۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
صندوق های بازنشستگی لشکری و کشوری غیر اقتصادی اداره می‌شوند
رئیس فراکسیون کارگری مجلس:

صندوق های بازنشستگی لشکری و کشوری غیر اقتصادی اداره می‌شوند

بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس از نگاه غیر اقتصادی در مدیریت صندوق های بازنشستگی انتقاد کرد.

به گزارش بازار، علی بابایی از جمله مشکلات بزرگ در صندوق های بازنشستگی را ناظر بر عدم توازن مصارف و هزینه ها دانست و افزود: ظرفیت های صندوق های بازنشستگی هنوز بطور کامل برای گروه های هدف تبیین نشده است؛ بعنوان مثال تامین اجتماعی کارگران شاغل و بازنشسته را تحت پوشش دارد ولی اعضا نمی دانند بر اساس کدام معیار باید از این صندوق منفعت ببرند.

وی با اعلام اینکه ملاک در پرداخت مستمری های صندوق بازنشستگی، دولت نیست و بیمه پردازی ملاک قرار می گیرد، اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی از محل بیمه ی افراد کسب درآمد می کند و از جمله مشکلات بر سر راه این صندوق ها، پایین آمدن سن بازنشستگی است.

بابایی ۶۵ سال را کف سن بازنشستگی در تمام کشورها برشمرد و افزود: کشورهای این چنینی بیمه های پیشرفته تری نیز دارند.

وی ادامه داد: قانون اساسی تصریح دارد که همه ایرانیان از تامینِ اجتماعیِ قابل قبولی برخوردار باشند ولی صندوق تامین اجتماعی، انتفاعی و مختص بخش خصوصی بوده که بر اساس بیمه پردازی فعال است.

بابایی در عین حال با استناد به این بند در قانون اساسی، تاکید کرد برای همه صندوق ها اعم از لشکری و کشوری نمی توان ورودی و خروجی مشخصی تعیین کرد. در حالی که حمایت های بیمه ای اعم از درمان یا شغل مشخص است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در پاسخ به انتقاد مجری برنامه به سهم بالای صندوق بازنشستگی کشوری نسبت به سایر صندوق ها در لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: ما مبنا را صندوق هایی نظیر تامین اجتماعی می دانیم؛ چراکه فشارهای زیادی بر این سازمان آورده اند در حالی که ورودی به خروجی این صندوق، ۴ به ۱ است.

بابایی با اعلام اینکه بر اساس استاندارد، باید در مقابل هر ۶ ورودی، یک خروجی از صندوق داشته باشیم والا بدلیل کاهش پرداختیِ بیمه شدگان، صندوق ها دچار مشکلات جدی می شوند، افزود: صندوق بازنشستگی این اصول را رعایت نمی کند و فقط به لحاظ شکلی فعال هستند.

وی اضافه کرد: مردم از دولت توقع دارند ماهانه پولی را پرداخت کند؛ نتیجه این می شود که هرچه پیش می رویم، سهم صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح یا صندوق کشوری افزایش می یابد.

بابایی همچنین از نگاه غیر اقتصادی در مدیریت این صندوق ها انتقاد کرد و به رادیو گفت‌وگو، گفت: مهم ترین چالش دخالت مستقیم دولت در بحث های بیمه ای است؛ یعنی دولت عادت دارد در اجرای مباحث بیمه ای دخالت نماید.

وی با بیان اینکه در دنیا بیمه با شاکله مشتری مداری اداره می شود، افزود: هر شهروند باید مجاز باشد به بیمه ای که خدمات سنگین تری پرداخت می کند، رجوع نماید ولی این رویه در کشور ما وجود ندارد.

بابایی با ابراز تاسف نسبت به فقدان برنامه بیمه ای در وزارت کار، گفت: در تاریخچه مجلس نیز هیچ لایجه جامع و کاملی در خصوص مسائل مربوط به بیمه ارائه نشده است تا مجلس هم اظهار نظر کند و این در حالی است که مجلس به تنهایی نمی تواند در بحث بیمه ورود پیدا کند.

کد خبر: ۶۳٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha