۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
پایداری دلار در کانال ۲۵ هزار تومان| چرا دلار ۳۲ هزار تومان شد؟
«بازار» از علل نوسان قیمت ارز در بازار گزارش می دهد؛

پایداری دلار در کانال ۲۵ هزار تومان| چرا دلار ۳۲ هزار تومان شد؟

قیمت ارز حدود یک ماه است که در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان قرار دارد، این ثبات قیمتی موجب شده است تا خیلی از سرمایه گذاران ارزی که قبلا چنین بازاری را برای سودآوری انتخاب می کردند از این بازار کوچ و دیگر چون گذشته روی ارز برای سرمایه گذاری های سودآور حساب باز نکنند.

اسدالله خسروی؛ بازار:  ثبات قیمتی دربازار ارز باعث شده تا فعالان اقتصادی با خاطری آسود اقدام به معامله کنند. کارشناسان اقتصادی و بازار معتقدند؛ ثبات قیمتی نرخ ارز در بازار بهتر از کاهش نرخ آن در بازار است چرا که با کاهش نرخ این کالا قیمت ها نوسانی می شود اما در صورت تثبیت نرخ ارز سرمایه گذاران و تجار با حساب و کتاب دقیق اقدام به سرمایه گذاری و معاملات می کنند.

چرا افسار قیمت دلار در مهر ماه پاره شد
طبق نظر کارشناسان رسیدن قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان در اواخر مهر سالجاری دلایل مختلفی داشت که مهمترین علل آن تامین بخشی از اقلام اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته بود اما با ورود به سال جاری ارز یارانه ای و ارزان قیمت خیلی از کالاها چون کره، لاستیک، کود و سم و ...حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شد. در چنین شرایطی بود که تقاضا برای کالاها همچنان چون سال گذشته وجود داشت اما تامین ارز مورد نیاز آنها به شکل نیمایی انجام می شد. این موضوع باعث گرانی و تاثیر گذاری بر رشد قیمت ها در بازار شد. حال از آنجایی که ارز مورد نیاز متقاضیان ارز (واردکنندگان) نیز به دلیل کاهش میزان صادرات به دلیل شیوع ویروس کرونا ازسوی صادرکنندگان نظیر پتروشیمی ها و فولادی ها و ... کم شده بود این مسئله آتش التهاب رشد تقاضا برای ارز را شعله ور کرد تا عرضه ارز در سامانه نیما کم و قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد. در چنین شرایطی بود که در ماههای تابستان و حتی پاییز امسال قیمت ارز دولتی از بازار آزاد به ناچار تبعیت می کرد. از طرفی سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تخصیص داده شد اما امسال این مقدار به ۸ هزار میلیارد دلار رسید. از طرفی برخی گزارشات غیر رسمی حکایت از این دارند که این میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تاکنون به کالاهای اساسی وارداتی اختصاص یافته است.

سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تخصیص داده شد اما امسال این مقدار به ۸ هزار میلیارد دلار رسید. از طرفی برخی گزارشات غیر رسمی حکایت از این دارند که این میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز تاکنون به کالاهای اساسی وارداتی اختصاص یافته است

تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی و سقوط بازار سرمایه ارز را گران کرد
علاوه براین با ریزش شدید شاخص ها در بازار سرمایه از اواسط تابستان بخش عمده ای از سرمایه گذاران بورسی با خروج از این بازار وارد بازار ارز شدند. این موضوع نیز باعث شد تا میزان تقاضا برای ارز در بازار به شدت بالا برود و قیمت ارز در اواخر مهرماه به ۳۲ هزار تومان برسد. در چنین شرایطی بود که بانک مرکزی تامین نیاز تقاضای واقعی ارز را به سامانه نیما انداخت و با این راهکار توانست التهاب بازار تقاضای ارز را تا حدی فروکش کند.

با ریزش شدید شاخص ها در بازار سرمایه از اواسط تابستان بخش عمده ای از سرمایه گذاران بورسی با خروج از این بازار وارد بازار ارز شدند. این موضوع نیز باعث شد تا میزان تقاضا برای ارز در بازار به شدت بالا برود و قیمت ارز در اواخر مهرماه به ۳۲ هزار تومان برسد

ثبات نرخ ارز بهتر از کاهش قیمت آن در بازار
قیمت دلاردر زمانی که در محدوده ۳۰ هزار تومان در ماه گذشته رسیده بود با انتخاب جو بایدن به عنوان ریس جمهور آمریکا سیر نزولی را در پیش گرفت و حتی تا ۲۳ هزار تومان نیز رسید. این رقم هر چند دوام زیادی نداشت و دوباره نرخ ها در بازار ارز صعودی شد اما از یک ماه اخیر قیمت دلار همچنان در محدوده ۲۵ هزار تومان ثابت مانده است. ایمان اسلامی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «بازار» ثبات قیمت ارز را مهمتر و بهتر از کاهش نرخ این دلار اعلام کرد و گفت: بانک مرکزی باید با راهکارهای کارشناسی قیمت دلار را در این محدوده کنترل و تثبیت کند چرا که رشد قیمت دلار بیش از ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بی منطق و غیر واقعی ست.

کوچ دلالان سودجو از بازار ارز
وی نرخ واقعی قیمت دلار را ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان عنوان کرد و افزود: کوچ دلالان سودجود و حرکت بانک مرکزی در ساماندهی تقاضای واقعی ارز از طریق سامانه نیما کمک کرده است تا قیمت ارز چون گذشته بدون منطق در بازار افزایش نیابد. بنا به این گزارش،  خیلی ها فکر می کردند با رسیدن سال ۲۰۲۱ و آغاز جشن های کریسمس در دنیا تقاضا برای ارز در بازار داخل افزایش یابد اما ین گونه نشد و حتی در آستانه روز کریسمس قیمت ارز به جای افزایش اندکی نیز در بازار کاهش یافت.

کوچ دلالان سودجو و حرکت بانک مرکزی در ساماندهی تقاضای واقعی ارز از طریق سامانه نیما کمک کرده است تا قیمت ارز چون گذشته بدون منطق در بازار افزایش نیابد

اکنون در بازار آزاد دلار توان عبور از کانال ۲۶ هزار تومان را ندارد و همچنلن در محدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان درجا می زند. از طرفی بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم.  در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت یورو ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۱۸۰ تومان اعلام شده است.

دلار صرافی ها ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان
در صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت‌ها نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۵ هزار و ۷۴۰  تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۴ هزار و ۷۴۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.  این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

ثبات قیمت ارز در بازار طی یک ماه اخیر مانعی برای فزایش قیمت طلا و سکه نیز در بازار شده است طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۵۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است.

سکه بهار آزادی در کانال ۱۱ میلیون تومان
در بازار داخلی قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.  همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۵۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.  قیمت  طلا و سکه طرح جدید امروز نسبت به روزکاری قبل با نوسان جرئی همراه شده است؛ فعالان بازار طلا و سکه می گویند: دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می برد.

کد خبر: ۶۳٬۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha