۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
 تولید زیرزمینی کالاهای ایرانی با برند خارجی؛ اتحادیه‌ها نظارت کنند
معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران:

تولید زیرزمینی کالاهای ایرانی با برند خارجی؛ اتحادیه‌ها نظارت کنند

کمال نیا، معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: ۹۰ درصد تولید کالای ایرانی با برند خارجی به صورت زیرزمینی است و لذا اتحادیه‌ها باید بازرسی‌های خود را از اصناف در این زمینه بیشتر کنند.

به گزارش بازار، مهدی کمال نیا، معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران درباره تولید کالای ایرانی با مارک خارجی گفت: طبق ماده ۵۹ قانون نظام صنفی، تولید و فروش کالای تقلبی در مرتبه اول دو برابر، مرتبه دوم سه برابر جریمه دارد و در ادامه هم تا پلمپ واحد صنفی و تولیدی مجازات دارد.

وی به دلایل این موضوع اشاره و بیان کرد: در برخی موارد، کیفیت بالای و قیمت مناسب برندهای خارجی باعث استقبال مشتریان می‌شود اما به طور کلی متأسفانه فرهنگ سازی مناسبی برای خرید کالای ایرانی در سطح ملی انجام نشده است.

معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه تولیدکننده و فروشنده مقصر اصلی این موضوع نیستند گفت: برخی کالاهای ایرانی با برند خارجی به فروش می‌رسند که صاحب برند در صورت مطلع شدن می‌تواند شکایت کند اما گاهی هم کالای تقلبی با مارک خارجی به فروش می‌رسد که کیفیت پایین تری دارد که در این صورت باید مابه التفاوت آن پرداخت و با عامل آن نیز برخورد شود.

کمال نیا اضافه کرد: گاهی، هم خریدار و هم فروشنده مطلع هستند که کالای ایرانی با مارک خارجی به فروش می‌رسد و در اینجا اتحادیه‌ها باید نظارت جدی تری بر اجرای قوانین و مقررات توسط اصناف داشته باشند.

وی با اذعان به پایین بودن جریمه‌ها و هزینه تقلب برای افراد متقلب گفت: بر اساس قانون نظام صنفی، میزان جرائم هر سال باید تعدیل و به روزرسانی شود اما متأسفانه دو سال است که مبلغ این جریمه‌ها هیچ تغییری نکرده است.

معاون اجرایی سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران عملکرد جدی تر اتحادیه‌ها در این خصوص را ضروری دانست و تأکیدکرد: ۹۰ درصد این تولیدات با برند خارجی زیرزمینی هستند و لذا اتحادیه‌ها باید بازرسی‌های خود را از اصناف در این زمینه بیشتر کنند.

در ادامه، محمد مهدی هادوی رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت گفت: کیفیت کالای ایرانی در بسیاری موارد، مناسب است اما وقتی مردم دنبال کالای خارجی هستند و استقبالی از کالاهای ایرانی نمی‌کنند در نتیجه کالاهای ایرانی هم با برند خارجی وارد بازار می‌شوند.

وی افزود: جالب است برخی کالاهای ما از مرز خارج می‌شوند و دوباره از طریق کوله برها وارد کشور شده و با برند خارجی به فروش می‌رسند که البته این نشانه عدم کیفیت کالای ایرانی نیست بلکه نشانه کیفیت بالای کالای ایرانی است اما معمولاً کالای ایرانی در حاشیه قرار می‌گیرد.

هادوی کیفیت را شامل مرغوبیت، قیمت مطلوب و خدمات پس از فروش تعریف کرد و گفت: اخیراً به دلیل تحریمها، برخی شرکتها نمایندگی رسمی در ایران ندارند و خدمات پس از فروش آن‌ها هم کمرنگ تر شده اما مردم همچنان فکر می‌کنند در صورت خرید کالای خارجی خدمات پس از فروش بهتری دریافت خواهند کرد.

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت اظهارکرد: ما شرکتهای بسیار خوبی داریم که کیفیت را فدای کمیت و سود نمی‌کنند اما اینکه عده‌ای برعکس عمل می‌کنند ناشی از عدم فرهنگ سازی و تفکر کوتاه مدت و عدم توجه به مالکیت صنعتی است.

وی مدیریت هزینه و مدیریت بازار را مهمترین مسئله در شرکتهای تولیدی دانست و گفت: ما در مرحله اول باید برای مصرف کننده اعتمادسازی کنیم تا خرید کالای ایرانی در کشور به تدریج به فرهنگ تبدیل شود.

هادوی با اشاره به تمرکز ویژه وزارت صمت بر ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی افزود: سیاست‌ها درمورد حمایت از کالای ایرانی طوری است که وضعیت انحصاری و عدم رقابتی نشود.

کد خبر: ۶۳٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha