۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
واکسیناسیون کرونا در آلمان؛ از اختلاف نظرها تا چالش ارتش
همزمان با همه گیری کوید-۱۹؛

واکسیناسیون کرونا در آلمان؛ از اختلاف نظرها تا چالش ارتش

در حالی که روز ۲۷ دسامبر قرار است واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در آلمان شروع شود، نیروهای ارتش و دفاعی این کشور نیز بکار گرفته شده‌اند.  طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بخش بزرگی از سربازان در تیم‌های واکسیناسیون سیار فعال خواهند بود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛ نتایج یک نظر سنجی که به سفارش خبرگزاری آلمانی دویچه وله انجام شده، نشان می‌دهد که دو سوم شهروندان آلمانی تمایل به استفاده از واکسن کرونا برای مقابله با همه گیری بیماری ناشی از این ویروس دارند.

براساس این نظرسنجی حتی حدود یک سوم از شهروندان آلمانی خواستار تعجیل بیشتر در شروع واکسیناسیون سراسری در کشورشان هستند و ۳۲ درصد از آنان خواستار آن بوده‌اند که برنامه واکسیناسیون سراسری اولویت اضطراری و نخست مقامات و دولت باشند.

در این نظرسنجی همچنین ۳۳ درصد دیگر با استقبال از توزیع واکسن کرونا اما گفته‌اند عجله‌ای برای استفاده فوری از آن ندارند و تمایل دارند تا زمان بیشتری سپری شود و تاثیرات این واکسن مشخص و روشن تر شود.

در این نظرسنجی همچنین ۱۹ درصد به طور کلی با دریافت واکسن مخالفت کرده‌ و آن را رد کرده‌اند و در عین حال ۱۶ درصد نیز درباره زدن و یا نزدن واکسن کرونا تردید داشته و دو دل بوده‌اند.

نیمه نگران جامعه آلمان
بر اساس نتایج نظرسنجی و بررسی‌های میدانی، بیش از نیمی از آلمانی‌ها از عوارض واکسن کرونا به شدت نگران هستند و جمعیت نگران آلمان درباره عوارض واکسن کرونا به ۵۷ درصد می رسد.

این در حالی است که مقامات بهداشتی و درمانی آلمان اعلام کرده‌اند که برنامه واکسیناسیون سراسری را از ۲۷ دسامبر، یعنی تا چند روز دیگر آغاز خواهند کرد.

براساس برنامه واکیسناسیون سراسری در آلمان قرار است در مرحله نخست افراد ۸۰ سال به بالا و کسانی که در خانه‌های سالمندان زندگی می کنند و یا در آن جا مشغول بکار هستند، به عنوان گروه نخست دریافت کنندگان واکسن در اولویت باشند.

همچنین کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی در معرض خطر آلودگی از جمله کسانی که در اتاق های اورژانس و در بخش مراقبت‌های ویژه کار می‌کنند نیز در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار خواهند داشت.

نکته جالب آن که در نظر سنجی  اخیر درمیان شهروندان آلمانی درباره واکسن کرونا، افراد بالای ۵۵ سال اشتیاق و میل بیشتری برای دریافت واکسن از خود نشان داده و ۷۱ درصد از افراد بالای ۵۵ سال تمایل جدی خود را برای دریافت واکسن اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که فقط ۵۴ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۴ سال تمایل به دریافت واکسن کرونا داشته‌اند.

تمایل به واکسن بر مبنای گرایشات سیاسی
موضوع جالب و قابل توجه در پروژه تحقیقاتی اخیر درباره واکنش جامعه آلمانی به واکسن کرونا آن بود که گرایشات سیاسی افراد نیز بر نوع جهت‌گیری آنان درباره واکسن کرونا موثر و بسیار تاثیر گذار بوده است.

براین اساس تقریبا نیمی از حامیان حزب سیاسی راست  افراطی «آلترناتیو برای آلمان» تمایلی به دریافت واکسن کرونا نداشته و نسبت به آن نظر مثبتی ندارند.

جالب تر آن که اعضا و حامیان حزب سبز آلمان بیشترین استقبال و گرایش را به واکسن کرونا از خود نشان داده‌ و ۸۲ درصد از حامیان این حزب خواستار دریافت و تزریق واکسن کرونا بوده‌اند.

البته اختلاف نظر درباره کرونا و حال واکسن آن، حتی درمیان حامیان گروه‌های سیاسی راست گرا و لیبرال ها در دیگر کشورهای جهان نیز دیده می‌شود و به طور کلی حامیان احزاب افراطی و راست گرا در کشورهای مختلف هیچ گاه واکنش جدی به بحران همه گیری کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن از خود نشان نداده‌اند. نمونه بارز رویکرد عدم پذیرش  محدودیت‌های ناشی  از کرونا در دولت ترامپ در آمریکا و دولت راست گرای حاکم در برزیل دیده شد و از قضا رئیس جمهور هر دو کشور نیز در مقطعی به کرونا مبتلا شدند.

چالش ارتش آلمان برای توزیع واکسن
در حالی که روز ۲۷ دسامبر قرار است واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در آلمان شروع شود، نیروهای ارتش و دفاعی این کشور نیز بکار گرفته شده‌اند.  طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بخش بزرگی از سربازان در تیم‌های واکسیناسیون سیار فعال خواهند بود. هم‌چنین پزشکان ارتش و مددکاران به خدمت گرفته خواهند شد تا در مناطق مختلف به سرعت و روان به پیش رفتن  کار واکسیناسیون کمک کنند.

 وزیر دفاع آلمان گفته است که نیروهای ارتش همچنین در ذخیره‌سازی واکسن‌ها و تدارکات کمک خواهند کرد. این امکان هم وجود دارد که واکسن‌ها را در پادگان‌ها ذخیره کنند. کاری که چندان ساده نیست زیرا واکسن فایزر بیون‌تک باید برای مدت طولانی در دمای ۷۰ درجه زیر صفر نگهداری شود.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که این واکسن‌ها بتواند هدف دستبرد مجرمان یا حمله مخالفان واکسیناسیون قرار گیرند. به همین دلیل محل نگهداری آنها علنی نمی‌شود. در مجموع پادگان‌ها برای حفاظت از محل ذخیره این واکسن‌ها محلی امن‌تر از مثلا سالن‌های ورزشی است.

ارتش در مجموع ۲۰ هزار نیروی خود را برای کمک به سازمان‌های غیرنظامی در مبارزه با بیماری کرونا بسیج کرده است. حدود نیمی از آنها، یعنی ۱۰ هزار نفر در حال حاضر درگیر مبارزه با کرونا هستند و به مقام‌های بهداشتی در ردیابی زنجیره ابتلا، انجام تست‌های کرونا یا کمک به سالمندان و پرسنل خانه‌های سالمندان یاری می‌رسانند. اکنون به این وظایف واکسیناسیون در مقیاس بزرگ نیز افزوده شده است و به گفته بسیاری از کارشناسان آلمانی، همه گیری کرونا و آغاز فرایند واکسیناسیون برای مقابله با این بیماری باعث شده تا ارتش آلمان با یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی خود پس از جنگ جهانی دوم روبرو شود.

کد خبر: ۶۳٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha