۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب استاندارد وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی:

سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب استاندارد وارد پیکره دریاچه ارومیه می‌شود

ارومیه- رضوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی از ورود سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب استاندارد از طریق تکمیل تصفیه خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

علیرضا رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه یکی از اهداف احداث تصفیه خانه ارومیه علاوه بر اثرات بهداشتی انتقال پساب تصفیه شده به پیکره آبی دریاچه ارومیه است، افزود: مسیر طراحی شده برای انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه ارومیه ۱۱.۱ کیلومتر است که از محل خروجی پساب آغاز و پس از طی مسیر به رودخانه روضه چای می‌ریزد.

وی ادامه داد: با اجرای این مسیر سالانه ۵۱.۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود، از این طرح تاکنون ۷.۹۳ کیلومتر عملیات لوله گذاری با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده و در حال اجرا است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با بیان اینکه مدول سوم تصفیه خانه به ظرفیت ۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفری با سیستم SBR از سال ۹۴ روند ساخت آن آغاز شده است، بیان کرد: این طرح با پیشرفت ۹۴ درصدی در حال اجراست و در دو فاز در اسفندماه سال جاری و خردادماه سال ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رضوی در خصوص اجرای طرح امیدآب در آذربایجان غربی گفت: با برآوردهای انجام شده، ۱۷۵ هزار مشترک آب در استان مشمول طرح امیدآب هستند که از این تعداد ۹۵ هزار مشترک در شهرها و مابقی در روستاهای استان قرار دارند.

آغاز اجرای طرح امیدآب از دی ماه امسال در آذربایجان عربی
وی با بیان اینکه طرح امیدآب از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز شده است، اظهار کرد: این طرح با هدف تشویق مردم به صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف آب اجرا و در آن، مشترکانی که کمتر از شش متر مکعب در ماه مصرف آب شرب داشته باشند، از صددرصد معافیت پرداخت آب بها برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی ادامه داد: مشترکان کم‌مصرف را خانوارهایی تشکیل می‌دهند که ۳۰ درصد الگو مصرف می‌کنند و آب مصرفی این مشترکان رایگان می شود، البته یک تبصره برای این مسئله در نظر گرفته که این طرح شامل سکونتگاه‌های غیردائم، همچون باغ ویلاها و ویلاها نمی‌شود.

رضوی خاطرنشان کرد: طبق دستورالعمل شرکت آب و فاضلاب طرح آب امید در الگوی مصرف برای مناطق سردسیر ۱۳ مترمکعب و برای مناطق گرم ۱۸ مترمکعب به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۷۸ هزار مشترک آب و ۴۱۲ هزار مشترک فاضلاب، از خدمات شرکت آب و فاضلاب استان بهره مند هستند، گفت: حجم آب مصرفی مشترکان در ۹ ماهه سال جاری، ۱۱۷ میلیون مترمکعب ثبت شده که ۱۲ درصد به علت شیوع ویروس کرونا نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش دارد.

ساخت مجتمع آب رسانی به ۱۰۶ روستای آذربایجان غربی
رضوی از اجرای ۱۶۷ پروژه در بخش آب و فاضلاب آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در بخش آب روستایی ۸۹ پروژه در قالب ۷۵۶ روستا با اعتباری بالغ بر ۹۵ میلیارد تومان و در بخش آب شهری نیز ۶۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان مبادله موافقتنامه انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه کیفیت میکروبی و بیولوژیکی آب شرب شهری و روستایی به صورت مرتب پایش می‌شود، اظهار کرد: منابع آبی استان سالانه از نظر فلزات سنگین موجود در آب پایش می شود که براساس پایش انجام گرفته، در منابع آب زیرزمینی حدود ۱۱۲ روستا به طور عمده در ماکو، پلدشت، شوط و تکاب آلودگی وجود داشت که مشکل ۶۴ روستا با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های مدرن یا تغییر منشا آب به طور کامل رفع شده است.

رضوی در خصوص رفع مشکل روستاهای باقیمانده خاطرنشان کرد: عملیات ساخت مجتمع آبرسانی به ۱۰۶ روستا از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و با هدف تامین و ارتقای کیفیت و کمیت آب شرب شمال استان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکل این روستاها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که پروژه براساس تخصیص اعتبار و اولویت بندی روستاها اجرا می‌شود.

کد خبر: ۶۳٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha