۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
گام های لرزان دنیا به سمت برابری جنسیتی
شاخص شکاف جنسیتی در دنیا به ۶۸.۸ درصد رسید؛

گام های لرزان دنیا به سمت برابری جنسیتی

شاخص شکاف برابری جنسیتی که ارزیابی کننده برابری زنان در برخورداری از فرصتهای اقتصادی، سیاسی، آموزشی و بهداشتی با مردان است در سال جاری بهبود یافت یعنی دنیا یک قدم به سمت برابری جنسیتی حرکت کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارش برابری جنسیتی سال ۲۰۲۰ را ارایه داد و بر مبنای این گزارش شاخص برابری جنسیتی نسبت به سال قبل بهبود یافته است به این معنا که دنیا یک قدم دیگر به سمت برابری برخورداری زنان از فرصتهای اقتصادی و سیاسی و بهداشتی و آموزشی با مردان نزدیک شده اند.

 بر مبنای این گزارش از سال ۲۰۰۶ تا کنون هر ساله گزارش شکاف جنسیتی توسط مجمع جهانی اقتصاد ارایه می شود تا نشان دهد که فرصتهای در اختیار زنان و مردان در دنیا چگونه تقسیم می شود. برای رده بندی کشورها از شاخصی با عنوان شاخص شکاف جنسیتی استفاده می شود.

برای تهیه شاخص شکاف جنسیتی  باید اطلاعاتی در مورد ۱۲ فاکتور از ۱۴ فاکتور سازنده شاخص وجود داشته باشد و به همین دلیل کشورهایی که اطلاعات کامل در مورد آنها وجود داشته باشند در رده بندی وارد می شوند.

در گزارش سال ۲۰۲۰ میلادی  ۱۵۳ کشور در مطالعه وارد شده اند که دو کشور برای اولین بار توانسته اند آمارهای لازم را ارایه دهند. از بین ۱۵۳ کشوری که در گزارش سال جاری وجود دارد، ۱۰۷ کشور از سال ۲۰۰۶ تا کنون همواره در رده بندی حضور داشتند و بقیه با گذشت زمان به جمع کشورهای مورد بررسی اضافه شدند.

شاخص برابری جنسیتی در دنیا چقدر است
بر طبق گزارش سال ۲۰۲۰، شاخص شکاف جنسیتی در سطح ۶۸.۶ درصد قرار داشت که نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرده است. اما هنوز تا رسیدن به نقطه تعادل  فاصله زیادی وجود دارد و هنوز زنان در بسیاری از کشورهای دنیا نمی توانند از فرصتهای اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار باشند.

نکته مهمی که در مورد گزارش سال ۲۰۲۰ وجود دارد این است که نه تنها شاخص کلی نسبت به سال قبل افزایش یافته است که نشان از کاهش شکاف جنسیتی دارد بلکه  این رشد شاخص به کشورهای مختلف اختصاص داشته است یعنی اغلب کشورهای دنیا توانسته اند شاهد از بین رفتن موانع برای حضور بیشتر زنان در عرصه های مختلف اقتصادی و سیاسی و برخورداری آنها از آموزش و بهداشت باشند.

 بررسی ها نشان می دهد از میان ۱۵۳ کشور  مورد بررسی، در ۱۰۱ کشور شاخص شکاف جنسیتی بهبود یافت و در ۴۸ کشور یا شاخص نسبت به سال قبل تغییری نکرده است یا با کاهش همراه بود(یعنی شرایط نسبت به سال یا تغییری نکرد یا بدتر شد). در ۱۶ کشور  که سازنده ۱۰ درصد کشورهایی هستند که بیشترین رشد شاخص را تجربه کرده اند، نرخ شاخص شکاف جنسیتی نسبت به سال قبل ۳.۳ درصد فزایش یافته است و به وضعیت ایده ال که ۱۰۰ درصد است نزدیک تر شد.

برترین کشورهای این فهرست کدامند
بر مبنای گزارش سال ۲۰۲۰ از میان ۱۵۳ کشور مورد مطالعه، در هیچ یک از کشورها شاخص شکاف جنسیتی در سطح ایده آل یعنی ۱۰۰ درصد قرار ندارد. پنج  کشور اول این فهرست شاخصی بیش از ۸۰ درصد دارند و بهترین کشور در این فهرست کشور ایسلند است که دارای شاخص ۸۷.۷ درصد است.

 در میان ده کشور اول فهرست، چهار کشور اسکاندیناوی قرار دارند که ایسلند در جایگاه اول، نروژ در جایگاه دوم ، فنلاند در جایگاه سوم و سوید در جایگاه چهارم قرار دارند. کشور نیکاراگویه که یک کشور واقع در امریکای لاتین است پنجمین جایگاه این فهرست را به خود اختصاص داد و نیوزیلند، ایرلند ، اسپانیا، رواندا و آلمان به ترتیب جایگاه ششم تا دهم را  دارند. رواندا کشوری در قاره افریقا است.جایگاه کشورهای ایسلند و نروژ و نیکاراگویه نسبت به سال ۲۰۱۸ تغییری نکرده است ولی اسپانیا با افزایش ۲۱ پله ای جایگاهش روبرو شد و جایگاه آلمان در رده بندی کشورهای دنیا بر مبنای شاخص شکاف جنسیتی چهار پله رشد کرد.

در انتهای این فهرست چه کشورهایی قرار دارند
در انتهای فهرست کشورهای دنیا بر مبنای شاخص شکاف جنسیتی در سال ۲۰۲۰، یمن قرار دارد . شاخص شکاف جنسیتی در این کشور برابر با ۴۹.۴ درصد است که نسبت به سال ۲۰۱۸ میلادی ۴ پله تنزل جایگاه داشت. کشورهای سوریه و پاکستان و عراق به ترتیب جایگاه ۱۵۰ تا ۱۵۲ را در فهرست دارند و هر سه کشور شاهد تنزل جایگاه خود نسبت به سال ۲۰۱۸ بودند.

 شاخص شکاف جنسیتی برای ایران برابر با ۵۸.۴ درصد گزارش شد و این کشور جایگاه ۱۴۸ فهرست را به خود اختصاص داده است. وضعیت این کشور شبیه دیگر کشورهای خاورمیانه مانند عربستان و لبنان و عمان است.

در انتها باید در نظر داشت که برای تهیه شاخص از چهار زیرشاخص استفاده شده است که عبارتند از زیرشاخص مشارکت اقتصادی و دسترسی به فرصتهای اقتصادی برابر، زیر شاخص قدرت سیاسی، زیر شاخص بهداشت و بقاو در نهایت زیرشاخص برخورداری از آموزش. در دو زیر شاخص اول شکاف جنسیتی بزرگی وجود دارد به این معنا که زنان در عرصه های اقتصادی و سیاسی موفقیت چندانی نداشته اند ولی در دو زیرشاخص بعدی زنان و مردان تقریبا وضعیت مشابهی را تجربه می کنند.

کد خبر: ۶۳٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha