۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳
دست کوتاه مازندران از شهرک های تخصصی صنعتی
بازار گزارش می‌دهد؛

دست کوتاه مازندران از شهرک های تخصصی صنعتی

ساری- تعدد و تنوع شهرک ها و نواحی صنعتی کوچک در مازندران در حالی است که دست این استان از داشتن صنایع بزرگ و تخصصی در حوزه تبدیلی و تکمیلی محروم است.

بازار؛ گروه استان ها: در حال حاضر دو هزار و ۸۷۰ واحد صنعتی در شهرک های استان مستقر هستند که هزار و ۷۴۵ واحد بهره برداری شده ومابقی در دست احداث و ساخت است.

از مجموع واحدهای تولیدی راه اندازی شده در شهرک های صنعتی مازندران ۳۹۰ واحد غیرفعال و راکد هستند که کمتر از ۳۰ درصد را شامل می شود.

مکان یابی نامناسب برای ایجاد شهرک های صنعتی در گذشته، محرومیت از صنایع بزرگ و مادر، تعدد شهرک ها و تولید محصولات شاخص در مازندران ضرورت ایجاد شهرک های تخصصی را در استان الزامی می سازد.

ایجاد شهرک تخصصی صنایع تبدیلی و کشاورزی در میاندرود، طلسم ایجاد شهرک های تخصصی را در مازندران شکست و برنامه ریزی برای توسعه این دسته از شهرک های تخصصی نیازمند برنامه ریزی و تعامل دستگاه های مختلف است.

شهرک بزرگ هزار هکتاری احداث می شود
 مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت های صنعتی مازندران در گفتگوو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زیرساخت ها از ابتدای مکان یابی شهرک ها ضرورت پیدا می کند، شمار شهرک ها و نواحی صنعتی در استان را ۴۰ واحد بیان کرد و گفت: یک شهرک بزرگ هزار هکتاری نیز به نام حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است.

وی با بیان وسعت شهرک های صنعتی استان هزار و ۹۲۲ هکتار است، اظهار داشت: مساحت هر شهرک کمتر از ۵۰ هکتار است و در این شهرک های کوچک باید امکانات آب، برق، گاز و غیره را تامین کنیم.

وی با اظهار اینکه نمی توانیم صنعت های بزرگ نظیر فولاد را جذب کنیم، گفت: صنعت بزرگی مانند فولاد ۲۰ هکتار زمین نیاز دارد درحالی ما متوسط زمین صنعتی در شهرک ۳۵ هکتار است و فقط یک شهرک را نمی توانیم به یک یا دو واحد صنعتی واگذار کنیم.

صنعت بزرگی مانند فولاد ۲۰ هکتار زمین نیاز دارد درحالی ما متوسط زمین صنعتی در شهرک ۳۵ هکتار است و فقط یک شهرک را نمی توانیم به یک یا دو واحد صنعتی واگذار کنیم

موسوی با بیان اینکه مکان یابی بسیاری از شهرک های صنعتی درست نبود و هزینه های زیادی را بر استان تحمیل کرده است، تعدد شهرک ها را از جمله مسائل بیان کرد و گفت: تعدد شهرک ها، هزینه ها را بالا می برد و به عنوان نمونه اگر برای یک شهرک ۶۰ هکتاری یک تصفیه خانه ایجاد کنیم که ۱۲ میلیارد تومان هزینه دارد متری ۲۰۰ هزار هکتار تومان روی زمین صنعتی تاثیر می گذارد.

وی حرکت به سمت توسعه شهرک های صنعتی مزیت دار و ایجاد شهرک های بزرگ را از برنامه ها برشمرد و گفت: طی هفت سال ۱۱ شهرک صنعتی در استان گازرسانی شده است.

اولین شهرک تخصصی کشاورزی راه اندازی می شود
وی با بیان اینکه ۴۰ هکتار زمین برای ایجاد اولین شهرک تخصصی کشاورزی در استان و در میاندرود تهیه شده است، افزود: اولین شهرک تخصصی در بخش کشاورزی در استان راه اندازی می شود.

موسوی با عنوان اینکه برای صنایع صرف تبیدلی و کشاورزی از دو ماه آینده اراضی برای سرمایه گذاری واگذاری می شود، گفت: شهرک های تخصصی متناسب با وضعیت استان جزو برنامه ها است.

شهرک صنایع تبدیلی در اولویت قرار گیرد
منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود خواستار در اولویت قراردادن شهرک صنایع تبدیلی و کشاورزی در استان شد و گفت: تاکنون چندین جلسه با وزارت صمت گذاشته شد و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

وی با عنوان اینکه باید زمینه را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی که می خواهد در زمینه صنایع تبدیلی و کشاورزی سرمایه گذاری کند، فراهم کنیم، گفت: باید صنایع تیراژی را مدنظر قرار دهیم.

زارعی با بیان اینکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن علوفه به استان وارد می شود، گفت: در صورت تامین و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند از خروج منابع جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس صنایع تبدیلی و تکمیلی و شهرک های تخصصی را نیاز استان مازندران دانست و خواستار تلاش مسئولان استان برای تحقق این نیاز شد.

مهدی گلچوب مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حوزه هایی که استان دارای قابلیت ویژه است و تولیدات خام است، شهرک های تخصصی ایجاد می شود، گفت: شهرک صنایع تبدیلی بخش کشاورزی از جمله کارها است.

وی افزود: در زمینه شهرک های صنفی و صنوف آلاینده و مزاحم نیز مقرر شد که چهار شهرک صنفی در استان ایجاد شود و دو شهرک عمده فروشان در آمل با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است.

شهرک تخصصی سرمایه گذاری در استان ایجاد می شود
گلچوب شهرک صنایع دستی و گردشگری در رامسر را از دیگر برنامه ها برای ایجاد شهرک های تخصصی بیان کرد و گفت: شهرک تخصصی سرمایه گذاری نیز با مشارکت طرف های خارجی در استان ایجاد و راه اندازی می شود.

مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به احیای واحدهای تولیدی در مناطق مختلف استان گفت: از ابتدای سال جاری ۶۷ واحد صنعتی تعطیل شده به چرخه تولید بازگشتند و بناداریم این شمار تا پااین سال از ۱۰۰ واحد عبور کند.

وی با اظهار اینکه تمامی واحدها به اسم و آدرس احیا شدند، گفت: در این واحدها ۹۸۰ نفر مشغول کار شدند و در زمینه واحدهای تمکیلی مازندران زمانی رتبه اول را در کشور داشت و اکنون این روند کاهش یافه است.

به تاکید کارشناسان رشد صنعت در مازندران در گرو توسعه تولید بوده، از این رو باید فضای کسب و کار را در استان رونق بخشید و در همین راستا ساخت بزرگترین شهرک صنعتی استان به مساحت هزار هکتار در شرق استان در دستر کار قرار دارد.

ایجاد اولین شهرک صنعتی تخصصی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در مازندران نیز طلسم و حلقه مفقوده راه اندازی صنایع تخصصی را در استان مازندران خواهد شکست.

کد خبر: ۶۳٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha