۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
«گردشگری هوشمند» نسخه ای برای احیای اقتصاد گردشگری کرونازده
یادداشت؛

«گردشگری هوشمند» نسخه ای برای احیای اقتصاد گردشگری کرونازده

همدان- «گردشگری هوشمند را می‌توان نسخه‌ای برای احیای اقتصاد گردشگری کرونا زده دانست اما این هدف در صورتی محقق شدنی است که در این روزها چراغ گردشگری را خاموش و برنامه‌ریزی‌ها را تعطیل نکنیم بلکه به دنبال مناسب‌سازی زیرساخت‌های گردشگری و در مسیر ایمن‌سازی و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری گام برداریم.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: صنعت گردشگری در ایران تن نحیفی داشت که حال بیش از ۱۰ ماه است با شیوع ویروس کرونا به کما فرورفته اما نمی‌توان همچنان دست روی دست گذاشت و تنها خسارت‌های کرونا بر بدنه گردشگری و بیکاری فعالان این عرصه را نظاره‌گر بود.

ویروس کرونا این تلنگر را زد که هر پیشامد ناخوشایندی ممکن است چندین سال هم از بین نرود بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های منعطفی را در پیش گیریم که بتوان این صنعت را نیز همچون صنایع دیگر زنده کرد.

نیمه اردیبهشت سال جاری بود که هم‌زمان با ایام تعطیلات عید فطر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دستورالعمل سفر هوشمند را منتشر کرد؛ سفری هوشمند که در آن سلامت با سفر عجین و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

این نسخه در حمل‌ونقل، خدمات، پذیرایی، اقامت و بازدید از مکان مدنظر بود و به‌نوعی با انتخاب خدمات سفر مجاز و بسته‌های سفر هوشمند و برنامه‌ریزی‌شده، به‌جای سفرهای مستقل و بی‌برنامه، سفر مسئولانه و حرفه‌ای را در مدنظر داشت تا ضمن کمک به بازیابی و التیام‌بخشی صنعت گردشگری از فعالان و زنجیره رسمی صنعت گردشگری کشور نیز حمایت کند.

«گردشگری هوشمند» می‌تواند نسخه‌ای باشد برای احیای اقتصاد گردشگری کرونا زده اما درصورتی‌که در این روزها، چراغ گردشگری را خاموش و برنامه‌ریزی‌ها را تعطیل نکنیم بلکه به دنبال مناسب‌سازی زیرساخت‌های گردشگری و البته ایمن‌سازی و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری گام برداریم

سفری که در آن سلامتی، ایمن بودن سفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار کوله‌بار مسافران همواره مورد تأکید است تا جایی که «گردشگری هوشمند» را می‌توان نسخه‌ای برای احیای اقتصاد گردشگری کرونا زده دانست اما این هدف در صورتی محقق شدنی است که در این روزها چراغ گردشگری را خاموش و برنامه‌ریزی‌ها را تعطیل نکنیم بلکه به دنبال مناسب‌سازی زیرساخت‌های گردشگری و البته ایمن‌سازی و استانداردسازی زیرساخت‌های گردشگری گام برداریم.

«گردشگری هوشمند»، حاصل توسعه اطلاعات و فناوری‌های به‌روزی است که امروزه با آن‌ها در ارتباط هستیم و باعث افزایش مزیت رقابتی یک مقصد در مقایسه با سایر مقصدهای گردشگری می‌شود.

در گردشگری هوشمند فناوری اطلاعات نقش بسیار مهمی دارد چراکه موجب یکپارچگی خدمات ارائه‌شده به گردشگر می‌شود.

پس از گذشت چندین ماه از این وضعیت، ورود به بحث گردشگری هوشمند و سفر ایمن می‌تواند راهی منعطف برای احیای دوباره چرخ‌های اقتصاد گردشگری کرونا زده باشد

اما به‌راستی‌که حال، با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و ظهور بیماری کووید ١٩ از اواخر سال ٢٠١٩ صنایع مولد یکی پس از دیگری وارد رکود شدند و با دستورات سازمان جهانی بهداشت (WHO) و تبع آن و به‌ناچار، دولت‌ها برای سفر مردم محدودیت‌هایی ایجاد کردند وقت آن رسیده حال پس از گذشت چندین ماه از این وضعیت، ورود به بحث گردشگری هوشمند و سفر ایمن جدی‌تر شود تا راهی منعطف برای احیای دوباره چرخ‌های اقتصاد گردشگری کرونا زده باشد.

هتل‌ها، خانه‌های بوم گردی، هتل‌آپارتمان‌ها، سیستم‌های حمل‌ونقلی، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی در بین مسیرهای گردشگری و غیره همه و همه بایستی در مسیر استانداردسازی وارد شوند و برای هر یک در صورت رعایت پارامترهای مدنظر یک نشان یا ستاره‌دار شدن‌ها را قرارداد به‌نوعی که منِ مسافر و گردشگر بدانم به‌عنوان‌مثال در استان همدان کدام رستوران یا کدام هتل یا حتی کدام تور گردشگری، استانداردهای اقامتی در قالب سفر ایمن را برای من تأمین می‌کند.

از طرفی با ورود به این مبحث، دیگر در شیوع ویروس کرونا نقش مسافران و انتقال ویروس نیز کاسته می‌شود چراکه تنها مسافرانی که تحت استعلام قرارگرفته‌اند از طریق تورهای گردشگری مجاز و ایمن وارد یک شهر شده‌اند و در طول مسیر تنها از رستوران‌ها و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی خدمات دریافت کرده‌اند و حتی سیستم حمل‌ونقلی آن‌ها به فکر کفه‌های کفش مسافران و ممانعت از انتقال ویروس کرونا بوده است.

با خاموشی چراغ گردشگری، چراغ صنایع‌دستی، چراغ بسیاری واحدهای تولیدی و اصناف مرتبط چون رستوران‌ها و غیره نیز خاموش شد

بدین‌سان می‌توان گردشگری را با این وضعیت، نه‌تنها یک بمب ساعتی و عامل انتقال و شیوع ویروس بین مبدأ و مقصد ندانست بلکه با گردشگری می‌توان تولید و اشتغال را بار دیگر رونق بخشید ضمن اینکه به عینه در این چندماهه شاهد بودیم که با خاموشی چراغ گردشگری، چراغ صنایع‌دستی، چراغ بسیاری واحدهای تولیدی و اصناف مرتبط چون رستوران‌ها و غیره نیز خاموش شد.

با این تفاسیر، نیاز است تا برنامه‌ریزی‌ها در قالب سفرهای هوشمند و گردشگری ایمن چون سراسر دنیا در پیش‌گرفته و قدم‌هایی در این مسیر برداشته شود تا نه‌تنها چراغ گردشگری را روشن نگه دارد بلکه اعتماد ازدست‌رفته به صنعت گردشگری را بازگرداند و در این دورانی که یکایک ما بحث «انبوه تنها» را تجربه کردیم با نسخه سفر و گردشگری به داد خودمان برسیم البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم چرخش ویروس کرونا بین مبدأ و مقصد سفر!

آری همه این موارد در یک صورت محقق خواهد شد و آن‌هم اینکه الگوهای نخ‌نما را کنار بگذاریم و به‌جای ساکت ماندن و دست روی دست گذاشتن برای از بین رفتن ویروس کرونا و این‌چنین توجیه‌هایی، قدم‌ها را جدی، به‌روز و با استفاده از علم گردشگری و اقتصاد گردشگری برداریم.

کد خبر: ۶۳٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha