۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
ایلام ثروتمند همچنان فقیر
یادداشت؛

ایلام ثروتمند همچنان فقیر

ایلام- «استان ایلام با وجود ظرفیت های زیاد اقتصادی مثل مرز مهران، ذخایر نفت و گاز و کشاورزی و دیگر ثروت های خدادادی، همچنان مردم این استان با فقر مواجه هستند» این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

فرشته سنجیده؛ بازار؛ روز گذشته سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس اعلام کردم ۹۵ درصد مراجعات حضوری مردم ایلام به نمایندگان برای اشتغال و پنج درصد برای دریافت وام و وجه نقدی بوده است.

هیچ توجیهی برای این حجم گسترده از بیکاری و بی پولی مردم وجود ندارد، چه زمانی قرار است وضعیت اقتصادی مردم استان رو به بهبود رود، چه مدیر و نماینده ای قرار است حال مردم ایلام را خوب کند؟ مردم تا کی باید دست به دامن این و آن نماینده برای اشتغال فرزندان خود شوند.

ایلام از جمله استان هایی است که از نظر تعداد افراد بیکار تحصیل کرده دانشگاهی به نسبت جمعیت آن با نسبت میانگین کشوری در رده بالایی قرار دارد، اما متاسفانه به علت ضعف مدیریت استان در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی، نظارتی و اجرایی این آمار هیچ گاه عاملی برای کاهش نرخ بیکاری و تبعات منفی ناشی از آن در استان ایلام نشده است.

این درحالی است که باید از تحصیلات تکمیلی و دانش علمی جوانان با استعداد ایلامی در کنار منابع و ظرفیت های طبیعی به نفع جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی بیشترین بهره برداری را داشت و از این طریق زمینه  اشتغال سازنده و بروز خلاقیت ها و ابتکارات را فراهم آورد.

بدون شک، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی همچون سرقت، ولگردی، گدایی، افسردگی، طلاق، خودکشی و اعتیاد از جمله تبعات گسترده بیکاری بوده که به علت تنگدستی  به وجود می آید.

 بیکاری و عدم ایجاد اشتغال پایدار مشکل اصلی استان ایلام است، که بیش از پیش نمود یافته و به گونه ای پیش رفته که هر خانواده در استان چند جوان بیکار دارد

در شرایط سخت فعلی که ناشی از ضعف گسترده مدیریت دولت، شیوع بیماری کرونا و تحریم های خارجی علیه کشور است، بیکاری و عدم ایجاد اشتغال پایدار مشکل اصلی استان ایلام است، که بیش از پیش نمود یافته و به گونه ای پیش رفته که هر خانواده در استان چند جوان بیکار دارد.

در واقع می توان رهاورد ظرفیت مرزی، ذخایر نفتی، آب و خاک حاصلخیز، برای اشتغال جوانان تحصیل کرده و بیکار استان ایلام را تقریبا هیچ عنوان کرد.

به راستی ورای مشکلات کلان اقتصادی کشور که دود آن به صورت یکسان در چشم ملت ایران رفته و دامن همه را به یک اندازه گرفته است، سر نخ بی تدبیرهای مدیریتی  و عدم برخورداری از سرمایه گذار بخش خصوصی در استان کجاست.

سهم مسئولان و مدیران کل دستگاه های اجرایی و نظارتی استان در این حجم از بی تدبیری، عدم اشتغال، مشکلات تلنبار شده و رسوب شده در استان زرخیز ایلام بسیار زیاد است.

در مظلومیت مردم این خطه زرخیز هر چه بگویم کم گفته اییم، روزی زیر آتش دشمن بوده و امروز زیر آوار فقر و مدیریت ناکارآمد و غیر جهادی.

به نظر می رسد باید برای رفع معضلات بی شمار استان ایلام به صورت ریشه ای تدبیری اندیشیده شود، چراکه مشکل بیکاری و مهاجرت نخبگان در استان اگر به خوبی مدیریت نشوند، ایلام در آینده ای نه چندان دور دچار بحران های جدی تر می‌شود

در نهایت بعد از گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه ناپایدار، هدر رفت منابع، بیکاری، آمار بالای خودکشی و ضعف گسترده مدیریت دولتی سهم آن از قطار توسعه کشور بوده است.

استان ایلام با این همه ظرفیت ها و منابع عظیم از استان های که حتی ظرفیت های به مراتب کمتری دارند، از ریل توسعه عقب افتاده است، دشت های دهلران، آبدانان و مهران که  ذخایر نفتی و اراضی کشاورزی وسیع آن به مانند گنجی نهفته در دل خاکش دست نخورده باقی مانده، جوانان این شهرها از این فرصت های ایجاد اشتغال و درآمد بی بهره مانده اند.

به نظر می رسد باید برای رفع معضلات بی شمار استان ایلام به صورت ریشه ای تدبیری اندیشیده شود، چراکه مشکل بیکاری و مهاجرت نخبگان در استان اگر به خوبی مدیریت نشوند، ایلام در آینده ای نه چندان دور دچار بحران های جدی تر می‌شود.

کد خبر: ۶۳٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha