۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
آتش ویروس انگلیسی در بازار طلا
خبری از سقوط بزرگ قیمت طلا در آینده نزدیک نیست؛

آتش ویروس انگلیسی در بازار طلا

در این روزهای پایانی سال، خبرها از افزایش قیمت طلا در بازار جهانی حکایت دارد. خبرهایی که ریشه در افزایش بی ثباتی در دنیا به دلیل شیوع ویروس انگلیسی و تاثیر مذاکرات برگزیت روی ارزش دلار دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: این روزها اغلب کشورهای دنیا به استقبال سال نوی میلادی می روند و بازارهای مهم در این کشورها تعطیل است ولی حتی در این روزها هم بازار طلا در التهاب و تلاطم است و اخبار اقتصادی تاثیر گذار روی این بازار بسیار زیاد است.

وب سایت نزدک اخیرا خبر از افزایش قیمت طلا در بازار جهانی داد. خبری که شاید بعد از شروع واکسیناسیون عمومی در برابر کرونا دور از انتظار بود ولی به نظرمی رسد تحولات دیگری هم در جریان است.

 مهمترین مسایلی که این روزها روی بازار طلا تاثیر گذاشته است مذاکرات تجاری برگزیت است. مذاکراتی که طی سال اخیر بی نتیجه ماند ولی در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ در مورد افزایش امیدواری در مورد حصول توافق تجاری بین اتحادیه اروپا و بریتانیا صحبت می شود.

افزایش امیدواری در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات تجاری اروپا و بریتانیا باعث شده است تا ارزش پوند در بازار جهانی افزایش یابد و در مقابل ارزش دلار در بازار تنزل یابد. افت ارزش دلار در شرایطی که سیاستهای دولت امریکا مبنی بر تزریق به اقتصاد و تداوم اجرای این طرح تا زمان اصلاح اقتصاد از ماه ها قبل شروع شده بود، این روزها با شدت بیشتری انجام می شود. کاهش ارزش دلار و از بین رفتن اعتبار این ارز به عنوان منبع حفظ ارزش پول سبب شد تا قیمت طلا به عنوان تنها بازار باقی مانده برای حفظ ارزش دارایی ها در دنیا افزایش پیدا کند.

ویروس انگلیسی هم روی بازار طلا اثرگذاشت
اما علاوه بر خبر تزریق واکسن کرونا در دنیا، خبر دیگری هم در رسانه های دنیا به چشم می خورد که این خبر شیوع نوع جهش یافته ای از ویروس کرونا موسوم به ویروس انگلیسی است. این ویروس که گفته می شود سرعت انتقال بالاتری از ویروس قبلی دارد باعث نگرانی اروپایی ها شد و بسته شدن مرزهای شمار زیادی از کشورها در مقابل انگلیس را به همراه آورد.

انتشار این خبر باعث شد تا باز هم بازار طلا بر موج نا امنی و بی ثباتی در اقتصاد دنیا سوار شود و روند افزایشی را شروع کند. روندی که شاید تا زمانی ادامه پیدا کند که دنیا این ویروس تازه را بشناسد و شرکتهای تولید کننده واکسن به طور قطع اعلام کنند که واکسن های عرضه شده به بازار در برابر این نوع از ویروس هم مقاومت ایجاد می کنند.

 جیووانی استانوو تحلیل گر بازارهای مالی در بانک یو بی اس در این مورد می گوید:«ترکیبی از افت ارزش دلار،تداوم اجرای سیاست نرخ بهره بانکی بسیار پایین و حتی نرخ بهره بانکی منفی در بسیاری از کشورهای صنعتی و افزایش بی ثباتی ناشی از شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا سبب شد تا بازار طلا متلاطم شود.»

 وی با اشاره به افزایش های اخیر ارزش طلا در بازار افزود:« نباید به این بازار زیاد اطمینان داشت و باید در نظر داشت که پیش بینی ارزش طلا در میان مدت نشان از کاهش قیمتها دارد. بدون شک توزیع واکسن در تمامی دنیا و تزریق عمومی آن می تواند از بار روانی موجود در بازار طلا  بکاهدو تقاضا برای طلا را کاهش دهد.»

سقوط بزرگی در کار نیست
اما سوال دیگری که بارها برای فعالان بازار طلا مطرح شده است این است که آیا باید منتظر سقوط ارزش طلا در بازار باشیم و آیا این سقوط در ماه های آتی اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

وب سایت کیتکو در این مورد نوشت:« بدون شک خبری از سقوط بزرگ طلا حداقل در سال ۲۰۲۱ نخواهد بود. در این سال کشورهای صنعتی واکسن کرونا را در سطح وسیع دریافت خواهند کرد و روند احیای اقتصادی این کشورها شروع می شود ولی شروع واکسیناسیون در سطح وسیع در کشورهای در حال توسعه دیرتر اتفاق می افتد و به دلیل سطح بالای انتشار این ویروس تا زمانیکه تمامی مردم دنیا در برابر ویروس واکسینه نشده باشند، نمی توان چشم به احیای سریع اقتصاد و از سر گیری رشد داشت.»

 جیوانی استانووا تحلیل گر بانک یو بی اس هم این دیدگاه را تایید می کند و می گوید: «کشورهای صنعتی اعلام کرده اند سیاست تزریق به اقتصاد و حمایت از اقتصاد را برای ماه ها و حتی تا سال ها ادامه خواهند داد زیرا تاثیر اقتصادی بحران مدتهای زیادی باقی خواهد ماند.در این شرایط نمی توان انتظار داشت با شروع تزریق واکسن کرونا در دنیا، اوضاع اقتصاد عادی شود و بازار طلا به تعادل برسد. این روزهای سخت اقتصادی حداقل تا انتهای سال بعد ادامه خواهد داشت و بازار طلا هم در این فضا کاهش شدید ارزش را تجربه نمی کند. البته افت تدریجی قیمت طلا به احتمال زیاد اتفاق خواهد افتاد ولی سقوط قیمت طلا بعید است.»وب سایت کیتکو در انتهای گزارش خو  نوشت:«در این شرایط به نظر می رسد سرمایه گذاری در بازار طلا ریسک زیادی داشته باشد و سرمایه گذاران باید با رصد کامل شرایط در مورد سرمایه گذاری در این بازار تصمیم بگیرند.»

کد خبر: ۶۳٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha