۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
خوش حسابهای بانکی کارت اعتباری ۵۰ میلیونی می گیرند| اقدامی برای پولدارها نه ضعفا
گزارش«بازار» از رویکرد جدید تسهیلات دهی بانک ها به مردم

خوش حسابهای بانکی کارت اعتباری ۵۰ میلیونی می گیرند| اقدامی برای پولدارها نه ضعفا

بانک مرکزی در حالی اعلام کرده است که زیر ساخت های لازم برای ارائه کارتهای اعتباری به مردم در بانک ها فراهم شده است که این موضوع در شرایط تورمی و فشار اقتصادی اقدامی درست است اما کسانی می توانند از این کارتها استفاده کنند که از مرحله اعتبار سنجی به خوبی بگذرند.

بازار گروه بانک و بیمه: هرچند استفاده از کارتهای اعتباری سالهاست در دنیا مرسوم است اما به گفته کارشناسان بانکی هر کسی نمی تواند از کارتهای اعتباری بانک ها استفاده کند و بانک مرکزی برای دریافت کنندگان این نوع کارتها شرط گذاشته است به طور مثال کسی که پولی را در بانک ندارد و یا از توان مالی خاصی برخوردار نیست از مرحله اعتبار سنجی بانکها به راحتی عبور نمی کند. بنابراین اقدام بانک مرکزی در ارایه کارت اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی فقط شامل سری افرادی می شود که از تمکین مالی برخوردارند.

اعتبار سنجی، فیلتری برای جلوگیری از استفاده عموم از کارتهای اعتباری
فرید ضیاالماکی کارشناس بانکی و مدیر عامل سابق موسسه ملی و اعتباری توسعه در گفتگو با خبرگزاری « بازار» درباره اقدام بانک مرکزی در ارایه کارتهای اعتباری از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان به مردم گفت: این اقدام در شرایط کرونایی و برای عدم استفاده از پول نقد و.. اقدام به جایی است و اکنون که کشور با تورم بالایی درگیر است استفاده از کارتهای اعتباری خرید کمک می کند که نقدینگی کمتری در چرخه اقتصاد کشور به چرخش درآید.

وی با بیان اینکه رویکرد بانک مرکزی نسبت به حرکت در چنین مسیری بی تردید مهار رشد نرخ تورم و نیز بحث رشد کارایی استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی است افزود: به نظر می رسد ارایه کارت اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به مردم شامل حال همه نشود چرا که هرچند این اقدام برای عموم مردم بوده اما با توجه به اعتبارسنجی که از دریافت کنندگان کارت اعتباری توسط بانک ها انجام می شود خیلی ها شرایط دریافت چنین کارتی را ندارند زیرا بانک میزان درآمد و دارایی متقاضی کارت اعتباری را می سنجند و در صورت توانایی پرداخت اقساط ویا بنیه مالی می تواند به وی کارت اعتباری بدهد.

به نظر می رسد ارایه کارت اعتباری ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به مردم شامل حال همه نشود چرا که هرچند این اقدام برای عموم مردم بوده اما با توجه به اعتبارسنجی که از دریافت کنندگان کارت اعتباری توسط بانک ها انجام می شود خیلی ها شرایط دریافت چنین کارتی را ندارند زیرا بانک میزان درآمد و دارایی متقاضی کارت اعتباری را می سنجند و در صورت توانایی پرداخت اقساط ویا بنیه مالی می تواند به وی کارت اعتباری بدهد

تسهیلات دهی آسان به مردم در قالب کارت اعتباری
مدیرعامل سابق موسسه ملی و اعتباری توسعه خاطر نشان کرد: طرح ارایه کارتهای اعتباری به متقاضیان، نوعی تسهیلات دهی از سوی بانک ها به مردم است و در این اوضاع و احوال تورمی و کرونایی رویکرد خوبی است که بانک ها در پیش گرفته ند اما بهتر بود که طوری این طرح را برنامه ریزی می شد که مزایای آن شامل حال همه (با اضافه شدن ارقامی ۳ تا ۵ میلیونی)به جز افرادی که بانک تشخیص می دهد نظیر کلاهبردار و یا افرادی که سابقه چک برگشتی و.. دارند قرار می گرفت.

ارایه کارت اعتباری ۱۰، ۳۰، و ۵۰ میلیونی به متقاضیان
بنا به این گزارش، اخیرا مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، از ایجاد زیرساخت کارت‌های اعتباری ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیونی در بانک‌ها خبر داد. داوود محمدبیگی در خصوص جزییات کارت‌های اعتباری گفته است: بخشنامه‌های مربوط به کارت اعتباری از سال ۱۳۹۵ از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال شده و بانک‌ها نیز زیرساخت‌ها و مقررات لازم برای ارائه کارت اعتباری را به متقاضیان در شبکه بانکی کشور فراهم کرده‌اند. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌ها و پس از اعتبارسنجی این کارت‌ها را دریافت کنند. کارت‌های اعتباری در سه دسته ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و براساس دستورالعمل بانک مرکزی نحوه تسویه این کارت‌ها به صورت دفعی یا اقساطی است و مشتریان می‌توانند مبالغی را که از این کارت‌ها استفاده کرده‌اند، به صورت یکباره یا اقساطی به بانک‌ها بازگردانند.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک‌ها و پس از اعتبارسنجی این کارت‌ها را دریافت کنند. کارت‌های اعتباری در سه دسته ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و براساس دستورالعمل بانک مرکزی نحوه تسویه این کارت‌ها به صورت دفعی یا اقساطی است و مشتریان می‌توانند مبالغی را که از این کارت‌ها استفاده کرده‌اند، به صورت یکباره یا اقساطی به بانک‌ها بازگردانند

زیرساختها برای ارایه کارتهای اعتباری در بانک ها مهیاست
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این زیرساخت در شبکه بانکی وجود دارد و مردم می‌توانند از این خدمت استفاده کنند، می گوید: یکی از دلایلی که استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به کارت‌های نقدی کمتر است، به دلیل آگاهی کم مردم و اطلاع‌رسانی ضعیف بانک‌ها در این زمینه است و بی‌شک باید به مردم اعلام شود که می‌توانند با مراجعه به شعب از این خدمت بانک‌ها استفاده کنند.

گفتنی است؛ کارتهای اعتباری به تجهیزات پرکاربردی در تجارت امروز تبدیل شده اند که گزینه های متعددی در اختیار بازاریان قرار می دهند. این کارتها از امتیازات بالایی برخوردارند و تراکنش های مالی را تسریع می کنند. از طرفی کارتهای اعتباری ضمن تسهیل امورات از طریق آن مانعی برای جلوگیری از سرقت احتمای پول نقد می شود.

کد خبر: ۶۳٬۷۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
      1 0
      الان چهار ماهه 35تومن گذاشتم بانک ملی هر روز یه بهونه میاره ریس الان 2ماهه بهم میگه به علت کرونا جلویه وام رو گرفتن
    • F.kh IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      همه چیز این دولت واس ثروتمندا بوده ن قشر ضعیف جامعه
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      این دیگه چه بازی در آوردید
    • محمد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      0 0
      ما که از همه چیز بی بهره ایم نه سهام عدالت نه کمک معیشت از این طرح هم شامل ما نمی شود چون بی پولیم
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 0
      این کارتها فقط دربازار اعتبار دارن؟یا میشه باشون ملک خرید منظورم اینه ک مقدار پولی ک کم داریم رو از این کارت ها ب بنگاه املاک بدیم
    • حمید کنعانیان IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      0 1
      سلام ببخشید... اگر قرار باشه پس از استفاده از کارت اعتباری یکباره پرداخت بکند خوب هرچند مدت زمانی برای باز پرداخت تعیین می‌شود بنظر من اگر اقساطی باشد استقبال بهتری می‌شود به شرطی بهره آن زیاد نباشد
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      0 0
      باز هم کمک به پولدارها اخه گفتم دولت ما یاور مستظعفین نبست اینکه معلومه اونکه کارگربدبخته هرگز پولی تو بانک نداشته جوع کنید بابا این مسغره بازیارو چرا مستظعفینومسخره میکنید
    • کوروش IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
      0 0
      خب اونی که شرایطی که شما میخواینو داشته باشه چه احتیاجی داره که وام بگیره شعورم خوب چیزه