۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
ضرورت مقاوم‌سازی اقتصاد با تنوع بازار و تقویت تولید
کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد

ضرورت مقاوم‌سازی اقتصاد با تنوع بازار و تقویت تولید

بکی حسکویی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ما برای مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم‌ها باید محصولاتمان را متنوع کنیم و پتانسیل تولید داخل را نیز افزایش دهیم.

به گزارش بازار، مرتضی بکی حسکویی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با اشاره به تاکتیک‌های جهانی در جنگ اقتصادی با ایران گفت: سه محور اصلی تجارت، روابط دیپلماتیک و حقوق بین الملل کلیه روابط دیپلماتیک کشورها را تشکیل می‌دهند.

وی تجارت بین الملل را از بین این سه موضوع؛ مهم ترین محور معرفی کرد و افزود: همه مناسبات سیاسی و حقوقی در چارچوب تعهدات و معاهدات بین المللی بر پایه روابط اقتصادی و تجاری شکل می‌گیرند.

این استاد دانشگاه اظهارکرد: یکی از ابزارهای تحت فشار قرار دادن دولتها، اعمال محدودیت‌های تجاری یعنی استفاده از استراتژی‌های اقتصادی مانند تحریم در کنار استراتژی‌های نظامی است چراکه فشارهای اقتصادی می‌تواند طرف مقابل را تضعیف کند.

بکی حسکویی با اظهار اینکه فشار اقتصادی به یک دولت، مبتنی بر شناخت وضعیت اقتصادی و نقاط ضعف اقتصاد آن کشور اعمال می‌شود افزود: شکل این ابزارها متناسب با شرایط اقتصادی کشورِ هدف تغییر می‌کند.

به عنوان مثال زمانی که اقتصاد ایران وابسته به نیاز تکنولوژیک بود مانند دوران جنگ تحمیلی فشارهایی از این منظر وارد می‌شد و اقتصاد کشورمان را تحت الشعاع قرار می‌داد اما بعد از جنگ، مهم ترین نقطه ضعف اقتصاد ایران وابستگی به درآمد نفتی بود که از این نظر هم تحت فشار قرار گرفتیم و در ادامه هم شکل جدید تحریم‌ها بر ایران مانند نظام‌های پرداختی و مالی اعمال شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه جنگ اقتصادی در کل دنیا وجود دارد گفت: به عنوان مثال افزایش یا کاهش قیمت نفت برای اقتصادهای دنیا تبعاتی دارد و اگر کشورها آمادگی لازم را نداشته باشند قطعاً آسیب بیشتری می‌بینند.

بکی حسکویی تأکید کرد: ما برای مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم‌ها و آسیبها باید بازار و محصولاتمان را متنوع کنیم و ظرفیت و پتانسیل تولید داخل را نیز افزایش دهیم.

در ادامه، دکتر جمال الدین حسینی پژوهشگر مدیریت و مسائل اقتصادی گفت: جنگ اقتصادی ابتدا از جنگ تجاری شروع می‌شود که سابقه طولانی در دنیا دارد و هدف از آن هم برتری جویی اقتصادی است.

وی تعرفه‌های گمرکی و تعهدات خرید را از نمونه ابزارهای جنگ تجاری برشمرد و افزود: جنگ تجاری در پایین ترین لایه جنگ اقتصادی قرار می‌گیرد اما در لایه بالاتر، جنگ نظام‌های پولی و مالی و لایه بعدی هم جنگ تحریمی است.

مدیرکل برنامه ریزی سازمان اقتصادی کوثر گفت: در حال حاضر یک جنگ جهانی اقتصادی بر کل دنیا حاکم است که ایران هم در این جنگ قرار دارد و تحت فشار است اما هدف، لزوماً اقتصاد ایران نیست و هدف‌های ثانویه‌ای هم وجود دارد.

حسینی موضوع جهانی سازی اقتصاد را یک عامل و ابزار بزرگ برای دامن زدن به این جنگ اقتصادی خواند و گفت: تأسیس صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی نیز از دیگر ابزارهای جنگ جهانی اقتصادی به شمار می‌روند.

پژوهشگر مدیریت و مسائل اقتصادی همچنین «جنگ دیپلماسی» را نیز شکل دیگری از جنگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: جنگ دیپلماسی اهداف اقتصادی دارد اما ابزار آن دیپلماتیک است.

کد خبر: ۶۳٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha