۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
دولت از برندهای باکیفیت ایرانی حمایت کند
دبیر بخش صنعت مد و لباس کشور:

دولت از برندهای باکیفیت ایرانی حمایت کند

نیک طبع، دبیر بخش صنعت مد و لباس کشور گفت: در این شرایط سخت که هیچ تولیدکننده ای لبخند بر لب ندارد دولت به برندهای خوب ایرانی کمک کند و یا حدأقل سنگ اندازی نکند.

به گزارش بازار، حمیدرضا نیک طبع، دبیر بخش صنعت مد و لباس کشور در برنامه «گفتگوی اقتصادی» درباره تولید کالای ایرانی با برند خارجی گفت: مصرف کننده ایرانی هنوز به کیفیت و گارانتی بودن محصول پی نبرده و متاسفانه از طرف دیگر خود تولیدکننده هم محصولش را حدأقل برای شش ماه تا یک سال گارانتی نمی کند.

وی افزود: گارانتی در حوزه لوازم خانگی یک موضوع ثابت شده و الزامی است، اما در حوزه نساجی، دلالان بازار را احاطه کردند و کالاها به شدت دست به دست می شوند لذا از دولتمردان عاجزانه تقاضا داریم که به فکر گارانتی محصولات حوزه نساجی هم باشند و فضای لازم را فراهم کنند.

نیک طبع تصریح کرد: وقتی محصولات تولیدی ما گارانتی ندارند بنابراین اعتمادسازی لازم هم صورت نمی گیرد و البته این وظیفه اتحادیه ها و تولیدکنندگان است که در این مورد اقدام کنند.

دبیر بخش صنعت مد و لباس کشور یکی از دلایل فروش کالای ایرانی با مارک خارجی را فرار از پاسخگویی به مراجعی مانند ستاد مبارزه با کالای قاچاق، مالیات و بیمه و غیره عنوان کرد و افزود: در این شرایط سخت که هیچ تولیدکننده ای لبخند بر لب ندارد دولت باید به برندهای خوب ایرانی کمک کند و یا حدأقل سنگ اندازی نکند.

وی با بیان اینکه بحث مالکیت معنوی در کارگروه ساماندهی مد و لباس دنبال می شود گفت: اگر طراح و یا کارخانه ای یک طرح را بدون اجازه صاحب برند استفاده کند بدون هیچ تشریفات قضایی بازداشت خواهد شد.

نیک طبع با اظهار اینکه مشکل پوشاک ایرانی بیشتر در حوزه عرضه است تأکید کرد: سطح کیفی، نام تجاری، نوع مصرف و نوع مواد و جنس باید روی پوشاک تولید داخل درج شود، اما در حال حاضر فقط بخشی از تولیدکنندگان این کار را انجام می دهند؛ یعنی مشخصات روی کالا درج نمی شود و سازمان حمایت از مصرف کننده هم کمکی نمی کند.

دبیر بخش صنعت مد و لباس کشور با بیان اینکه وحدت و همدلی در اتحادیه های پوشاک وجود ندارد افزود: البته امیدواریم به بهانه دهمین جشنواره مد و لباس فجر که در بوستان گفتگو برگزار خواهدشد شاهد همدلی بیشتری باشیم.

در ادامه، دکتر احسان اردکانی عضو فراکسیون تولید مجلس گفت: تولیدات داخلی ما سالها به کیفیت برتر و قابل رقابت و حتی باکیفیت تر از مشابه خارجی معروف بود و حتی به کالای داخلی کشورمان افتخار هم می کردیم اما به جایی رسیدیم که رغبت چندانی از کالای ایرانی نمی شود.

وی افزود: در این سالها، برخی تولیدکنندگان کیفیت کالاهای تولیدی خود را به دلایل مختلف کاهش و محوریت را کسب سود قرار دادند و از طرف دیگر هم به دلیل گسترش فضای مجازی و تبلیغات کاذب و چشم و هم چشمی ها، برتر دانستن کالاهای خارجی در اقشار خاصی از جامعه ما تبدیل به فرهنگ شد در نتیجه کالاهای داخلی دچار ظلم مضاعف شدند.

اردکانی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مردم ایران از کالاهای تولید داخل با کیفیت بسیار بالا و برند ایرانی استقبالی نمی کنند، اما اگر همان کالا را با برند خارجی مشاهده کنند می خرند و این نشان می دهد که ما در فرهنگ سازی استفاده از تولیدات داخلی کماکان مشکل داریم.

عضو فراکسیون تولید مجلس به نقش و مسئولیت وزارت صمت، دستگاه های فرهنگی، رسانه های ملی و خود مردم در این زمینه اشاره و تأکید کرد: دستگاه های مسئول در این قضیه باید فرهنگ را به جایی برسانند که مصرف کالای ایرانی افتخار باشد و مصرف کالای خارجی هم به معنای کنار گذاشتن فرهنگ ملی.

کد خبر: ۶۳٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha