۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
وجود ۴ هزار و ۵۰۰ معدن راکد غیر فعال در کشور| توجه به ارزش افزوده و تولید ثروت از معادن کشور فراموش نشود
بازار گزارش می دهد؛

وجود ۴ هزار و ۵۰۰ معدن راکد غیر فعال در کشور| توجه به ارزش افزوده و تولید ثروت از معادن کشور فراموش نشود

وجود ذخایر بزرگ معدنی در ایران به عنوان محرک های صنعتی و معدنی در رشد اقتصاد ایران نقش مهمی بر عهده دارد، اما آمارها گویای این واقعیت است که در ایران نمی توانیم از این ظرفیت بزرگ اقتصادی در ایجاد ارزش افزوده و صادرات به خوبی استفاده کنیم.

بازار؛ گروه صنعت: جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور دارای معادن غنی در جهان است و از ۱۲ ذخایر معدنی مهم جهان، ۸ درصد ذخایر روی و ۳ درصد ذخایر سرب جهان در سرزمین ایران واقع شده است.

بسیاری از کارشناسان معدنی معتقد هستند که ایران با توجه به میزان ذخایر اکتشاف شده تاکنون (حدود ۷ درصد کل مساحت کشور)، جزو ۱۰ کشور دارای معادن غنی جهان محسوب می شود و اگر بتواینم از این معادن به خوبی استفاده کنیم شاهد جهش اقتصادی در این بخش خواهیم بود.

برآوردهای جهانی نشان می دهد که هر یک درصد رشد در تولید ناخالص داخلی برای بخش معدن، رشد ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی را محقق می سازد و این مساله باعث شده هم اکنون برخی از کشورهای جهان با استفاده از تجهیزات مدرن معدنی با واردات مواد خام و انجام فرآوری لازم، صادرات خود را در بخش محصولات و ذخایر معدنی بهبود ببخشند و درآمدهای ارزی زیادی را به دست آورند.

بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ معدن در ایران راکد است
رئیس خانه معدن ایران با انتقاد از وضعیت موجود اقتصادی کشور، می گوید: متاسفانه آمارها نشان می دهد که از ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن در ایران بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ معدن بدون هیچ گونه فعالیتی راکد مانده است.

«محمدرضا بهرامن» اظهارداشت: در سال جاری تاکنون میزان استخراج مواد معدنی از معادن فعال کشور به طور متوسط به حدود ۴۰۰ میلیون تن رسیده که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد آن را مصالح ساختمانی تشکیل می دهد.

با خود تحریمی صادرات مواد معدنی به صفر نزدیک شده است
رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه با وضع دریافت عوارض ۲۵ درصدی فعالان عرصه های معدنی، ما خود را درگیر تحریم های داخلی کرده ایم، گفت:  چرخه بازگرداندن ارز صادراتی نیز به نوعی هزینه های صادرات ما را افزایش داده به طوری که هم اکنون صادرات مواد معدنی از ایران به صفر نزدیک شده است.

بهرامن با انتقاد از این وضعیت و مشکلات اقتصادی در صادرات مواد معدنی از ایران، تصریح کرد: در چشم انداز ۱۴۰۴ تصمیم گیران کشور به معدن به عنوان جایگزین بخشی از درآمدهای نفتی توجه کرده اند، اما مشخص نیست در این زمینه تا چه حد در ایران گام برداشته شده است.

در برنامه ریزهای اقتصادی توجه به بخش معدن ضروری است
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: آن چیزی که مشحص است اینکه هرگونه برنامه ریزی برای توسعه بخش صنعت، بدون توجه به تامین مواد معدنی ره به جایی نخواهد برد و باید به توسعه بخش معدنی در برنامه ریزی های اقتصادی بیش از پیش توجه شود.

این کارشناس برجسته معدن کشور بیان کرد: آمارهای رسمی حاکی از آن است که حوزه اکتشافات ذخایر معدنی در ایران به عنوان حلقه اول و کلیدی توسعه صنعت معدنی به هیچ وجه رشد قابل توجی نکرده است.

قیمت انرژی در ایران ۵۰ درصد متوسط جهانی است  
بهرامن اظهارداشت: بهره مندی ایران از۱۸ درصد منابع گاز جهان و۹ درصدی منابع نفتی جهان، قیمت انرژی مورد نیاز صنایع مختلف را در ایران به حدود ۵۰ درصد متوسط جهانی رسانده و این مزیت منحصر بفرد بزرگی در حوزه های مختلف اقتصادی کشور است.

این مقام مسئول در خانه معدن ایران یادآورشد: این ظرفیت بزرگ اقتصادی بسترهای مناسبی را برای توسعه صنایع معدنی از جمله فولاد، مس، آلومینیم و سیمان در ایران فراهم کرده است و باید از این شرایط منحصر بفرد ارزان قیمت بودن انرژی در ایران به خوبی استفاده شود.

گردش مالی ۸ هزار میلیارد دلاری صنعت و معدن در جهان
رئیس خانه معدن ایران با اشاره به گردش مالی بخش صنعتی جهان خاطرنشان کرد: میزان گردش مالی سالانه صنعتی جهان بیش از ۸ هزار میلیارد دلار است که حدود ۳۰ درصد آن مربوط به بخش معدنی است.

بهرامن تصریح کرد: بر اساس گزارش وال استریت، مواد معدنی در کنار منابع هیدورکربنی (نفت و گاز) مهمترین شاخص ثروت یک کشور محسوب شده و بر مبنای آن کشورهای روسیه، امریکا، عربستان، کانادا و ایرانی در این بخش به ترتیب در رتبه های اول تا پنجم دنیا قرار دارند.

ایران در رتبه پنجم ذخایر معدنی جهان از این ظرفیت بهره نبرده است
رئیس خانه معدن ایران اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۶۸ نوع ذخایر معدنی، ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی قطعی و ۱۸ میلیارد تن ذخایر احتمالی و با یک درصد مساحت جهانی، حدود ۳ درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد، اما تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت بزرگ معدنی در جهان استفاده مطلوبی ببریم.

به گفته بهرامن، سرزمین ایران به لحاظ تنوع ذخایر معدنی جایگاه دهم جهان و از نظر میزان ذخایر اکتشافاتی رتبه چهاردهم جهان را به خود اختصاص داده اما مشکلات اقتصادی سبب شده ما از این تنوع ذخایر معدنی در رشد اقتصاد ملی بهره مند نبوده ایم.

رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: خوشبختانه تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را به یکی از کشورهای بزرگ و پر ظرفیت جهانی برای تامین مواد اولیه بسیاری از صنایع جهان تبدیل کرده است.

۸ درصد ذخایر روی جهان در ایران قرار دارد 
این مقام مسئول در خانه معدن ایران یادآورشد: ایران چهارمین تولید کننده سنگ  های تزئینی در جهان است و از ۱۲ معدن مهم جهان ۸ درصد ذخایر روی و ۳ درصد ذخایر سرب دنیا در ایران جای گرفته و استفاده از این ذخایر عظیم معدنی نیازمند برنامه ریزی های دقیقی در حوزه صنعت معدن کشور است.

با توجه به ذخایر ده‌ها میلیارد تنی معدنی در ایران، هم اکنون امکان احداث واحدهای فرآوری صنایع بالادستی و پایین‌دستی معدنی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول و ایران را به یکی از کشورهای پیشرفته تبدیل کند و این می تواند جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی ایران را بیش از پیش ارتقا دهد.

با وجود این ظرفیت بزرگ اقتصادی، صنعتی و معدنی، وجود پایه علمی، فنی و مهندسی در بخش معدن و صنایع معدنی کشور توجه و برنامه ریزی را در این بخش ضروری کرده  است تا با اولویت دادن به توسعه این بخش بتوانیم در رشد و توسعه اقتصادی ایران گام های اساسی برداریم.

ایران به لحاظ پهناوری به لحاظ استعدادهای معدنی و بهره برداری از معادن  سوابق طولانی و قدیمی دارد لذا با توجه به ذخایر و تنوع مواد معدنی در کشور ما باید از این ظرفیت و توانمندیهای بالقوه ایران در تولید ثروت به سهولت استفاده کنیم.

با وجود ذخایر عمده سنگ آهن، مس، سرب، روی، ذغالسنگ، کرومیت، طلا، مواد معدنی غیرفلزی و خصوصاً سنگهای تزئینی و ساختمانی در ایران نباید درآمدهای کشور به فروش نفت متکی باشد بلکه باید از این نعمت های خدادادی در بخش معدنی نیز استفاده کنیم.

بخش معدنی کشور، با همۀ قابلیت ها و مزیت های موجود آنچنان از وضعیت مطلوب و قابل قبول برخوردار نیست در حالی که توسعه  این بخش نیازمند فعال شدن تمام ۱۰ هزار و ۵۰۰ معدن کشور است و باید میزان استخراج و اکتشافات معدنی کشور حداقل به بیش از دو برابر فعلی افزایش یابد.

کد خبر: ۶۳٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha