۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
تولید ۱۲۰ میلیون تن سیمان در ۱۴۰۴ | کارخانه ها با ۷۰ درصد ظرفیت کار می کنند
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران در گفتگو با بازار:

تولید ۱۲۰ میلیون تن سیمان در ۱۴۰۴ | کارخانه ها با ۷۰ درصد ظرفیت کار می کنند

به منظور توسعه رقابت پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی و در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق سال ۱۴۰۴ ایران باید سالانه ۱۲۰ میلیون تن سیمان تولید کند که به نظر می رسد با توجه به برنامه ریزی های انجام شده دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می کند و امروزه این صنعت به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم، پرشتاب و تأثیرگذار در توسعه و رشد صنعتی کشورها محسوب می شود.

«عبدالرضا شیخان» دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به علت نبود کشش بیش از این در بازار و مشکلات تحریم هم اکنون کارخانه های سیمان در کشور با ۷۰ تا ۷۵ درصد ظرفیت خود کار می کنند.

وی با اشاره به تعداد کارخانه های سیمان در کشور گفت: در حال حاضر در کشور ۷۷ کارخانه سیمان وجود دارد که ۱۰ کارخانه سیمان سفید و ۶۷ کارخانه سیمان خاکستری تولید می کنند.

مصرف داخلی سیمان ۵۸ میلیون تن| ۱۸ میلیون تن صادرات
دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران با بیان اینکه هم اکنون بیش از  ۷۵ میلیون تن سیمان در کارخانه های ایران تولید می شود، یادآورشد: از این میزان  ۵۸ میلیون تن سیمان به مصرف داخلی می رسد و حدود ۱۸ میلیون تن صادر    می شود.

شیخان بیان کرد: هم اکنون ۱۰ کارخانه سیمان در فرآیندهای تکمیلی قرار دارند و با راه اندازی این کارخانه ها تعداد کارخانه سیمان در کشور به ۸۷ کارخانه افزایش خواهد یافت و فعلا کسی به دنبال ساخت کارخانه جدید سیمان در ایران نیست.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران به میزان صادرات کلنیکر نیز اشاره کرد و افزود: در ۸ ماهه نخست امسال در مجموع ۵.۵ میلیون تن کلینکربا پروسه صادراتی به کشورهای منطقه صادر شده که فوب قیمتی آن ۱۸ دلار در هر تن بوده است.

آمارها نشان می دهد که ایران در سال ۹۶ دارای ۷۵ کارخانه تولید کننده سیمان بوده است که با ظرفیت تولید ۳/۸۵ میلیون تن از نظر ظرفیت چهارمین رتبه را در بین کشورهای جهان بعد از چین و هند و آمریکا در اختیار داشت.

به منظور توسعه رقابت پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی و در جهت تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق سال ۱۴۰۴ ایران باید سالانه ۱۲۰ میلیون تن سیمان تولید کند که به نظر می رسد با توجه به برنامه ریزهای انجام شده دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

با شروع احداث راه آهن سراسری در ایران ضرورت استفاده از سیمان برای ساخت پلها، تونلها و ایستگاه ها مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و با توسعه بنادر کاربرد سیمان بیشتر شد به طوری که ایران در سال ۱۳۱۴ رتبه چهارمین کشور وارد کننده سیمان رادر جهان به خود اختصاص داد.

اشتغال بیش از۴۰ هزارنفر به صورت مستقیم در صنعت سیمان  
در ادامه دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران یادآورشد: هم اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۵۰۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت سیمان کشور مشغول کار هستند.

شیخان قیمت هر تن سیمان را در کشور ۲۲۰  هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت سیمان صادراتی حدود ۲۳ دلار در هر تن است که سال گذشته از ۶۰ میلیون تن سیمان تولیدی ۵۴ میلیون تن به مصرف داخلی رسید و ۶ میلیون تن به کشورهای همسایه صادر شد.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران گفت: سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیون تن کلینکر به کشورهای منطقه صادر شد که قیمت پایه آن ۱۸ دلار است.

وی با اشاره به کیفیت سیمان تولیدی در ایران بیان کرد: از آنجا که مواد اولیه تولید سیمان و ماشین آلات کارخانه های تولیدی در ایران از کیفیت بالایی برخوردار هستند، لذا مطابق استانداردهای جهانی و ملی سیمان ایران از کیفیت بالایی برخوردار است.

کارخانه های ایران ظرفیت تولید ۸۷ میلیون سیمان دارند
شیخان با بیان اینکه هم اکنون کارخانه های سیمان در ایران ۸۷ میلیون تن ظرفیت تولید دارند، گفت: هم اکنون ایران در جهان نهمین تولید کننده سیمان است و در منطقه پس از ترکیه دومین تولید کننده بزرگ سیمان محسوب می شود.

دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران با اشاره به قطع گاز بیشتر کارخانجات تولید سیمان به علت افزایش مصرف گاز در فصل سرما، خواستار تحویل مازوت به عنوان سوخت جایگزین به قیمت گاز به کارخانه های سیمان شد.

شیخان افزود: پیشتر با قطع گاز کارخانه های سیمان وزارت نفت، مازوت مورد نیاز کارخانه های سیمان را به قیمت گاز تحویل این کارخانه ها می داد، اما هم اکنون قیمت آن ۳.۵ برابر بهای گاز مصرفی است.

قیمت۳.۵ برابری مازوت ۴۰ هزارتومان قیمت سیمان را افزایش داد
دبیرانجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران تاکید کرد: قیمت سیمان در بازار بر اساس مصوبات سازمان حمایت تعیین شده است و افزایش ۳.۵ برابری قیمت مازوت هزینه تولید سیمان را در هر تن بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش داده و این در افزایش زیان کارخانه های سیمان تاثیرگذار است.

سیمان به عنوان یکی از مصالح عمده غیرفلزی در امور زیربنایی و همچنین بخشهای مختلف ساختمانی و مسکن کاربرد گسترده ای دارد و به دلیل سرمایه گذاری گسترده در دهه ۷۰ و سالهای آغازین دهه ۸۰ تولید سیمان در کشور افزایش قابل توجهی داشت و ایران هم اکنون به یکی از کشورهای صادر کننده سیمان تبدیل شده است.

در مجموع می توان گفت که طی ۴۵ سال گذشته که ایران وارد کننده سیمان بود  با افزایش تولید در سال های اخیر ایران توانسته به ۱۰ تولیدکننده برتر سیمان تبدیل شود به طوری که ایران در سال ۹۵ به سومین تولید کننده در آسیا و نخستین تولید کننده سیمان در خاورمیانه تبدیل شد.

در سال های اخیر ظرفیت تولید سیمان در کشور به دلیل راه اندازی پروژه های سیمانی افزایش یافت و به همین دلیل بسیاری از مسئولان کارخانه های سیمان در کشور بریا افزایش درآمدهای خود در خارج  از محدوده استانی به دنبال بازارهای هدف باشند تا با افزایش نقدینگی، ادامه حیات اقتصادی خود را تضمین کنند.

مشکلات صنعت سیمان از نگاه کارشناسان
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش هزینه های حمل ونقل، شرایط دشوار فروش مازاد عرضه بر تقاضا و کاهش شدید بودجه عمرانی کشور، افزایش بی رویه احداث واحدهای تولید سیمان بدون عدم برآورد صحیح و منطقی از میزان ظرفیت و کشش مصرف سیمان، وابستگی شدید صادراتی به کشورعراق و به دنبال آن کاهش میزان صادرات به این کشور به دلیل مسائل امنیتی و افزایش عوارض گمرکی و بهره برداری از برخی طرح های توسعه ای و روند افزایش ظرفیت تولید سیمان در عراق از مهمترین مشکلات صنعت سیمان در سال های اخیر بوده است.

خودکفا شدن برخی کشورهای مقصد صادراتی و همچنین حضور رقبای جدید در کشورهای هدف، ارزآوری نسبتاً کم در برخی از شرکتهای صادراتی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی جهت انتقال ارز، عدم امکان برخورداری از تسهیلات بانکی در جهت رفع موانع تولید، عدم استفاده کامل از ظرفیت تولید، کاهش شدید نقدینگی در شرکتهای سیمانی و نزول درآمدها و پیشی گرفتن هزینه ها از درآمدها از دیگر مشکلات کارخانه های سیمان در کشور است.

کد خبر: ۶۳٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha