توجه و رسیدگی مسئولان به روستاها شد و افزود: اگر این روستاهای مرزی مورد توجه قرار نگیرد در آینده ای نه چندان دور خالی از سکنه می شود.

آبرسانی سیار به ۱۰۰ نقطه روستایی نهبندان
فرماندار نهبندان هم در گفت و گو  با بازار، آب را یکی از مشکلات عمده این شهرستان دانست و افزود: در فصل تابستان با تعداد محدودی تانکر و دوری مسیر، به بیش از ۱۰۰ روستای شهرستان آبرسانی سیار داشته ایم.

مجید بیکی با بیان اینکه این شهرستان  ۲۸۷ نقطه روستایی دارد که هزینه خدمت رسانی را افزایش داده است، اظهار کرد: برخی از روستاها اعم از میغان در فصل تابستان با مشکلات عدیده ای رو به رو می شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای احداث مجتمع آبرسانی روستای میغان هزینه شده است، گفت: از این مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبارات شهرستانی و ۴۵۰ میلیون تومان اعتباراتی است که از سوی بنیاد برکت کمک شده است.

 فرماندار نهبندان افزود: امید است بتوانیم با همکاری هر چه بیشتر از سوی خیرین و مسئولان، مجتمع های آبرسان نهبندان را تکمیل کنیم.

رایزنی مجلس برای رفع مشکلات آبی استان
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: بسیاری از مجتمع های آبرسانی در استان و نهبندان دچار مشکلاتی هستند.

مصطفی نخعی ادامه داد: بسیاری از شبکه های آبرسانی فرسوده بوده و هدر رفت زیادی دارند که نیازمند اصلاح و مرمت هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مجتمع های آبرسانی علاوه بر فرسودگی، تناسبی با جمعیت روستاها ندارد، اظهار کرد: این مجتمع ها نیازمند به روز رسانی هستند که می طلبد مورد توجه متولیان قرار گیرد.

نخعی بیان کرد: برای اصلاح و بازسازی مجتمع های آبرسانی خراسان جنوبی، طرحی با وزارت نیرو و تعدادی از بانک ها پیگیری می شود که اعتباری به استان تخصیص یابد.

بسیاری از مجتمع های آبرسانی علاوه بر فرسودگی، تناسبی با جمعیت روستاها ندارد و نیازمند به روز رسانی هستند که می طلبد مورد توجه متولیان قرار گیرد

وی اظهار کرد: در این راستا ۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی مجتمع های آبرسانی خراسان جنوبی پیش بینی شده که با تخصیص این میزان اعتبار گام های موثری برداشته خواهد شد.  

۲۷ مجتمع آبرسانی در دست اجرا
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ مجتمع آبرسانی روستایی در استان در دست اجرا است، افزود: امید است شش مجتمع تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

حسین امامی با بیان اینکه ۲۷ مجتمع هم با اعتبار ۴۱۳ میلیارد تومان سال آینده اجرا و تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: اعتبارات مصوب سال جاری در بخش‌های آب و فاضلاب به غیر از بانک اکو، ۱۵۷ میلیارد تومان بوده که تاکنون حدود ۴۰ درصد آن تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان ‌جنوبی بیان کرد: بعد از سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان در سال گذشته، ۲۵۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آبرسانی روستایی و ۵۰ میلیارد تومان در حوزه عشایری تامین اعتبار خواهد شد.

هدررفت آب در شبکه های روستایی بالای ۴۲ درصد بوده و ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است

وی با بیان اینکه امید است با این اعتبار ۱۴ مجتمع آبرسانی استان تامین اعتبار شود تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، گفت: با این اتفاق بخش عمده‌ای از روستاهای بالای ۲۰ خانوار به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های متعدد امسال میزان برخورداری آب شرب روستاییان استان از ۷۵.۵ درصد به ۸۲ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: هدررفت آب در شبکه های روستایی بالای ۴۲ درصد بوده و ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

امامی با بیان اینکه امید است بتوانیم در گام نخست میزان پرت آب شبکه آبرسانی را تا متوسط کشوری و در نهایت تا ۱۵ درصد برسانیم، افزود: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۵۹ کیلومتر شبکه آب شرب روستایی، ۲.۵ کیلومتر شبکه شهری و هزار و ۱۰۰ کنتور آب تعویض شده است.

آنچه مسلم است از بین رفتن منابع درآمدی و کمبود امکانات در روستاها، پدیده مهاجرت را رقم  می زند که این امر هزینه های سنگین تری را متحمل دولت خواهد کرد. از این رو به نظر می رسد رفع نیازهای اولیه روستاییان باید بیش از این در برنامه های مسئولان مورد توجه قرار گیرد تا مشکلات فراتری گرفتار جامعه نشود.

کد خبر: ۶۳٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha