۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
لزوم حمایت از بازار و فراری ندادن سرمایه از بورس ایران
کارشناس بورس در گفتگو با بازار هشدار داد؛

لزوم حمایت از بازار و فراری ندادن سرمایه از بورس ایران

رادان معتقد است اگر بازارگردان ها از سهم های ارزنده در بورس حمایت نکنند مردم بورس را ترک کرده و به بازارهای موازی مانند سپرده های بانکی می روند.

رامین کیانی؛ بازارمهدی رادان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو  با خبرنگار بازار گفت: در میان گروه‌های با اهمیت صنایع بورسی گروه‌های زراعت، دارو و سیمان بیش از سایر گروه‌ها رشد قیمت را تجربه کردند به نحوی که شاخص هر یک از  این صنایع بیش از ۳ درصد رشد را شاهد بود. افزایش عرضه در سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار این احتمال را که اصلاح در روزهای آینده دامن این گروه از سهام را نیز بگیرد، بالا می برد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر چه در شرایط فعلی رکود در بازارهای موازی و انتظار بهبود شرایط اقتصادی در ایران به واسطه تسهیل تحریم‌ها و در دنیا به واسطه تسهیل فشار بیماری کرونا بازار سرمایه را به بهترین گزینه سرمایه‌گذاری بدل می‌نماید، اما در صورتی که سرکوب قیمتی سهام انگیزه را برای خرید سهام سلب نماید، فعالان بازار ترجیح خواهند داد چند صباحی سرمایه خود را در سپرده‌های بانکی و یا اوراق بدهی نگه دارند تا در قیمت‌های پائین‌تری مجدداً دست به خرید سهام بزنند.

رادان درباره گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها در سال ۹۹ عنوان کرد: ارائه آمار فعالیت ماهانه قابل قبول توسط شرکت‌های صادرات محور در روزهای پایان هفته گذشته این انتظار را ایجاد کرده بود که به تدریج نقدینگی به سمت سهام این شرکت‌ها حرکت کند که معاملات امروز این انتظار را برآورده نکرد، اما اکنون ظن مهندسی بازار و عرضه‌های مدیریت شده جهت کنترل شاخص و پیشگیری از برانگیخته شدن حساسیت‌های خارج از بازار بیش از پیش تقویت می‌گردد.

وی افزود: اگر چه ایجاد این شکاف با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌های صادرات محور و هلدینگ‌های چند رشته‌ای به همراه گروه بانکی برای سرمایه‌گذاری این امید را نگاه می‌دارد که حداقل فضای بازار تا یک ماه آتی فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد اما استمرار سرکوب قیمت در سهام بزرگ، خطر تشکیل حباب در سهام کوچک را  افزایش می‌دهد.

ارائه آمار فعالیت ماهانه قابل قبول توسط شرکت‌های صادرات محور در روزهای پایان هفته گذشته این انتظار را ایجاد کرده بود که به تدریج نقدینگی به سمت سهام این شرکت‌ها حرکت کند که معاملات امروز این انتظار را برآورده نکرد

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری برای سهامداران بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی استراتژی قابل توصیه به سرمایه‌گذاران، توجه به ارزش بنیادی سهام کوچک موضوع سرمایه گذاری است تا در صورت خارج شدن قیمت‌ها از دامنه منطقی خروج تدریجی به سمت سهام بزرگ در حال معامله پائین‌تر از ارزش ذاتی را در دستور کار داشته باشند.

اگر چه در شرایط فعلی رکود در بازارهای موازی و انتظار بهبود شرایط اقتصادی در ایران به واسطه تسهیل تحریم‌ها و در دنیا به واسطه تسهیل فشار بیماری کرونا بازار سرمایه را به بهترین گزینه سرمایه‌گذاری بدل می‌نماید، اما در صورتی که سرکوب قیمتی سهام انگیزه را برای خرید سهام سلب نماید، فعالان بازار ترجیح خواهند داد چند صباحی سرمایه خود را در سپرده‌های بانکی و یا اوراق بدهی نگه دارند

رادان در پایان خاطرنشان کرد: توجه به نقد شوندگی سهام برای پرهیز از قفل شدن منابع در صف‌های فروش زمان اصلاح بازار از یک سو و توجه به سرمایه‌گذاری بخشی از سرمایه در دارایی‌های مصون از ریسک‌های بازار با توجه به احتمال وقوع رخدادهایی که ریسک سیستماتیک در بازار ایجاد نمایند، از سوی دیگر می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در این راستا توجه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا با توجه به سهولت تبدیل به نقد یا سهام و همچنین نگرانی نداشتن از نگهداری آن قابل بررسی است.

کد خبر: ۶۳٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha