۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
«آی تی» مفهوم جدید اقتصاد؛ اشتغال با کمترین سرمایه‌گذاری
در گفتگوی بازار با فناور برتر لرستانی مطرح شد؛

«آی تی» مفهوم جدید اقتصاد؛ اشتغال با کمترین سرمایه‌گذاری

لرستان- یکی از بخش‌هایی که می‌تواند در زمینه اشتغال‌زایی جوانان لرستانی کارایی بسیاری داشته باشد، مقوله آی‌تی است زیرا یکی از مهمترین جنبه‌های آن اشتغال با کمترین سرمایه‌گذاری مبتنی بر فناوری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که در بسیاری از استان‌های کشور مانند لرستان هیچ نوع آمایش مناسبی برای صنعت و تولید صورت نگرفته است برای مثال کارخانه‌های پرهزینه و کم‌فایده بسیاری در بخش‌هایی از لرستان ایجادشده‌اند که با میلیاردها تومان هزینه اشتغالی ندارند.

این موضوع البته مختص به لرستان نبوده و در تمام کشور نیز دیده می‌شود برای مثال همه صنایع پر آب مانند کاشی و سرامیک و فولاد ما دقیقاً در میان کویر بناشده‌اند که کمترین آب وجود دارد! این موضوع سبب شده تا کشتی صنعت ما این روزها به گل بنشیند و اولین مشکل آن نیز بی‌کاری جوانان است.

آی تی اما رسته‌ای است که فرای صنایع دیگر که نیازمند به آمایش سرزمینی هستند، قرار دارد. یعنی می‌تواند در هرجایی، با هر امکاناتی و با هر سرمایه‌ای محصولی را تولید کند که هم بازار برای فروش دارد و هم می‌تواند اشتغال ایجاد کند. اگر دیدگاه مسئولان ما نسبت به دانش‌های فناور و به‌خصوص آی تی یا همان فناوری اطلاعات تغییر می‌کرد خیلی زودتر شاهد بروز و ظهور اشتغال‌های حوزه آی تی در سطح لرستان بودیم.

مزیت‌های آی تی
آی تی با داشته‌های بسیاری که دارد متأسفانه در پیچ‌وخم موانعی است که کسانی آن را وضع کرده‌اند که سال‌های جوانی‌شان چهار دهه پیش بوده است و درواقع این موضوع سبب شده تا درکی از توانمندی‌ها و مزیت‌های اقتصادی رشته آی تی نداشته باشند.

برخی بر این عقیده هستند که یکی از دلایل بیکاری روزافزون و عقب‌ماندگی لرستان غفلت از صنایع نوینی همچون بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، تجارت الکترونیک، گیاهان دارویی، صنایع حوزه پزشکی و آی‌تی است اما صنایعی مثل فولاد که در تمام دنیا منسوخ‌شده‌اند همچنان در کانون توجه مسئولان لرستان قرار دارند.

صنعت آی‌تی ازجمله صنایعی است که با کمترین سرمایه‌گذاری ممکن بیشترین سودآوری را به همراه دارد و این موضوع سبب شده تا بتوانیم بر روی آن به‌مثابه یک‌رشته پول‌ساز و همچنین شغل ساز سرمایه‌گذاری کنیم اما موانع پیش پای یک فعال آی تی چیست؟

برای بررسی شرایط اشتغال در حوزه آی تی و همچنین دیدگاه مسئولان استان لرستان در خصوص اشتغال‌زایی جوانان با حسن یوسف‌زاده، فناور برتر و فعال در حوزه نرم‌افزارهای موبایل به گفتگو نشستیم.

* درباره فعالیت در مارکت ایرانی اَپ‌ها توضیح دهید
در شرایطی که بسیاری از نرم‌افزارهای ایرانی تحریم هستند و نمی‌توانند به گوگل‌پلی ورود کنند ما موفق به انجام این کار شدیم و با جذب کاربرانی از هند، برزیل و کشورهای منطقه، بیش از دو سال است که درآمدهای ارزی داریم.

زمانی که کافه‌بازار هشت میلیون کاربر داشت ما نرم‌افزاری در حوزه سرگرمی تولید کردیم که ۱.۵ میلیون کاربر از طریق کافه‌بازار آن را دانلود و دو عنوان برترین اپلیکیشن از نگاه مردم و معتبرترین اپلیکیشن را کسب کرد که این اتفاق برای ما ایجاد انگیزه کرد و متوجه شدیم که در مسیر درست قرار گرفته‌ایم.

برای اولین بار در کشور یک محصول استارت‌آپی تحت‌عنوان «آرا» که یک پلت فرم نظرسنجی آنلاین است طراحی کردیم که به‌خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد آن، هیچ‌گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد؛ تا یک ماه آینده از این سامانه رونمایی می‌شود و اتاق بازرگانی که دائماً با نظرسنجی، کیفیت دوره‌های اجرایی خود را می‌سنجد اعلام امادگی کرده که از این به بعد نظرسنجی‌های خود را از طریق سامانه آرا انجام دهد.

* و این اتفاق بدون سرمایه زیاد رخ می‌دهد
درست است؛ صنعت آی‌تی از جمله صنایع نوینی است که با کمترین سرمایه‌گذاری ممکن، بیشترین سودآوری را به دنبال دارد  در زمان شروع به کار، تنها ابزار و سرمایه ما یک لپ تاپ بود که اگر به گذشته برگردم و این لپ‌تاپ را هم نداشته باشم بازهم می‌توانم کارم را جلو ببرم زیرا در دانشگاه‌ها سیستم‌هایی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند و کسی که بخواهد کار کند راه برای او باز است.

تصور کنید بدون صرف هیچ هزینه‌ای و فقط با اتکا به قدرت فکر و ایده خود یک نرم‌افزار طراحی می‌کنید و یک اکانت با هزینه ۴۰ هزار تومان در کافه‌بازار می‌سازید؛ اگر این برنامه متناسب با نیاز بازار باشد می‌تواند جای خود را در میان کاربران باز کند و آن وقت است که شما به سود بسیار خوبی دست پیدا می‌کنید اگر هم موفق نشد که هیچ ضرری نکرده‌اید، بنابراین ریسک این کار تقریباً صفر است چون تنها هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید وقتی بوده که برای طراحی آن نرم‌افزار صرف کرده‌اید و چیزی را از دست نمی‌دهید.

* مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان لرستانی چیست؟
مشکل جامعه دانشگاهی ما این است که علم دارند اما مهارت ندارند درحالیکه اگر «دانش» و «مهارت» در کنار یکدیگر باشند، فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند بازارها را پیدا و به آنها ورود کنند و زمانیکه عامل «تلاش»را هم به آنها اضافه کنیم امکان ندارد چراغی برای شما روشن نشود و خواهید دید که مسیرهای کسب درامد برای شما باز می‌شود ولی بسیاری از این دانش‌آموختگان به دنبال کسب و کاری هستند که همراه با رفاه باشد.

به‌جای هزینه‌ کردن برای صنایع کهنه و ناکارآمدی که هیچ بازدهی و سودی برای استان ندارند پیشنهاد می‌شود مسئولان لرستان نگاه ویژه‌ای به صنایع نوین از جمله صنعت «آی.تی» داشته باشند، وقت آن رسیده که فعالیت‌های اقتصادی استان را به روز کنیم، آن وقت خواهیم دید که بدون هزینه هم می‌توان اشتغالزایی و رونق اقتصادی ایجاد کرد.

* چه انتظاری از مسئولان دارید؟
بعضاً می‌بینیم که یک نفر چند میلیارد وام می‌گیرد تا بتواند فضا و تجهیزاتی را ایجاد کند که در نهایت ۱۰ نفر مشغول به کار شوند ولی ما در حال حاضر بدون هیچ هزینه و سرمایه‌گذاری برای ۱۱ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۶ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده‌ایم که اگر این تسهیلات و حمایت‌ها در اختیار ما قرار بگیرد می‌توانیم صدها شغل ایجاد کنیم.

انتظار داریم که مسئولان، نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشند که اگر خود را در این حوزه به‌روز کنیم می‌توانیم عقب‌ماندگی لرستان را جبران کنیم و حتی از استانهای دیگر هم جلوتر بیفتیم چون مسئله تولید تولید نرم‌افزار و تجارت الکترونیک در استانهای دیگر هم نوپاست و خیلی جای کار دارد.

استعدادهای بی‌نظیری در استان داریم فقط کافی است آن‌ها را به خودباوری برسانیم؛ بسیاری از جوانان لرستان در رشته کامپیوتر از بهترین دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند و برخی از آنها از استان رفته‌اند چون فکر می‌کنند اینجا کاری برای آنها نیست ولی اگر بستر فراهم شود دوست دارند دوباره به لرستان برگردند و همینجا کار کنند.

* استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری چگونه است؟
پارک علم و فناوری لرستان تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا شرکت‌های مستقر در پارک، بیشترین موفقیت را کسب کنند و محصولات شان را به بازار عرضه کنند. مجموعه‌هایی مثل مراکز رشد و پارک علم و فناوری فضا و امکانات در اختیار شرکت‌های فناور نوپا قرار می‌دهند و تا پنج سال هم از آنها حمایت می‌کنند تا آن فناوران بتوانند تمرکز خود را بر روی ایده‌هایشان بگذارند.

با توجه به اینکه محل استقرار پارک علم و فناوری در آخرین نقطه دانشگاه لرستان است دسترسی به آن سخت است که اگر بشود راه دسترسی بهتریی برای مجموعه ایجاد شود تا سایر دوستان هم بیایند در کنار ما و یک اکوسیستم نرم‌افزاری مثل «سیلیکون ولی» آمریکا که اقتصاد دنیا را می‌چرخاند تشکیل دهیم.

آمار فروش کافه‌بازار نشان می‌دهد که استان لرستان در رده هشتم قرار دارد و با توجه به اینکه تمام استان‌ها نرم‌افزارهایی را ارائه کرده‌اند، این رتبه لرستان بسیار عالی است و نشان می‌دهد که استعداد و ظرفیت لازم برای فعالیت در این حوزه وجود دارد.

کد خبر: ۶۳٬۱۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha