۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
معطلی مداوم کامیون‌ها در مرز آستارا

معطلی مداوم کامیون‌ها در مرز آستارا

مرز ایران و آذربایجان یکی از مرزهای اصلی و ترانزیتی کشور است که حدود ۹۰ درصد محصولات میوه و تره‌بار از آنجا صادر می‌شود. در شش ماه نخست امسال، ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به آذربایجان صادر شده است. این روزها ترخیص کند کامیون‌ها از گمرک یکی از مشکلاتی است که کامیون‌داران را با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مرزهای تجاری مسدود بود؛ اما مرزهای زمینی، دریایی و ریلی استان گیلان با جمهوری آذربایجان باز بود و شبانه‌روز تردد انجام می‌شد. حالا کامیون‌داران و اهالی شهر آستارا از تجمع کامیون‌ها گلایه دارند.

صف‌های طولانی‌ از کامیون‌ها در آستارا از محدوده بقعه امامزادگان تا تالاب استیل، بندر آستارا و گمرک آستارا تشکیل‌شده است. مدیرکل گمرک آستارا مشکل اصلی تردد کامیون‌ها در مرز را کندی روند ترخیص از جانب گمرک جمهوری آذربایجان اعلام کرده است. او گفته که برای رفع این مشکل با گمرک جمهوری آذربایجان رایزنی و گفت‌وگو شده اما گشایشی تاکنون در این امر ایجاد نشده است.

گذرگاه مرزی آستارا سومین مرز فعال کشور درزمینهٔ صادرات و واردات است. این مرز بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور و جز پرترددترین مرزهای زمینی بوده و دارا بیشترین سهم ارزشی صادرات چمدانی در کشور است.

براساس اعلام پایانه مرزی آستارا امسال تا ۱۵ آذرماه ۶۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون داخلی و خارجی برای صادرات و واردات کالا از این مرز تردد کرده‌اند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین این افزایش تردد کامیون‌ها نسبت به سال قبل از دلایل تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها در آستارا محسوب می‌شود.

عباس صابر، برای مدیریت مشکل تجمع کامیون‌داران، از پایانه‌ بار خواسته است تا کامیون‌ها را به‌تناسب آهنگ ترخیص از گمرک، روانه شهر کنند تا از شمار و ترافیک آن‌ها در خیابان‌های اصلی کاسته شود. این موضوع سبب شده تا برخی رانندگان، کامیون‌های خود را در محلات مجاور پایانه و تالاب استیل پارک کنند.

همچنین رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا برای کاهش صف کامیون‌های صادرات کالا دستور داده بود تا کانتینرهای بار کامیون‌ها را از طریق بندر به‌وسیله کشتی به کشورهای مقصد ترانزیت شود.

کیانوش امیری، بارگیری کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی بر روی کشتی‌ها در بندر آستارا، باری از دوش گمرک زمینی برمی‌دارد و در یک مرحله بیش از ۳۰ کانتینر با ۲ فروند کشتی به کشورهای مقصد حمل‌ونقل شده است.

او گفته است: تعدادی از کامیون‌ها بارهای خود را در محوطه بندر تخلیه می‌کنند تا با انتقال و ترانزیت بار آن‌ها از مسیر دریا از حجم صف و ترافیک کامیون‌ها در شهر و مقابل درب گمرک زمینی آستارا کاسته شود.

کریم رسولی، مدیرکل گمرک آستارا نیز گفته که طرح در حال اجرای ساماندهی محوطه گمرک برای تردد کامیون‌ها هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در وسعت ۲۷ هکتار با ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا می‌شود و برای ورود و خروج کامیون‌ها به محوطه ۶ باند در نظر گرفته‌شده است.

مرز ایران و آذربایجان یکی از مرزهای اصلی و ترانزیتی کشور است که حدود ۹۰ درصد محصولات میوه و تره‌بار از آنجا صادر می‌شود. در ۶ ماه نخست امسال، ۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به آذربایجان صادرشده است و از کشور آذربایجان به میزان ۵ میلین و ۴۰۰ هزار دلار واردات داشتیم. البته صادرات چمدانی در مرز آستارا از اواخر سال گذشته متوقف‌شده است. مشکل اصلی این مرز نبود زیرساخت‌های لازم در مرز آستان-آذربایجان است؛ باید زیرساخت‌های ارتباطی و گمرکی برای ارائه خدمات منظم و بدون قطعی فراهم شود. باید گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت موانع را شناسایی کرده و نسبت به حل آن‌ها اقدام کنند.

سهم ۸۳ درصدی ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا در رونق تجارت خارجی مؤثر است و روسیه بزرگ‌ترین بازار تقاضای اوراسیا را دارد و روابط حسنه ایران با آن کشور و سایر همسایگان شمالی و اعضای اتحادیه اوراسیا در توسعه اقتصاد فرامرزی بی‌تأثیر نیست و همه این‌ها سبب شده تا ۸۰ درصد صادرات گیلان از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا محقق شود؛ اما در کنار همه این مزایا و امتیازها، انتظار می‌رود با پیگیری مجدد و مستمر مسئولان محلی و استانی از طریق وزارت امور خارجه، رویه‌های گمرکی در گمرک جمهوری آذربایجان تسریع و معضل صف‌های کیلومتری کامیون‌ها در آستارا برچیده شود.

کد خبر: ۶۳٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha