۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
معادن در حال سبقت گرفتن  از صنعت نفت کشور| کمبود فناوری دلیل خام فروشی مواد معدنی
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در گفتگو با بازار:

معادن در حال سبقت گرفتن از صنعت نفت کشور| کمبود فناوری دلیل خام فروشی مواد معدنی

رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، گفت: در حال حاضر، به دلیل اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا موانعی را برای فروش نفت کشور بوجود آورده است؛ بنابراین، فرصت ارتقای جایگاه معدن در اقتصاد کشور را فراهم ساخته است.

سجاد صفری؛ بازار: «تقی نبئی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر، چه تعداد معدن تعطیل و یا راکد در کشور وجود دارد؟ اظهار داشت: در سراسر کشور، تعداد ۱۱ هزار معدن وجود دارد و تعداد ۴۷۰۰ معدن دارای پروانه بهره برداری به دلیل داشتن معارضان محلی و دولتی، نبود بازار و فرسودگی ماشین‌آلات غیرفعال و راکد هستند.

وی افزود: تعداد ۴۷۰۰ معدن از مجموع ۱۱ هزار معدن کشور، غیرفعال و راکد هستند که به عبارتی دیگر، ۴۳ درصد معادن کشور غیرفعال و راکد هستند.

این مقام مسوول، تصریح کرد: دلایل رکود و تعطیلی این معادن در یک سال گذشته مطالعه و احصا شده است و در حال حاضر، وجود معارضان محلی در روستاها و دستگاه‌های دولتی، دلیل عمده غیرفعال بودن معادن کشور هستند.

نبئی در ادامه، بیان کرد: معادن کشور، علاوه بر معارضان محلی و دولتی، با مشکل تامین مالی و نبود سرمایه‌ گذار برای فعال ‌سازی و بهره ‌برداری، روبرو هستند.

وی با اشاره به عدم بازار مصرف برای بسیاری از محصولات تولیدی معادن، گفت: با توجه به اینکه صنایع معدنی، مصرف‌ کننده اصلی مواد معدنی تولید شده معادن محسوب می شوند؛ کمبود این صنایع در کشور، باعث شده است که بخشی از ظرفیت معدنی نتواند فعال شود و به همین دلیل بخش قابل توجه ای از معادن کشور، راکد و غیرفعال هستند.

وزارت صمت در تلاش است که در چارچوب طرح احیای معادن کشور، تعداد ۱ هزار معدن غیرفعال در سراسر کشور را شناسایی کند تا بتوانند به چرخه تولید و سوددهی اقتصادی بازگردند

فعال سازی هزار معدن در دستور کار
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به این پرسش که برای فعال‌ سازی معادن غیرفعال کشور، نیاز است که چه اقداماتی صورت بگیرد؟ به بازار، گفت: وزارت صمت در تلاش است که در چارچوب طرح احیای معادن کشور، تعداد ۱ هزار معدن غیرفعال در سراسر کشور را شناسایی کند و ضمن رفع مشکلات این معادن، آن ها را احیا کند تا بتوانند به چرخه تولید و سوددهی اقتصادی بازگردند.

نبئی اظهار داشت: استان قزوین دارای ذخایر بالای معدنی است و حدود ۵۰ درصد معادن دارای پروانه بهره‌ برداری در این استان، غیرفعال هستند که دلایل اصلی غیرفعال بودن این معادن، همان مواردی است که به آن ها اشاره شد؛ علاوه بر این، در استان قزوین، تعارضات زیادی بین سازمان حفاظت محیط زیست و سرمایه‌ گذاران حوزه معادن وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان قزوین، دارای ذخیره بالایی از معادن سیلیس است که می‌ تواند در صنایع ساخت انواع شیشه بویژه، شیشه جام و شیشه فلوت مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین، باید این معادن در اولویت احیا قرار بگیرند تا بتوانیم بخش زیادی از نیاز صنایع شیشه ‌ای کشور را از طریق همین معادن، تامین کنیم.

آموزش های تخصصی و پژوهش های کاربردی اعضای سازمان با هدف به حداقل رسانی مشکلات فنی بخش معدن کشور، رونق می گیرد

مشکلات فنی معادن کاهش می یابد
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به این پرسش که سازمان نظام مهندسی در بخش آموزش، چه برنامه هایی مدنظر دارد؟ به بازار، گفت: آموزش های تخصصی و پژوهش های کاربردی اعضای سازمان با هدف به حداقل رسانی مشکلات فنی بخش معدن کشور، رونق می گیرد.

نبئی اظهار داشت: با عنایت به لزوم بروز رسانی دانش تخصصی اعضا و نیز ضرورت انجام پژوهش های کاربردی با هدف پاسخگویی به نیازهای امروز جامعه، تغییراتی در مفادی از دستورالعمل صدور پروانه اشتغال صورت پذیرفته است که با افزایش سقف امتیازهای مربوط به فعالیت های آموزشی و پژوهشی برای صدور یا ارتقای پروانه اعضا، علاوه بر اینکه انگیزه اعضا برای شرکت در دوره های آموزشی تخصصی و بازدیدهای علمی سازمان را به مراتب افزایش داده است؛ افراد را برای ورود به فعالیت های پژوهشی و نوآورانه به شدت ترغیب خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با این تغییرات شاهد رونق بیش از پیش بخش های آموزشی و پژوهشی سازمان نظام مهندسی معدن ایران خواهیم بود و سازمان مرکزی با هدف به حداقل رساندن مشکلات فنی و مهندسی بخش معدن کشور، برنامه ریزی جامع تری را به نسبت گذشته در دستور کار دارد و ضمن نظارت مستمر بر اجرای دقیق و هدفمند بر کلیه فعالیت های آموزشی و پژوهشی مذکور، در مقاطع زمانی مناسب، علاوه بر حمایت از طرح های برتر مرتبط، از برترین های هر حوزه تقدیر خواهد کرد.

بخش معدن، علاوه‌ بر ایجاد اشتغالزایی قابل توجه در کشور، قادر خواهد بود در محرومیت‌ زدایی استان های کشور، نقش موثری داشته باشد

نقش معادن در توسعه اقتصادی کشور
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در پاسخ به این پرسش که تجهیز معادن کشور به فناوری روز چه تاثیری بر توسعه اقتصادی کشور دارد؟ به بازار، گفت: امروزه یکی از دلایل خام ‌فروشی مواد معدنی، ناشی از کمبود فناوری روز است؛ در حالی که بخش معدن در شرایط تشدید تحریم‌ ها می تواند نقش کلیدی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

نبئی اظهار داشت: اکنون ۴۱ هزار نفر عضو متخصص سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ۳۱ استان کشور، منطبق با ذخایر معدنی پراکندگی دارند.

وی در پایان، بیان کرد: بخش معدن، علاوه‌ بر ایجاد اشتغالزایی قابل توجه در کشور، قادر خواهد بود در محرومیت‌ زدایی استان های کشور، نقش موثری داشته باشد. در حال حاضر، به دلیل اینکه تحریم های ظالمانه آمریکا موانعی برای فروش نفت کشور بوجود آورده است؛ بنابراین، فرصت ارتقای جایگاه معدن در اقتصاد کشور را فراهم ساخته است.

کد خبر: ۶۳٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha