۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
جیب خالی اصناف استان مرکزی؛ خبری از بسته‌های حمایتی نیست
گزارش بازار از اراک؛

جیب خالی اصناف استان مرکزی؛ خبری از بسته‌های حمایتی نیست

اراک- شیوع ویروس کرونا در حالی سبب تعطیلی و رکود کسب و کار بسیاری از اصناف در استان مرکزی شده که خبری از بسته های حمایتی موثر دولتی نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: یکی از دغدغه‌هایی که بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا و ارتباط مستقیم شیوع آن با اجتماعات ایجاد کرد، آینده شغلی اصناف و کسبه و نیز چگونگی کسب درآمد آن‌ها با توجه به لزوم تعطیلی و یا محدودیت‌هایی در ساعات کار و نیز کاهش مشتری بود.

این دغدغه بسیار سریع و با توجه به اعمال محدودیت‌های کرونایی از اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ جدی شد، محدودیت‌ها حدود دو ماه گروه‌های متعددی از اصناف را به تعطیلی کشاند و پس‌ازآن و بابیان این مطلب که نمی‌توان، کسب‌وکار را برای یک یا دو سال تعطیل کرد، تعطیلی‌ها به پیان رسید، اما رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و شوکی که جامعه در آن قرار داشت، همچنان ادامه‌دار بود.

اوج گیری مشکلات
پس‌ازآن و در ماه‌های گذشته و با اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا بازهم شاهد تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه بر اصناف بودیم، تا جایی که اکنون نیز اصناف می‌بایست، ساعت ۱۸ که ساعت اوج فروش آن‌ها بوده و به « سرچراغی» معروف است، تعطیل کنند و خود را به خانه‌هایشان برسانند، تا مشمول جریمه‌های صنفی و نیز منع تردد شبانه نشوند.

اما سؤالی که پیش می‌آید، این است، که آیا بار محدودیت‌های کرونایی و تعطیلات ناشی از آن‌که البته و برای سلامت همه جامعه لازم است، باید تنها بر دوش اصناف، بازاریان و کسبه‌ای باشد، که اغلب می‌بایست، اجاره مغازه‌های سرسام‌آوری نیز پرداخت کنند؟ یا اصولاً حمایتی از اصناف آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا در استان مرکزی شده است؟

بسته های حمایت از اصناف عملی نیست
برای پاسخ به این پرسش‌ها با چند تن از کسبه در استان مرکزی به گفتگو نشستیم، تا از میزان حمایت‌های انجام‌شده از آن‌ها در خلال شیوع ویروس کرونا باخبر شویم، یکی از فروشندگان قطعات رایانه‌ای در پاسخ به این سؤال که « چه حمایت‌هایی از شما برای جبران آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا انجام‌شده است؟ » به خبرنگار بازار گفت: باید بگویم حمایت‌ها صفر بوده است.

محمد مرشدی افزود: در رسانه‌ها، تبلیغات، خبرها و ... پر است، از مباحثی در خصوص بسته حمایتی دولت از اصناف آسیب‌دیده در کرونا اما در کف بازار همان‌طور که می‌بینید، بسته‌ای نمی‌بینیم، که در آن خبری از حمایت از اصناف باشد و بسته‌ها بیشتر تبلیغاتی است.

در رسانه‌ها، تبلیغات، خبرها و ... پر است، از مباحثی در خصوص بسته حمایتی دولت از اصناف آسیب‌دیده در کرونا اما در کف بازار همان‌طور که می‌بینید، بسته‌ای نمی‌بینیم، که در آن خبری از حمایت از اصناف باشد و بسته‌ها بیشتر تبلیغاتی است

۲۵ میلیون تومان کرایه مغازه داده ایم
احمدی یکی از بانوان سرپرست خانوار استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه از زمانی که ویروس کرونا آمده است، تاکنون بیش از ۲۵ میلیون تومان کرایه از جیب و با قرض کردن از دیگران داده‌ام، عنوان کرد: کرونا بیش از هر چیز به ما مستأجران خسارت زد، مغازه آرایشگری تا چند روز پیش تعطیل بود، اما صاحب‌ملک کاری به تعطیلی و یا عدم تعطیلی ندارد و کرایه‌اش را می‌خواهد، خودش هم‌خرج دارد و بدهکار است.

احمدی در خصوص وضعیت حمایت از اصناف آسیب‌دیده از کرونا در استان مرکزی مطرح کرد: استان‌های دیگر را نمی‌دانم، شهرهای دیگر را هم خبر ندارم، اما در اراک خبری از حمایت نیست و یا حداقل حمایت‌هایشان شامل حال صنف آرایشگر زنانه نمی‌شود.

حمایت موثری از اصناف نشد
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی نیز بر عدم‌حمایت دولت از اصناف آسیب‌دیده کرونا اذعان دارد و در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: تاکنون شاهد ارائه هیچ بسته عملی و حمایتی از اصناف نبوده‌ایم و اکنون وضع معیشتی و کسب‌وکار اصناف در استان مرکزی نامساعد است.

جمشید زند بابیان این‌که تداوم روال فعلی سبب بروز مشکلات بسیاری برای کسبه و اصناف استان مرکزی خواهد شد، ادامه داد: بسیاری از اصناف استان را می‌شناسم، که با فروش خودرو یا املاک و اموال خود مقاومت کرده و مغازه‌هایشان را تعطیل نکردند، اما اگر این وضع تداوم داشته باشد حداقل یک‌چهارم اصناف در این استان در سال آینده تعطیل خواهند شد و مابقی نیز وضع مناسبی ندارند.

بسیاری از اصناف استان را می‌شناسم، که با فروش خودرو یا املاک و اموال خود مقاومت کرده و مغازه‌هایشان را تعطیل نکردند، اما اگر این وضع تداوم داشته باشد حداقل یک‌چهارم اصناف در این استان در سال آینده تعطیل خواهند شد و مابقی نیز وضع مناسبی ندارند

وی تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، مزون‌ها، کافی‌شاپ‌ها و آتلیه‌ها را از اصنافی دانست، که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را دیده‌اند و گفت: باید برای اصناف آسیب‌دیده فکری کرد و اگرنه نوشدارو پس از مرگ سهراب فایده‌ای ندارد.

زند بیش از ۵۰۰ نفر از صاحبان اصناف را مشمول حمایت‌های فوری دولت از قبیل تسهیلات و یا بسته‌های حمایتی دیگر دانست و گفت: گردش کار و میزان کسب بسیاری از واحدهای صنفی در سطح استان مرکزی به کمتر از نصف کاهش داشته است و برخی از واحدهای صنفی مانند اغذیه‌فروشی نیز حداقل یک‌چهارم بازار خود را ازدست‌داده‌اند و این در حالی است، که هزینه‌ها در سال جاری افزایش‌یافته و همین امر شرایط را برای فعالان اقتصادی و صنفی سخت‌تر از گذشته کرده است از سوی دیگر باید گفت  حدوداً ۱۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در رابطه با این اصناف ارتزاق می‌کنند.

تسهیلات کم بهره کرونایی
نماینده عالی دولت در استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تائید خسارت کرونا بر اصناف این استان اظهار داشت: اصناف گروه دو، سه و چهار خسارات زیادی از شیوع ویروس کرونا متحمل شدند و بسیاری از آن‌ها بااینکه ضرر کردند، اما دست از فعالیت طبق قوانین و پروتکل‌های بهداشتی برنداشتند و همواره نیز در صف مقدم مقابله با ویروس کرونا بوده و هستند.

سید علی آقازاده ضمن رد عدم‌حمایت از اصناف آسیب‌دیده در استان مرکزی گفت: حمایت‌های خوبی از اصناف به‌ویژه گروه‌های صنفی دو، سه و چهار در استان انجام‌گرفته است.

وی ارائه تسهیلات کم‌بهره به اصناف خسارت‌دیده از کرونا در استان مرکزی را یکی از مصادیق حمایت‌های دولتی دانست و گفت: این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماهه و سه ماه دوره تنفس به ازای هر کارگر ۱۲ و ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

در شرایطی که خسارات واردشده به اصناف در پی شیوع ویروس کرونا فراتر از تصور است، اما شاهد حمایت عملی و مؤثری از سوی مسئولان نیستیم و حال اصناف در استان مرکزی خوب نیست و باید برای فعال ماندن کسب‌وکار و جلوگیری از موج بیکاری و انباشت بدهی‌های مالی برنامه‌ریزی جدی داشت.

کد خبر: ۶۳٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha