۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
ماده ۱۰۰ شهرداری زیر تیغ جراحی کمیسیون عمران مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد

ماده ۱۰۰ شهرداری زیر تیغ جراحی کمیسیون عمران مجلس

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: ماده ۱۰۰ شهرداری که مسئول رسیدگی به تخلفات ساخت و سازی است به علت ناکارآمدی و عدم اجرای درست آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش بازار، اقبال شاکری با اشاره به اینکه در کلانشهر تهران نقشه های پهنه های گسلی به شهرداری ها ابلاغ شده است، یادآور شد: حدودا چهار سال پیش با همت شورای شهر قبلی تهران و مرکز تحقیقات راه و مسکن، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نقشه برداری و حدود شش سازمان دیگر نقشه های پهنه های گسلی گسل های تهران نهایی و تصویب و ابلاغ شد و در نقشه های تفصیلی شهر تهران نشست و توسط شورای عالی شهرسازی به شهرداری تهران ابلاغ شد. این کار برای اولین بار بود که رخ می داد.

وی با اظهار به اینکه در تهران این نقشه صورت گرفته و تابع شرایط مشخصی از ساخت و ساز است، تاکید کرد: از آن به بعد هر کسی که می خواهد مجوز تخریب و نوسازی بگیرد باید مشخص شود در پهنه گسلی است یا خیر و اگر ابلاغ شود که در پهنه گسلی است دیگر تابع ضوابط جدید می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ساخت و سازهایی که قبلا انجام شده، ساختمان های مهمی که در این پهنه های گسلی قرار می گیرند باید جا به جا شوند. این دومین دستورالعملی است که ابلاغ شده ولی به صورت عمومی اعلام نشده است چون کار تخصصی است و رانت خواران و مفسده جویان می روند و سواستفاده می کنند.

تامین منابع لازم برای نقشه های پهنه های گسلی کلانشهرها
وی با اظهار به اینکه برای بقیه شهرها این مهم هنوز اتفاق نیفتاده است، از گفت: امسال در بودجه ۱۴۰۰ وزارت راه و شهرسازی آمدند و اعلام آمادگی کردند که پهنه های گسلی کلانشهر های دیگر را هم آماده کنیم و ما هم یک بودجه در ۱۴۰۰ گذاشتیم تا مرکز تحقیقات راه و مسکن برای آن کلانشهرها این نقشه ها را تهیه کند.

شاکری از تعدد دستگاه ها برای نقشه کشی پهنه های گسلی کلانشهر ها گلایه و بیان کرد: متاسفانه حدود ۱۰ سازمان درگیر این موضوع هستند و عدم ارتباط و اطلاعات بین این سازمان ها، کار را به تاخیر انداخته است. امسال مرکز تحقیقات وارد شده و ما در کمیسیون عمران مجلس با اصلاح یکی از تبصره ها ۲۵ میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفتیم تا بتوانند این کار را سریع تر انجام دهند و ما حداقل خطرات ساخت و سازها را از لبه های گسل ها در کلانشهر ها دور کنیم.

وی تاکید کرد: از زمانی که این نقشه ها تصحیح می شود جلوی این ساخت و ساز ها گرفته می شود و آن اشتباهاتی هم که قبلا رخ داده و جلوگیری نشده، ساختمان های مهم در این پهنای گسلی جا به جا خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ماده ۱۰۰ شهرداری که مسئول رسیدگی به تخلفات ساخت و سازی است به علت ناکارآمدی و عدم اجرای درست آن، مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: مجلس به این موضوع وارد شده و به جد دنبال می کنیم تا بتوانیم جلوی حداقل منافعی را که در تخلف در مدیریت شهری رخ می دهد بگیریم و این منافع را صفر و حتی منفی کنیم تا دیگر کسی به خودش اجازه ندهد بر خلاف ضوابط شهری و پروانه این اقدام را انجام دهد.

کد خبر: ۶۳٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha