۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
 بدهی معوق عراق به ایران، تامین برق این کشور را تهدید می‌کند
سخنگوی وزارت برق عراق:

بدهی معوق عراق به ایران، تامین برق این کشور را تهدید می‌کند

به گفته سخنگوی وزارت برق عراق این کشور با قطعی جدی برق روبرو خواهد شد؛ چراکه ایران قصد دارد به دلیل بدهی‌های معوق عراق، صادرات گاز به این کشور را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته که ایران قصد دارد صادرات روزانه گاز به عراق را از پنج میلیون متر مکعب به سه میلیون متر مکعب کاهش دهد. این کاهش پس از برنامه‌های اعلام شده قبلی برای کاهش صادرات از ۵۰ میلیون به پنج میلیون متر مکعب در روز صورت می‌گیرد.

احمد موسی از وزارت دارایی عراق خواسته مشکل بدهی‌های معوق عراق به ایران را حل کند تا از قطع برق بغداد و شهرهای دیگر جلوگیری شود.

سال‌ها تحریم و جنگ باعث شده صنعت برق عراق با مشکلاتی جدی دست‌وپنجه نرم کند و شهرهای عراق در روزهای گرم تابستان شاهد صحنه اعتراض‌هایی علیه قطع مکرر برق باشد.

مصرف برق سالانه عراق حدود ۲۴ هزار مگاوات است و در حال حاضر این کشور ۱۷ هزار مگاوات برق در سال تولید می‌کند. عراق حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران برای مصرف نیروگاه برق خود وارد می‌کند که برای تولید ۲۸۰۰ مگاوات برق کفایت می‌کند. صادرات برق ایران به عراق حدود ۱۲۰۰ الی ۱۳۰۰ مگاوات است.

پانزدهم خردادماه امسال رضا اردکانیان وزیر نیرو، در سفر یک‌روزه خود به به عراق قرارداد دوساله صادرات برق  به این کشور امضا کرد؛ طبق این قرارداد باید هیات‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر کنند. اردکانیان به خبرگزاری «ایرنا» گفته بود: تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.

محمدحسین متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر ایران هم گفته است: «بیش از ۱۰۰۰ مگاوات برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود، عمده برق صادراتی ایران به عراق است اما به کشورهای دیگر همچون افغانستان و پاکستان صادرات برق داریم.»

یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، بدهی عراق به ایران در حوزه انرژی است. دولت عراق در نتیجه بحران مالی که با شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمتهای نفت تشدید شده، برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی و سایر خدمات ضروری به مشکل برخورده است. درآمد نفتی دیگر برای پوشش هزینه های اساسی کفاف نمی دهد و دولت عراق ناچار شده است برای تامین کسری بودجه که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ رشد بیشتری پیدا کند، به استقراض داخلی بپردازد.

تنگنای مالی باعث شده است عراق به دنبال دریافت سهمیه تولید بالاتری در اوپک پلاس باشد که به دلیل سابقه بد این کشور در نقض سهمیه تولید، مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. اما اوپک پلاس در آخرین دیدار رسمی وزیران این گروه با افزایش تولید گروهی به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه موافقت کرد که برای عراق فضای بیشتری برای تولید و صادرات فراهم می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، عراق دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و طبق جدیدترین نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس از تولید اوپک پلاس، این کشور در نوامبر ۳.۸۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که مطابق با سهمیه تولیدش بود، اما کاهش جبرانی که برای جبران تولید بالاتر در ماه‌های پیش در نظر گرفته شده است را انجام نداد.

رضا ارکانیان، وزیر نیروی ایران هفته برای گفت‌وگو درباره صادرات گاز و بدهی‌های معوق عراق به ایران، به بغداد سفر خواهد کرد.

کد خبر: ۶۳٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha