۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
بارش نیم متری برف در مازندران؛ زیرساخت‌های زخم خورده از برف
بازار گزارش می‌دهد؛

بارش نیم متری برف در مازندران؛ زیرساخت‌های زخم خورده از برف

ساری- بارش حدود نیم متری برف چهره مازندران را در روزهای اول زمستان، سفید و خزان کرد و این درحالی است که این استان طی سال‌های گذشته از بحران‌های برفی زخم‌های زیادی برداشته است.

بازار؛ گروه استان ها: طبق پیش بینی های قبلی، چهره مازندران از بامداد پنجمین روز زمستانی، سفید شد و شدت برودت هوا حدی است که دامنه برف تا ارتفاعات ۴۰۰ متری نیز پایین کشیده شد.سرمای سوزان هوا و بارش برف زمستانی، هم مصرف سوخت را در استان افزایش داده و هم دغدغه ها را برای تامین سوخت پایدار در مازندران و مناطق کوهستانی آن شدت بخشیده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره بارش برف در استان، ارتفاع بیشترین برف را در ایستگاه تمل ۴۸ سانتی متر اعلام کرد وافزود: همچنین در ایستگاه شانه تراش ۳۵ سانتی متر، کلاردشت ۳۲، کندلوس ۲۰، دونا علیا ۱۶، دلیر و شوراب ۱۵ سانتی متر برف باریده است.

وی با بیان اینکه حداقل دما به میزان هفت درجه سانتیگراد در بلده ثبت شده است، افزود: دمای هوا در آلاشت منفی ۵، کجور منفی ۳، کیاسر منفی ۲ و سیاه بیشه منفی هشت و پل سفید یک درجه بالای سانتیگراد ثبت شده است.

رضوی بیشترین میزان بارندگی را به میزان ۳۲ میلی متر در نوشهر بیان کرد.

بارش نیم متری برف در مازندران، درحالی است که این استان همواره طی سال های گذشته براثر بروز برف دچار خسارت های فراوانی شده است. از برف سنگین سال ۸۶ گرفته تا بارش های زمستان ۹۲ و ۹۴ طی همه این سال ها مازندران از این حادثه و بحران زخم خورده و سفیدی دانه ها برف به سیاهی روزگار کشاورزان و باغداران مبدل شده است.

علی اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید برپیشگیری از بروز حوادث اظهار داشت: از سال گذشته که با وقوع سیل در استان مواجه شدیم، لایروبی و پاکسازی تمامی رودخانه های استان در دستور کار قرار گرفت و ساماندهی، لایروبی، دیواره سازی رودخانه ها در غرب استان به طور جد در دستور کار مدیریت بحران قرار گرفت.

از سال گذشته که با وقوع سیل مواجه شدیم، لایروبی و پاکسازی تمامی رودخانه های استان در دستور کار قرار گرفت و ساماندهی، لایروبی، دیواره سازی رودخانه‌ها در غرب استان به طور جد در دستور کار مدیریت بحران قرار گرفت

وی با عنوان اینکه از هفته گذشته با اعلام پیش بینی هواشناسی نسبت به برنامه ریزی برای پیشگیری از بحران اقدام شده است، افزود: در محورهای کوهستانی شاهد بارش برف هستیم و قرار شد تمامی نیروهای راهداری و تجهیزات در محورها مستقر شود.

احمدی یادآور شد: اوراژانس، هلال احمر و پلیس راه را درگیر کارها کردیم تا از بارش های کنونی بتوانیم بدون خسارت ها عبور کنیم.

حوادث پارسال ۱۷۰۰ میلیارد تومان خسارت زد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اظهار اینکه طی سال های گذشته هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حوادث به مازندران خسارت وارد شده است، گفت: بسیاری از خسارت ها در بخش های مختلف از جمله زیرساخت ها تامین و جبران شده است.

با توجه به برودت هوا و کاهش چشمگیر دما احتمال بروز خسارت به واحدهای صنعتی مرغداری و دامداری دور از انتظار نیست. از اینرو سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار از کشاورزان و دامداران خواست تا نسبت به ذخیره سازی نهاده های دامی و خوراک دام و طیور و آبزیان اقدام کنند.

یخ زدگی دامداری ها و مرغداری ها را تهدید می کند
وی افزود: از آنجاییکه احتمال سرمازدگی و یخ زدگی در مناطق بالادست و کوهستانی وجود دارد، دامداران و مرغداران باید تدابیر لازم را در واحدهای خود به کار بندند تا از خسارت‌ها جلوگیری شود.

وی همچنین تامین سوخت مناسب را برای فراهم کردن دمای مناسب در واحدهای دامی و مرغداری و پیشگیری از ضرر و زیان اقتصادی لازم دانست.

کاهش دمای هوا و افزایش سوخت، مصرف گاز را در مازندران که در آخرین نقطه خط انتقال گاز در کشور قرار دارد به مرحله هشدار رسانده است و متولیان امر تاکید می کنند مشترکان با صرفه جویی در مصرف سوخت برای تامین سوخت پایدار همکاری کنند.

فشار گاز بالا رفت/ صرفه جویی کنید
دغدغه تامین سوخت و جلوگیری از افت فشار گاز در ایام فصل سرد سال همواره وجود دارد و طی سال های گذشته شاهد قطع مکرر گاز مشترکان به دلیل افت فشار گاز بوده ایم. هرچند اتصال مازندران به شبکه انتقال گاز سرخس – دامغان – نکا تاحدودی دغدغه تامین سوخت را حل کرده اما همچنان این نگرانی وجود دارد.

حمزه امیر تیموری مدیرعامل شرکت گاز مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برودت هوا خواستار مدیریت مصرف و صرفه جویی برای تامین سوخت گاز پایدار شد و گفت: عایق کاری موتورخانه ها و استفاده از پرده های ضخیم از جمله راهکارهای صرفه جویی در مصرف سوخت است.

برای برون رفت از شرایط سرمایه کنونی و تامین سوخت پایدار، باید تدابیر لازم برای مدیریت مصرف سوخت صورت گیرد

وی با اشاره به مصرف بیش از چهار میلیارد مترمکعب طی سال جاری در استان اظهار داشت: برای برون رفت از شرایط سرمایه کنونی و تامین سوخت پایدار، باید تدابیر لازم برای مدیریت مصرف سوخت صورت گیرد.

وی افزود: باید دمای رفاه اتاق ها بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد تعیین شود و پوشیدن لابس گرم در منزل و عایق کاری موتورخانه ها از جمله راهکارهای مدیریت مصرف سوخت است.

امیرتیموری شمار مشترکان گاز در استان را بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر ذکر کرد و از دستگاه های اداری و آموزشی نیز خواست تا سامانه گرمایشی را قطع کنند.

اولین روزهای زمستان با بارش برف و سرمای سوزان همراه شد و با توجه به تجربه مازندران در سال های قبل و بروز خسارت های فراوان ناشی از سرمازدگی، ضرورت اتحاذ راهکارهای مناسب برای پیشگیری از ضرروزیان به بخش های مختلف الزامی به نظر می رسد تا آخرین زمستان قرن با خاطره ای خوش به بهار قرن جدید پیوند خورد.

کد خبر: ۶۳٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha