۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
کدام کشورها واکسیناسیون را شروع کرده اند؟
شروع رقابت برای واکسیناسیون عمومی؛

کدام کشورها واکسیناسیون را شروع کرده اند؟

هر روز خبر از تایید واکسن در یک کشور و اعلام تاریخ برای شروع واکسیناسیون عمومی است. شمار زیادی از کشورها واکسیناسیون را شروع کرده اند و انتظار می رود بر تعداد این کشورها در ماه های آتی افزوده شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، این روزها بازار تزریق واکسن کرونا در دنیا داغ است و هر روز خبری از تایید واکسن در یک کشور و شروع واکسیناسیون در کشور دیگر به گوش می رسد. آخرین اخبار این روزها را می توان  تایید کارایی بالای ۹۱ درصدی واکسن سینواک کشور چین توسط مقامات بهداشتی ترکیه دانست که  زمینه را برای شروع واکسیناسیون مردم از ابتدای ژانویه فراهم خواهد کرد.

از طرف دیگر آرژانتین به عنوان اولین کشور آمریکای لاتین که واکسن کرونای تولید سینوفارم چین را تایید کرد و تزریق آن را از ماه اینده میلادی شروع خواهد کرد معرفی شد. از طرف دیگر در کشور همسایه ایران یعنی امارات متحده عربی واکسیناسیون مردم شروع شده است.

در این کشور تزریق واکسن فایزر از روز ۲۳ دسامبر آغاز شده است و واکسن سینوفارم کشور چین به عنوان واکسن مورد تایید وزارت بهداشت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است.امارات قراردادی با موسسه گامالیای کشور روسیه منعقد کرد و به موجب آن در نظر دارد تولید واکسن اسپوتنیک را برای فروش به بازارهای همسایه شروع کند.

 اما علاوه بر فایزر که در شمار زیادی از کشورها تایید شده است امریکا و کانادا کارایی واکسن مدرنا را نیز مورد تایید قرار دادند و تزریق این واکسن شروع شده است. امریکا اعلام کرد بالغ بر ۱.۳ میلیون نفر واکسن کرونا را دریافت کرده اند در حالیکه در بریتانیا شمار دریافت کنندگان این واکسن بیش از ۶۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

تا کنون چه واکسن هایی مورد تایید قرار گرفته اند
واکسن فایزر اولین واکسنی که مورد تایید اف دی ای امریکا قرار گرفت و به دنبال آن تزریق عمومی آن در امریکا شروع شد. امریکا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن خریداری کرده بود که قرار بود تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ به امریکا تحویل داده شود و اخیرا خبر از خرید ۱۰۰ میلیون دوز دیگر واکسن فایزر برای تحویل در فصل دوم سال بعد منتشر شده است. این حجم از واکسن فایزر که با پرداخت ۴ میلیارد دلار توسط دولت تامین شده است در کنار واکسن مدرنا که وارد بازار مصرف امریکا خواهد شد می تواند تمامی مردم را تا پایان نیمه اول سال بعد در برابر ویروس کرونا ایمن کند.

 اما در دیگر کشورهای دنیا هم فایزر تایید شد و مدرنا هم مورد تایید امریکا و کانادا قرار گرفت. بریتانیا بررسی واکسن مدرنا را در روز ۶ ژانویه انجام می دهد و اتحادیه اروپا در نیمه ژانویه در مورد این واکسن تصمیم گیری می کند.

از طرف دیگر بریتانیا خبر از درخواست شرکت آسترازنکاو دانشگاه آکسفورد برای بررسی واکسن تولیدی آنها به وزارت بهداشت بریتانیا داده است و انتظار می رود قبل از پایان سال جاری این واکسن برای استفاده در بریتانیا تایید شود و سپس هند تایید تزریق این واکسن به مردم را صادر می کند.

واکسن تولیدی شرکت جانسون و جانسون برای ارزیابی به وزارت بهداشت کانادا و افریقای جنوبی درخواست داده است و طبق گزارشهای موجود در ماه ژانویه درخواست خود را به اف دی ای ارایه خواهد داد و اروپا هم در ماه فوریه تصمیم نهایی در مورد این واکسن را خواهد گرفت.

موسسه مطالعاتی گامالیا روسیه هم اعلام کرده است در خواست خود را برای تایید واکسن توسط سازمان بهداشت جهانی ارایه داده است و اطلاعات اولیه برای این بررسی را هم به سازمان بهداشت جهانی داده است ولی سازمان بهداشت جهانی درخواست  اطلاعات تکمیلی را کرده است که ارایه این اطلاعات در ماه آینده انجام خواهد شد.

چه کشورهایی واکسیناسیون را شروع کرده اند
کشورهای زیادی واکسیناسیون با استفاده از واکسن فایزر را شروع کرده اند. به عنوان مثال صربستان از روز ۲۴ دسامبر رسما واکسیناسیون را شروع کرد و نخست وزیر این کشور به عنوان اولین دریافت کننده واکسن پیشقدم شد. کویت هم بعد از دریافت ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای تولید فایزر از روز ۲۴ دسامبر رسما واکسیناسیون را آغاز کرد و بررسی واکسن مدرنا در این کشور شروع شده است.

قطر از روز ۲۲ دسامبر واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را با استفاده از واکسن فایزر شروع کرده است و وزارت بهداشت این کشور خبر از انعقاد قرارداد برای خرید واکسن مدرنا و واکسن آکسفورد داده است. او دلیل خرید این واکسن ها را تامین واکسن از قابل اعتمادترین شرکتهای داروسازی دنیا اعلام کرد.

 در امریکای لاتین کشورهای مکزیک و شیلی به عنوان اولین کشورهایی که واکسیناسیون را شروع کرده اند معرفی شده اند. این دو کشور هم واکسن فایزر را به عنوان واکسن مورد تایید وزارت بهداشت تزریق می کنند.در روسیه تزریق عمومی واکسن اسپوتنیک شروع شده است.

این سیاست از اوایل دسامبر شروع شد و با توجه به اجباری نبودن تزریق واکسن، هر فردی که برای دریافت واکسن پیش قدم شود می تواند آن را دریافت کند. طی دو هفته اولی که از شروع واکسیناسیون گذشته بود تنها ۲۰۰ هزار نفر واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند. این در حالیست که روسیه خبر از تولید ۲ میلیون دوز واکسن تا انتهای سال ۲۰۲۰ و عرضه ۳۰ میلیون دوز در فصل اول سال بعد داده است.

اتحادیه اروپا در نظر دارد واکسیناسیون را از روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ شروع کند.

کد خبر: ۶۳٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha