۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
شاخص تا پایان سال به عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خواهد رسید| بهترین استراتژی این روزهای بورس چیست؟
فرشاد سیفی، متخصص بازار سرمایه تحلیل کرد؛

شاخص تا پایان سال به عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خواهد رسید| بهترین استراتژی این روزهای بورس چیست؟

سیفی معتقد است که گروه شاخص سازان اصلی طی دو هفته اخیر اصلاح مناسبی را کرده و در کف روزانه قرار دارند و به نظر می تواند به زودی با استقبال بازار مواجه شود. نکته حایز اهمیت این است که زین پس سهم ها با هم صف خرید یا صف فروش همراه نخواهند شد و احتمالا این موضوع تا چند ماه آینده نیز بر همین منوال باشد. همچنین شاخص کل ‌نیز تا پایان سال ۱۳۹۹ عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را خواهد دید.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: فرشاد سیفی، متخصص و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «خبرنگار بازار» وضعیت بورس، نمادها و گروه ها و آینده بازار را تحلیل کرد و گفت:: بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری وفلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی رقم خورد. در حالی که برآیند معاملات گروه‌های محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها به نفع حقیقی‌ها تمام شد، سه نماد وملل، شستا و وتجارت لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص داد.

سیفی تاکید کرد: دیروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۸۶ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۵۶ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۱۳۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۱۷۵۰میلیارد تومان بود.

کارشناس بازار سهام یادآورشد که بازار امروز شروع پر عرضه ای داشت و منفی هم به پایان رسید و شاخص ساز ها قرمز رنگ بودند و تقاضای بازار به سهم های کوچک اختصاص داشت.

او می گوید که بازار در حال بازی با کم تجربه ها و تازه واردهاست. اکثرا رنج های سنگین فروش را سهم های بزرگ همراه با مثبت و فرصت خرید در گروه های کوچکتر را شاهد هستیم و مغز متفکر بازار درحال هدایت نقدینگی به گروه های کوچکتر است.

سیفی تصریح کرد که با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۸هزار تومان رسیده است. این درحالی است که درمعاملات هفته گذشته مجددا شاهد نوسان‌گیری برای کسب سود بیشتر تحت عنوان بازارگردانی شاهد بودیم عموماً مشاهده می‌شود بازارگردان‌ها در سهم‌های بزرگ اقداماتی را انجام می‌دهند که به نفع سهامداران عمومی نیست.

صف های فروش سهام های بزرگ، نتیجه نوسانگیری بازارگردان و مدیریت غلط سازمان بورس
تحلیلگر بازار سهام صف های فروش سهام های بزرگ را نتیجه نوسانگیری بازارگردان و مدیریت غلط سازمان بورس دانست و گفت که هر سهمی را که بابت آن صف خرید تشکیل می‌شود، بازارگردانان به صورت کامل نسبت به عرضه آن اقدام می‌کنند و در روزهای بعدی که سهم منفی می‌شود، در قیمت منفی آن را خریداری می‌کنند.

وی اظهار می کند که بازارگردان‌ها باید به نحوی عمل کنند که پیش فرض برای سهامدار ایجاد نشود که آنها در حال نوسان‌گیری هستند؛ چراکه این امر نااطمینانی را در بازار افزایش می‌دهد. لذا باید برای بهبود بازار دامنه نوسان حذف شود و فروش سهام استقراضی راه اندازی شود در اینصورت است که همه مشکلات بر طرف می شود دیگر نیازی به بازارگردانها هم نیست.

سیفی متذکر شد: تازمانی دولت و سایر ارکان شبه دولتی از بازار بورس فقط انتظار تامین مالی یک طرفه دارند وضع بازار باید همین شکل هم باشد!

متخصص بازار بورس اشاره می کند که عدم تمایل سهامداران خرد به سهام بزرگ بازار در روزهای اخیر از همین رفتار دولت نسبت به بازار سرمایه نشات گرفته است حتی اگر اطلاعات و گزارشات این شرکت ها فوق العاده باشد. سهامداران حاضر هستند سهام کوچک با ریسک بالاتر را خریداری کنند اما سراغ نمادهای بزرگ نیایند!

وی ضرر هنگفت سهامداران خرد و سرمایه گذاران در صندوق دولتی پالایش یکم  را بیانگر همین موضوع خواند.

سیفی اظهارکرد: حتی فشار فروش در نمادهای بنیادی ملموس و وضعیت بلاتکلیف شرکت های بزرگ به شرکت های متوسط هم تسری کرده است. همچنین در بیشتر بازار کندی هسته معاملات باعث ایجاد هیجان فروش در بعضی نمادهای بازار شد.

اگر توافقی صورت نگیرد فروش این میزان نفت واقعا دور از انتظار است. بنابراین دولت فعلی باید بخشی از این کسری را از طریق مالیات و بخشی را از طریق چاپ پول بی پایه( تورم) (فروش ارز) و بخشی را از طریق فروش سهام جبران نماید

وضعیت آینده بازار چطور خواهد بود؟
فعال بازار سهام در ادامه گفت وگو ضمن پیش بینی روزهای آتی بازار می گوید: وضعیت آینده بازار را می توان با بررسی لایحه بودجه دولت پیش بینی کرد. اولین موضوع بند الف تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مد نظر است که دولت همچنان سال بعد باید سهام شرکت ها را بصورت صندوق etf  واگذار نماید. در لایحه های بودجه های سنواتی قبل به این شفافیت در مورد تامین مالی از طریق بورس اوراق بهادار اشاره نشده است. اما این تمام ماجرا نیست و دولت بخش عمده درآمد و منابع  خود را از طریق فروش نفت بسته است.

او ادامه داد اما اگر توافقی صورت نگیرد فروش این میزان نفت واقعا دور از انتظار است. بنابراین دولت فعلی باید بخشی از این کسری را از طریق مالیات و بخشی را از طریق چاپ پول بی پایه( تورم) (فروش ارز) و بخشی را از طریق فروش سهام جبران نماید. اگر واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم از بهمن امسال تا ۴ ماه اول سال۱۴۰۰ بازار بورس می تواند رشد دوباره ای به خود ببنید و بازار با رکود اصلا به نفع دولت نخواهد بود. با این حال تامین مالی از طریق بازار سرمایه تورم زا نخواهد بود.

تحلیلگر بازار بورس بیان داشت که بیشتر شرکت ها گزارش مثبتی از عملکرد آذر۹۹ را منتشر کردند که در ماه های آینده نیز بر همین منوال خواهد بود و از طرفی دستورالعمل بازارگردانی در حال اصلاح است و در یک خبر مثبت قرار است بخشی از سهام عدالت به صندوق های درآمد ثابت و سهامی تخصیص یابد.

شاخص کل تا پایان سال ۹۹ عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را خواهد دید
سیفی می گوید: با این وجود گروه شاخص سازان اصلی طی دو هفته اخیر اصلاح مناسبی را کرده و در کف روزانه قرار دارند و به نظر می تواند به زودی با استقبال بازار مواجه شود و می توان گفت که انتظار رشد تا محدوده ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰از شاخص را شاهد خواهیم بود. نکته حایز اهمیت این است که زین پس سهم ها با هم صف خرید یا صف فروش همراه نخواهند شد و احتمالا این موضوع تا چند ماه آینده نیز  بر همین منوال باشد. همچنین شاخص کل ‌نیز تا پایان سال ۱۳۹۹  عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را خواهد دید.

کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: از آنجاکه بازار اواخر هفته گذشته در سطح ۱۴۰۰ حمایت شد و چند روزی بود که  تقابل عرضه و تقاضا در سطح ۱۴۵۰ در جا می زد و منفی ها را خوب خریدار و مثبت ها را خوب فروشنده بود، به نوعی رکود در بازار ایجاد شده و همانطور که ذکر کردم سهم های کوچک روندهای خوبی را پیدا کردند. اما توجه کنیم این سهم ها در صورتی می توانند حرکت خوبی داشته باشند که شاخص سازها متعادل تر معامله شوند. اگر شاخص سازها فشار فروش داشته باشند بازار یک دست قرمز خواهد شد و سهم های کوچک نقدشوندگی نخواهد داشت.

او معتقد است زمانی که بازار به صورت دستوری مدیریت می شود هیچ تحلیلی کار ساز نیست. زیرا هدف بازارگردان ها نوسان گیری و ایجاد کمیسیون معاملات برای کارگزاری ها و مالیات برای دولت و نهایتا ضرر برای سهامدار خرد است.

سیفی افزود که شاخص کل به لحاظ تکنیکی ۳۸.۲ درصد از رشد اخیر را اصلاح نموده و حالا می‌تواند پس از کمی کش و قوس در این نقاط به مصاف مقاومت یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی برود.مقاومتی که اگر شکسته شود، به واسطه تشکیل الگوی برگشتی سر و شانه معکوس، سیگنال مثبتی برای پیشروی این نماگر تا سطوح ۱.۸ میلیون واحد را صادر خواهد کرد.

متخصص بازار سهام یادآورشد: نکته مهم این است که پس از خروج ۵.۰۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها در معاملات هفته گذشته، ورود نقدینگی از ابتدای هفته ای که گذشت به ۱.۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین بازار تحت حمایت کامودیتی‌ها، کاهش ریسک سیاسی و رکود بازارهای موازی می‌تواند حال و هوای بهتری در فصل پایانی سال داشته باشد.

گروه شاخص سازان اصلی طی دو هفته اخیر اصلاح مناسبی را کرده و در کف روزانه قرار دارند و به نظر می تواند به زودی با استقبال بازار مواجه شود و می توان گفت که انتظار رشد تا محدوده ۱۷۵۰ تا ۱۸۰۰از شاخص را شاهد خواهیم بود. نکته حایز اهمیت این است که زین پس سهم ها با هم صف خرید یا صف فروش همراه نخواهند شد و احتمالا این موضوع تا چند ماه آینده نیز  بر همین منوال باشد. همچنین شاخص کل ‌نیز تا پایان سال ۱۳۹۹  عدد ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را خواهد دید

منظور روحانی از ارزشمند بودن نقش بورس در شادابی اقتصاد از بین بردن سرمایه های مردم است
وی درادامه ضمن اشاره به سخنان روحانی درمورد بورس و ایجاد شادابی برای اقتصاد، متذکر شد: بنا به فرمایشات ریاست محترم‌جمهوری جناب آقای روحانی؛ امسال بورس نقش ارزشمندی برای شادابی اقتصاد داشت! به تفسیر بنده منظور رئیس جمهور از بین بردن سرمایه های مردم در مقابل ‌عودت مردم به بازار سرمایه بدون داشتن برنامه و اطلاعات مکفی از بازار سرمایه بوده‌است و از طرفی  طبق فرمایشات ایشان طبیعت بازار بورس داشتن فراز و نشیب است! بسی جای سئوال است ریزش بصورت دستوری آیا فراز و نشیب محسوب می شود؟

بطور مثال ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز(چهارشنبه ۳ دی ماه) بازار سهام، در مقایسه با روز گذشته، ۱.۰ درصد (۱۰۲هزار تومان) کاهش یافت.

۱. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۳۳۸هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۴۷۹هزار تومان رسید.

۲. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۰۲هزار تومان رسیده است.

او می گوید که طبق نظر با کارشناسان قدیمی و با تجربه که در این بازار سرمایه که سالیان سال دست و پنجه نرم می کنند و همچنین سهامداران کم‌تجربه آیا نام این فراز و نشیب است یا سو استفاده از مال مردم به نفع دولت ؟

تشریح و تحلیل وضعیت گروه های بورسی
این تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه با گریزی به گروه های بورسی و وضعیت آن ها توضیح داد: اگر بخواهیم از این مطالب که‌ همیشه باعث آزرده شدن سهامداران خرد که به دعوت ریاست محترم جمهوری وارد بازار سرمایه شدند، بگذریم، درمورد گروه های بورسی باید عرض کنم  که در گروه پالایشی تقاضا بهبود یافته است. هر چند که شپنا کماکان فشار عرضه دارد و یک تنه بازار را به چالش می‌کشد. این سهم اصفهانی بدقلق ۷۸.۶ درصد از رشد اخیر را اصلاح کرده و حالا می‌تواند با یک پرش ۳۰ درصدی تا ارتفاع ۱.۸۰۰ تومانی قد بکشد.

سیفی ادامه می دهد که در گروه بانکی با پُر شدن ظرف زمان و قرار گرفتن نمادهای سرشناس بر سطوح حمایتی، تقاضا تقویت شده است. البته ممکن است یک دوره کف‌سازی داشته باشیم اما بطور کل روند حرکتی نمادها صعودی خواهد بود.

او افزود: در گروه سیمانی روز به روز روند معاملات سر و شکل بهتری می‌گیرد. رسیدن گزارش خوب ماهانه در برخی از شرکت‌ها در کنار زمزمه‌هایی درخصوص عرضه سیمان در بورس کالا و آزادسازی قیمت‌ها، از مهمترین دلایلی است که سبب توجه بازار به خاکستری‌های بورس تهران شده است

این کارشناس گفت که در گروه شرکت‌های چندرشته‌ای، شستا کم‌کم برای رشد آماده می‌شود. تائید گزارش افزایش سرمایه توسط حسابرس می‌تواند زمینه را برای پیشروی سهم هموار نماید.

سیفی بیان کرد: در گروه حمل‌ونقلی، حکشتی از منطقه حمایتی برگشت زده است. هر چند که احتمالا یک رفت و برگشت موقت در راستای کف‌سازی داشته باشیم اما این سهم به دلیل سقوط سنگین اخیر می‌تواند به مرور تا قیمت‌مناسبی رشد داشته باشد.

وی تاکید کرد که در هفته جاری سهم های بزرگ و شاخص ساز قطعا باید برگردند و در آخر لیدر بازار قطعا گروه پالایشی خواهد بود. اما باز هم تأکید می کنیم اگر برگشتی نداشته باشند مهم ترین حمایت شاخص سازها شکسته خواهد شد و کار برای ادامه کلیت بازار خطرناک خواهد بود. آن زمان سهام کوچیک و بزرگ در کار نخواهد بود و تر و خشک با هم خواهند سوخت.

در بازار های نوسانی همیشه یک اشتباه بزرگ از سمت معامله گر ها رخ می دهد، این اشتباه را فروختن سهامی که در کف خود درجا می زنند و رشدی نکرده اند و رفتن به صف خرید سهامی که رشد زیادی کرده اند،  است و استراتژی درست فروختن و سیو سود در سهامی که رشد زیادی کرده اند و خریدن در منفی های سهامی که رشد خیلی کمی داشته اند

هنر معامله گری را دریابید!
این مدرس و تحلیلگر بازار خطاب به سرمایه گذاران گفت که آن ها باید بیشتر به بحث ارزندگی و وضعیت بنیادی نگاه کنند. ما در بازار دو مفهوم قیمت و ارزش را داریم. قیمت‌ها در بازار همیشه در محدوده کمتر و بیشتر از ارزش در حال نوسان هستند و قمیت محکوم به میل سمت ارزش است!

وی تشریح کرد: هنر یه معامله‌گر یا سرمایه‌گذار این است که ارزش را تشخیص دهد و سهمی بخرد که کمتر از ارزش باشد و با حرکت قیمت به سمت ارزش به سود برسد. معمولا ویژگی های بازار نوسانی که دولت راه‌انداخته  به شکل های زیر است و می بایست به نکات زیر توجه کرد.

۱- شروع با فشار خرید - افزایش فشار فروش - اتمام با فشار خرید نسبی

۲- شروع با فشار فروش - افزایش فشار خرید - اتمام با فشار فروش نسبی

اما ویژگی های بازار روند دار:

۱- شروع با فشار خرید - اتمام با فشار خرید

۲- شروع با فشار فروش - اتمام با فشار فروش

۳- شروع با فشار خرید - اتمام با فشار فروش

۴- شروع با فشار فروش - اتمام با فشار خرید

حتما به حالت های گفته شده توجه بکنید.

او در ادامه بابیان این که در بازار های نوسانی همیشه یک اشتباه بزرگ از سمت معامله گر ها رخ می دهد، این اشتباه را فروختن سهامی که در کف خود درجا می زنند و رشدی نکرده اند و رفتن به صف خرید سهامی که رشد زیادی کرده اند، دانست!

سیفی باتشریح استراتژی درست گفت که فروختن و سیو سود در سهامی که رشد زیادی کرده اند و خریدن در منفی های سهامی که رشد خیلی کمی داشته اند.

متخصص بازار سرمایه یادآورشد که توجه کنید ذات بازار های نوسانی همین است و نوسان گیر همواره تمایل دارد تا دنبال سهم های رشد نکرده برود. اکنون گزارش های ماهانه در حال ارسال است و امیدوارم سهامداران به این نکته توجه داشته باشند. بنابراین در انتخاب استراتژی معاملاتی و انتخاب سهم هایتان خیلی دقت کنید.

سیفی درانتها گفت: نتیجه گیری آخر این است که بازار طوری برای دولت طراحی شده که نرخ جهانی افزایش پیدا می کند، شرکت در تولید رکورد سال خودش را می زند و هزاران آپشن خوب به او اضافه می شود اما باز هم دولت از طریق کارگزاری های خود رنج منفی میکشد.

این نماد واقعی اقتصاد ایران درجهت حمایت از تولید و مردم است...

کد خبر: ۶۳٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha