۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
تفاوت خودروهای اس‌یووی با سی‌یووی چیست؟
هر خودرویی شاسی بلند نیست

تفاوت خودروهای اس‌یووی با سی‌یووی چیست؟

کراس‌اوورها یا همان CUV‌ها موسوم به خودروهای آنرود هستند، SUV به خودروهای گفته می‌شود که مناسب حرکت در مسیرهای ناهموار بوده و از نظر ابعاد نیز نسبت به خودروهای کراس‌اوور بزرگتر هستند.

بازار؛ گروه خودرو: در بازار خودرو داخل کشور، یکی از محصولات پرطرفدار و البته پرفروش، خودروی با نام شاسی بلند است. واژه‌ای که در ادبیات صنعت خودرو دنیا و البته ایران جای نداشته و عاری از محصول است. حال با این تعریف سوالی ایجاد می‌شود، به چه خودروهای شاسی بلند گفته می‌شود؟ متاسفانه در سال‌های اخیر یک اصطلاح اشتباه در صنعت و بازار خودرو برای محصولاتی با ابعاد و اندازه بلند و بزرگ تحت عنوان شاسی‌بلند، رایج شده است. در واقع این کلمه به منظور خودروهای اس‌یووی و یا سی‌یووی است در این گزارش سعی داریم تفاوت‌های اصلی میان خودروهای اس یو وی و سی یو وی را بررسی کنیم.

دو خودرو مذکور که برپایه استیشن طراحی و تولید شده و نسبت به دیگر کلاس‌های خودرو دارای ارتفاع مشخصی از سطح زمین هستند، به آن خودروی اس‌یووی و یا سی‌یووی گفته می‌شود. اما در طراحی بدنه و  ساخت پلت‌فرم این دو کلاس از خودرو بایکدیگر متفاوت هستند. زمانی‌که خودرو قرار است برپایه SUV طراحی و ساخته شود، در مرحله اول مشخص می‌شود که این محصول تا چه میزان باید شاسی و بدنه مقاوم داشته باشد که به آن Body on frame می‌گویم. سپس باید تعیین کرد که کاربرد این خودرو برای خارج یا داخل جاده است. به بیانی دیگر، خودروهای اس یو وی به دلیل نوع ساختار شاسی می‌توانند آفرود(مناسب حرکت خارج از جاده) باشند. نمونه بارز این موضوع، خودرو تویوتا لندکروز است. یعنی به عنوان مثال تویوتا لندکروز یک خودروی اس‌یووی است که به دلیل نوع طراحی شاسی‌وبدنه می‌تواند کاربری متفاوتی داشته و برای حرکت در مسیرهای ناهموار مناسب‌تر است. این نوع خودروها از نظر ابعاد نیز نسبت به خودروهای کراس‌اوور بزرگتر هستند.

اما در بسیاری از تبلیغات واژه کراس‌اوور دیده می‌شود، دراینجا سوالی که مطرح می‌شود این هست کراس‌اوور به چه معناست؟ باید گفت که کراس‌اوور در واقع همان خودروهای CUV هستند که CUV مخفف  crossover utility vehicle است. این موضوع به این معناست که CUV های خودروهای هستند که برپایه SUV است و از نظر طراحی و ظاهر مشابه یکدیگر هستند اما با این تفاوت که CUV ارتفاع کمتری نسبت به سطح زمین دارد و به دلیل نوع طراحی شاسی و فرم بدنه نمی‌توان از آن به عنوان یک خودرو آفرود استفاده کرد. معمولا کراس‌اوورها یا همان CUV‌ها موسوم به خودروهای آنرود هستند و این خودروها تا سال ۲۰۰۵ میلادی به دلیل نوع طراحی یکنواخت و غیر قابل انعطاف‌پذیری مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند اما پس از تحولات اساسی در صنعت طراحی خودرو و رقابت چالش برانگیزانه کمپانی‌های مطرح خودروساز سبب شد تا امروزه شاهد گسترش تنوع در این نوع خودروها باشیم و بازار فروش آن حتی نسبت به اس‌یووی‌ها افزایش یابد. اگر بخواهیم یک شرح کاملتری از سی‌یووی‌ها داشت باید گفت که این نوع خودروها تنها نمونه فانتزی اس‌یووی بوده و به اصطلاح خودروهای هستند که تنها ابهت داشته و بالقوه و بالفعل کارایی اس‌یووی را نداشته، یکی از اهداف طراحان برای طراحی خودروهای سی‌یووی مساله پارک خودرو و ابعاد آن بود.

 زیرا در قدیم  اس‌یووی‌ها به دلیل ابعاد بزرگ قابل استفاده برای کسانی که برای مصارف روزانه شهری داشتند، مورد استفاده نبود اما با تغییر اساسی در طراحی و به وجود آمدن خودروهای کراس‌اوور حال این نوع خودروها محبوب‌ترین خودروهای داخل بازار هستند. به دلیل فضای بیشتر و کارایی به مانند SUV ها مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

کد خبر: ۶۳٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha